Skrivsvaga språkbadselevers skrivförmåga på andraspråket och på modersmålet : En jämförande fallstudie
Kauhaniemi, Emmi (2020-04-28)
Kauhaniemi, Emmi
28.04.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822871
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822871
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmani tarkoitus on kartoittaa ruotsinkielisessä kielikylvyssä opiskelevien 4-luokkalaisten oppilaiden ruotsin ja suomen kielen kirjoitustaitoa. Tutkin kirjoitustaitoja luku- ja kirjoitusvaikeuksien näkökulmasta. Tutkimusaineistoni koostuu erään 4. luokan oppilaiden kirjoitelmista sekä kielikylpyopettajien vastauksista kyselylomakkeeseen. Kohderyhmänä tutkimuksessani ovat kielikylpyoppilaat, joilla luokanopettajan mukaan on luku- ja kirjoitusvaikeuksia (lyhenne LKV). Verrokkiryhmään kuuluvat saman luokan muut oppilaat, joilla ei opettajan mukaan ole luku- ja kirjoitusvaikeuksia (lyhenne ELKV). Tutkimusmenetelmänäni kirjoitelmien analyysissa on virheanalyysi, jonka avulla tunnistan ja luokittelen kirjoitelmissa ilmeneviä virheitä. Opettajien lomakevastauksia analysoin sisältöanalyysin avulla. Tutkin paitsi LKV-ryhmän oppilaiden tekemiä virheitä verrattuna virheisiin, joita ELKV-ryhmän oppilaat tekevät, myös sitä miten oppilaiden kirjalliset taidot eroavat, kun he kirjoittavat ruotsiksi ja suomeksi. Lisäksi tarkastelen sitä, miten opettajat kuvailevat LKV-oppilaiden vaikeuksia kielikylvyssä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ne luokan oppilaat, joilla on luku- ja kirjoitusvaikeuksia, tekivät huomattavasti enemmän oikeinkirjoitusvirheitä kuin luokkatoverinsa. Tutkimukseeni osallistuneet kielikylpyopettajat toteavat, että oppilaiden haasteet liittyvät kirjallisissa tehtävissä sekä oikeinkirjoitukseen että tekstin tuottamiseen. Oppilaskirjoitelmista on havaittavissa, että LKV-ryhmän oppilaat eivät kirjoittaneet yhtä yhtenäisiä kirjoitelmia kuin ikätoverinsa. Osa luki- ja kirjoitusvaikeuksia omaavista oppilaista käyttivät epäsanoja ja itsekeksimiään fraaseja teksteissään. Oppilaiden vaikeudet näyttäytyvät moninaisina ja interferenssi suomen kielestä oli huomattavissa. Suurin osa oppilaista kirjoitti virheettömämmin suomeksi. Tutkimuksessani opettajat pitävät LKV-oppilaille toimivimpana tukimuotona kodin, opettajan ja erityisopettajan saumatonta yhteistyötä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ne luokan oppilaat, joilla on luku- ja kirjoitusvaikeuksia, tekivät huomattavasti enemmän oikeinkirjoitusvirheitä kuin luokkatoverinsa. Tutkimukseeni osallistuneet kielikylpyopettajat toteavat, että oppilaiden haasteet liittyvät kirjallisissa tehtävissä sekä oikeinkirjoitukseen että tekstin tuottamiseen. Oppilaskirjoitelmista on havaittavissa, että LKV-ryhmän oppilaat eivät kirjoittaneet yhtä yhtenäisiä kirjoitelmia kuin ikätoverinsa. Osa luki- ja kirjoitusvaikeuksia omaavista oppilaista käyttivät epäsanoja ja itsekeksimiään fraaseja teksteissään. Oppilaiden vaikeudet näyttäytyvät moninaisina ja interferenssi suomen kielestä oli huomattavissa. Suurin osa oppilaista kirjoitti virheettömämmin suomeksi. Tutkimuksessani opettajat pitävät LKV-oppilaille toimivimpana tukimuotona kodin, opettajan ja erityisopettajan saumatonta yhteistyötä.