"Vietin hyvää hetkeä." Viihteellinen käyttäjäkokemus verkossa
Jussila, Anna-Maria (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli kuvata verkkosivustojen käyttöön liittyvää viihteellistä käyttäjäkokemusta. Tutkielmassa selvitettiin verkkosivustolla viihtymiseen vaikuttavia tekijöitä ja tarkasteltiin yhden tutkimusta varten valitun verkkosivuston käyttäjien viihtymiskokemuksia.
Tutkimuskohteena on MTV3.fin naisille suunnattu verkkosivusto ”Helmi”. Helmen käyttäjille suunnattuun kyselytutkimukseen vastasi 1010 käyttäjää. Kyselytutkimuksen avulla saatiin selville, että suurimmat syyt Helmessä vierailemiseen olivat ajankulun, viihtymisen, ideoiden ja vinkkien saamisen sekä tiedonhaun motiivit.
Käyttäjät viihtyivät Helmessä eniten, kun sivusto oli käyttäjän mielestä visuaalisesti miellyttävä; kun käyttökokemukset olivat tapahtuneet vapaa-ajalla rauhallisessa tilanteessa ja kun kokemukset liittyivät kiinnostavan sisällön löytämiseen ja vuorovaikutteiseen toimintaan. Helmen käyttäjät profiloituvat hedonistisiksi "seikkailijoiksi", jotka pitävät yllätyksistä ja omaavat leikkisän käyttäytymisen piirteitä.
Virtaustilan kokeminen osoittautui tärkeäksi osaksi viihtymiskokemusta. Virtaustilaan voi päästä verkkosivustolla, jos sivuston sisältö herättää käyttäjän kiinnostuksen, käyttäjä ei koe sivuston käyttämistä liian haasteelliseksi, sivustolla on hyödynnetty vuorovaikutteisuutta ja käyttäjä pystyy keskittämään huomionsa sivustolla liikkumiseen. Virtaustilan syntyessä käyttäjän huomio on täydellisesti kiinnittynyt sen hetkiseen vuorovaikutukseen, jolloin itsetietoisuus häviää, ajantaju katoaa ja näin syntyvä mielentila koetaan hyvin miellyttävänä.
Analyysissä Helmestä löytyi tekijöitä, jotka luovat mahdollisuuden virtaustilan kokemiselle. Esimerkiksi Helmen sisältö tähtää monin tavoin käyttäjän kiinnostuksen herättämiseen ja sivusto tarjoaa mahdollisuuksia vuorovaikutteisuuteen. Myös kyselytutkimuksesta selvisi, että useat vastaajat olivat saavuttaneet virtaustilan Helmessä. Käyttäjät olivat tunteneet virtaustilan kokemiseen viittaavia tunteita etenkin suorittaessaan vuorovaikutteisia tehtäviä, esimerkiksi tehdessään testejä.
Tutkimuskohteena on MTV3.fin naisille suunnattu verkkosivusto ”Helmi”. Helmen käyttäjille suunnattuun kyselytutkimukseen vastasi 1010 käyttäjää. Kyselytutkimuksen avulla saatiin selville, että suurimmat syyt Helmessä vierailemiseen olivat ajankulun, viihtymisen, ideoiden ja vinkkien saamisen sekä tiedonhaun motiivit.
Käyttäjät viihtyivät Helmessä eniten, kun sivusto oli käyttäjän mielestä visuaalisesti miellyttävä; kun käyttökokemukset olivat tapahtuneet vapaa-ajalla rauhallisessa tilanteessa ja kun kokemukset liittyivät kiinnostavan sisällön löytämiseen ja vuorovaikutteiseen toimintaan. Helmen käyttäjät profiloituvat hedonistisiksi "seikkailijoiksi", jotka pitävät yllätyksistä ja omaavat leikkisän käyttäytymisen piirteitä.
Virtaustilan kokeminen osoittautui tärkeäksi osaksi viihtymiskokemusta. Virtaustilaan voi päästä verkkosivustolla, jos sivuston sisältö herättää käyttäjän kiinnostuksen, käyttäjä ei koe sivuston käyttämistä liian haasteelliseksi, sivustolla on hyödynnetty vuorovaikutteisuutta ja käyttäjä pystyy keskittämään huomionsa sivustolla liikkumiseen. Virtaustilan syntyessä käyttäjän huomio on täydellisesti kiinnittynyt sen hetkiseen vuorovaikutukseen, jolloin itsetietoisuus häviää, ajantaju katoaa ja näin syntyvä mielentila koetaan hyvin miellyttävänä.
Analyysissä Helmestä löytyi tekijöitä, jotka luovat mahdollisuuden virtaustilan kokemiselle. Esimerkiksi Helmen sisältö tähtää monin tavoin käyttäjän kiinnostuksen herättämiseen ja sivusto tarjoaa mahdollisuuksia vuorovaikutteisuuteen. Myös kyselytutkimuksesta selvisi, että useat vastaajat olivat saavuttaneet virtaustilan Helmessä. Käyttäjät olivat tunteneet virtaustilan kokemiseen viittaavia tunteita etenkin suorittaessaan vuorovaikutteisia tehtäviä, esimerkiksi tehdessään testejä.