Sopimusvalmistelu urheilun sponsorisopimuksissa sponsorin näkökulmasta
Kortetmaa, Aleksi (2020-05-17)
Lataukset:
Kortetmaa, Aleksi
17.05.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051738027
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051738027
Tiivistelmä
Yrityksen tekemän liikesopimukseksi luonnehdittavan urheilun sponsorisopimuksen tärkeim-pänä tavoitteena tulee lähtökohtaisesti olla yrityksen liiketoiminnan edistäminen, joka toteu-tetaan yhteistyöstä saatavan näkyvyyden avulla. Jotta sponsorina toimiva yritys saisi sen liiketoimintaa edistävää näkyvyyttä, on sen keskityttävä erinäisiin sopimusvalmistelutoimiin. Sopimusta tulee tarkastella proaktiivisesta näkökulmasta, jossa pyritään hyödyntämään so-pimuksen liiketoiminnalliset mahdollisuudet ja minimoimaan siihen liittyvät olennaiset riskit. Yhteistyössä tulee siis huomioida liiketoiminnallinen näkökulma, jolloin sponsorisopimus tulee nähdä strategisena johdon työkaluna ja siten liiketoiminnan edistämisen välineenä. Jotta suunniteltava yhteistyö olisi tarkoituksenmukaista yhtiön liiketoiminnan kannalta, tulee jo sopimusvalmisteluvaiheessa pitää mielessä hyvän liiketoimintapäätöksen kriteerit. Yrityk-sen tulee valita sponsoroinnin kohde hankkimaansa informaatioon ja määrittelemäänsä sponsorointistrategiaan perustuen. Valinnassa on huomioitava, miten sponsoroinnin kohde näyttäytyisi yrityksen potentiaalisille asiakkaille sekä se, millä tavalla kohteen sponsorointi vaikuttaisi yrityksen julkisuuskuvaan ja siten sen liiketoimintaan. Kun valinta on tehty, osa-puolet saattavat käydä keskenään sopimusneuvottelut, jossa neuvotellaan sopimuksen sisäl-löstä, kuten sopimusehdoista ja yhteistyön tarkemmista toteutusmuodoista. Sopimusehtojen laatimisessa korostuu sopimusmuotoilun ja sopimuksenlukutaidon tärkeys. Päästäkseen sopimukselle asetettuihin liiketoiminnallisiin tavoitteisiin, tulee sopimuksen sisältö muotoilla tarpeeksi selkeäksi, jotta osapuolten välille ei synny tulkintaerimielisyyksiä siitä, mitä tosiasi-assa ollaan sovittu. Sponsorointi tulee liiketoiminnallisen ratkaisun lisäksi nähdä lojaliteettiin ja luottamukseen perustuvana kumppanuutena, jossa molemmat osapuolet, sekä sponsori että sponsoroinnin kohde, pääsevät tavoitteisiinsa tiivistä yhteistyötä tehden.