Yksilön suorituksen johtaminen muutostilanteessa: Case-tutkimus rahoitusalalla
Jussila, Anna-Maria (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Liike-elämän jatkuvien ja väistämättömien muutosten seurauksena johtamisessa ja sen tutkimuksessa on viime aikoina keskitytty vahvemmin organisaation ja siellä toimivien yksilöiden suoritukseen ja sen johtamiseen. Suorituksen johtaminen onkin noussut yhdeksi merkittävimmistä organisaation kilpailukykytekijöistä, ja sen avulla voidaan edistää organisaation tehokkuutta yksilöiden suoritusta kehittämällä. Tämä tutkimus tarjoaa kontribuutiota siihen, millaiset tekijät vaikuttavat yksilön suoritukseen tilanteessa, jossa toiminnan kontekstina on muutos. Tarkoituksena on selvittää suoritukseen vaikuttavien henkilöstöjohtamisen käytäntöjen toimivuutta muutostilanteessa, jossa suorituksen johtamisen tutkimus vaikuttaisi vielä olevan suppeaa.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka pyrkii selvittämään kohdeorganisaation työntekijöiden kokemuksia suoritukseen vaikuttaneista tekijöistä organisaatiossa toteutetun muutoksen aikana. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa henkilöstöjohtamisen AMO-malli, jossa yksilön suorituksen ajatellaan rakentuvan kolmessa eri ulottuvuudessa, joita ovat osaaminen, motivaatio ja suoritusmahdollisuus. AMO-mallin ulottuvuuksia hyödynnetään teoreettisen viitekehyksen lisäksi sekä aineiston analyysissä että tutkimustulosten järjestelyssä. Tutkimusaineisto on kerätty kohdeorganisaation työntekijöille ja esimiehille suunnatuin teemahaastatteluin, sillä tutkimuksessa haluttiin korostaa haastateltavien subjektiivista kokemusta suoritukseen vaikuttaneista tekijöistä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että panostukset henkilöstön osaamisen, motivaation ja suoritusmahdollisuuksien kehittämiseen tähtääviin henkilöstöjohtamisen käytäntöihin voivat edistää työntekijän suoritusta. Lisäksi havaitaan, että kaikkien ulottuvuuksien on oltava olemassa yhtäaikaisesti, jotta suoritukseen voidaan vaikuttaa. Tulokset paljastavat myös, että esimiestyön merkitys korostuu muutostilanteessa, ja sitä kehittämällä voitaneen edistää yksilön suoritusta. Lisäksi panostukset henkilöstön koulutukseen, viestintään, osallistumismahdollisuuksiin, tavoitteiden asettamiseen ja arviointiin näyttävät edistävän kohdeorganisaation suoritusta vastaavissa muutostilanteissa.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka pyrkii selvittämään kohdeorganisaation työntekijöiden kokemuksia suoritukseen vaikuttaneista tekijöistä organisaatiossa toteutetun muutoksen aikana. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa henkilöstöjohtamisen AMO-malli, jossa yksilön suorituksen ajatellaan rakentuvan kolmessa eri ulottuvuudessa, joita ovat osaaminen, motivaatio ja suoritusmahdollisuus. AMO-mallin ulottuvuuksia hyödynnetään teoreettisen viitekehyksen lisäksi sekä aineiston analyysissä että tutkimustulosten järjestelyssä. Tutkimusaineisto on kerätty kohdeorganisaation työntekijöille ja esimiehille suunnatuin teemahaastatteluin, sillä tutkimuksessa haluttiin korostaa haastateltavien subjektiivista kokemusta suoritukseen vaikuttaneista tekijöistä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että panostukset henkilöstön osaamisen, motivaation ja suoritusmahdollisuuksien kehittämiseen tähtääviin henkilöstöjohtamisen käytäntöihin voivat edistää työntekijän suoritusta. Lisäksi havaitaan, että kaikkien ulottuvuuksien on oltava olemassa yhtäaikaisesti, jotta suoritukseen voidaan vaikuttaa. Tulokset paljastavat myös, että esimiestyön merkitys korostuu muutostilanteessa, ja sitä kehittämällä voitaneen edistää yksilön suoritusta. Lisäksi panostukset henkilöstön koulutukseen, viestintään, osallistumismahdollisuuksiin, tavoitteiden asettamiseen ja arviointiin näyttävät edistävän kohdeorganisaation suoritusta vastaavissa muutostilanteissa.