MOTIVATIONS BEHIND CUSTOMER ENGAGEMENT BEHAVIOR ON SOCIAL MEDIA : The mediating role of culture
Berglund, Jemina (2020-04-27)
Berglund, Jemina
27.04.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042722693
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042722693
Tiivistelmä
VAASAN YLIOPISTO
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö
Tekijä: Jemina Berglund
Tutkielman nimi: Motivations Behind Customer Engagement Behavior On
Social Media. The mediating role of culture.
Tutkinto: Kauppatieteiden maisteri
Oppiaine: Kansainvälinen liiketoiminta
Työn ohjaaja: Minnie Kontkanen
Valmistumisvuosi: 2020 Sivumäärä: 83
TIIVISTELMÄ:
Yritysten tavoitteena on sitouttaa kuluttajia ja saada heitä tykkäämään, jakamaan,
kommentoimaan ja tuottamaan yritykseen liittyvää sisältöä sosiaalisessa mediassa. Vaikka
aikaisemmassa kirjallisuudessa on tutkittu käyttäjien motiiveja syventää suhdettaan yrityksiin,
on se silti vielä hajanaista ja sidottua tiettyyn käytökseen tai kontekstiin, kuten
brändiyhteisöihin. Lisäksi yksilön kulttuuritaustan on esitetty mahdollisesti vaikuttavan
käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa, mutta kulttuurin vaikutuksesta on vain vähän
tutkimusta. Aikaisempi tutkimus kulttuurin vaikutuksista on hajanaista ja käyttää usein
kansallisen tason dimensioita mittaamaan yksilötason käytöstä. Lisäksi tutkimuksissa on
esiintynyt erilaisia tuloksia sen suhteen mitkä dimensiot vaikuttavat käyttäytymiseen ja
motiiveihin sosiaalisessa mediassa. Tämä tutkimus pyrkii lisäämään ymmärrystä siitä mitkä
motiivit vaikuttavat kuluttajan käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa etenkin brändeihin
liittyen ja millaisia eri käytöksiä linkittyy kuhunkin motiiviin. Lisäksi yksilön kulttuuritaustaa
ymmärtämällä pyritään analysoimaan mitkä dimensiot voisivat vaikuttaa käyttäytymiseen.
Tutkimukseen valittiin vastaajia kahdesta eri kulttuuritaustasta, Turkista sekä Tanskasta, sillä
nämä maat eroavat individualismi dimensiolla, joka on aikaisemmin linkitetty eroavaisuuksiin
online käytöksessä. Tietoa motiiveista ja köytöksestä kerättiin puolistrukturoidulla
haastattelumenetelmällä. Lisäksi vastaajia pyydettiin täyttämään kysely, jolla on aikaisemmassa
tutkimuksessa mitattu kulttuuridimensioita yksilötasolla kansallisen tason sijaan. Kulttuurisia
arvoja käytettiin taustatietona haastattelumateriaalin analysoinnissa.
Aiempien tutkimusten kanssa yhtenäistä oli vastaajien halu löytää informaatiota ja inspiraatiota
sosiaalisesta mediasta ja etenkin Instagramista. Lisäksi yleinen sosiaalisen median käytön motiivi
oli pitää yhteyttä ystäviin ja jakaa sisältöä kuten kuvia tai tarinoita omassa profiilissa. Aikaisempi
tutkimus on myös ehdottanut, että itseilmaisu ja omien mielipiteiden esiin tuominen olisivat
keskeisiä motiiveja käytökselle. Kuitenkaan tässä tutkimuksessa, vastaajat eivät pitäneet
itseilmaisua tärkeänä motiivina brändeihin liittyen. Tämä tutkimus osoittaakin käyttäjien olevan
suhteellisen passiivisia brändejä kohtaan ja usein käytös rajoittuukin vain sisällön seuraamiseen
eikä niinkään tuottamiseen, vaikka jotkut käyttäjistä ilmaisivatkin olevansa inspiroituneita
yritysten tuottamasta sisällöstä ja sen vaikutuksesta heidän ostokäyttäytymiseensä. Kulttuurin
vaikutuksia ei voitu suoraan päätellä tutkimuksen luonteen takia. Muutama vastaaja, joilla oli
korkea individualismi, kertoivat seuraavansa vain uniikimpia brändejä, ehkä viestiäkseen
erilaisuutta. Kuitenkin lisää tutkimusta tarvitaan määrittämään kuinka kulttuuri vaikuttaa
motiiveihin ja käytökseen. Tämän tutkimuksen tulokset auttavat yrityksiä luomaan sosiaalisen
median strategiaa, joka houkuttelee käyttäjiä syventämään suhdettaan yritykseen.
_______________________________________________________________________
AVAINSANAT: Customer engagement behavior, Social media engagement, Social media
marketing, Motivations, Culture.
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö
Tekijä: Jemina Berglund
Tutkielman nimi: Motivations Behind Customer Engagement Behavior On
Social Media. The mediating role of culture.
Tutkinto: Kauppatieteiden maisteri
Oppiaine: Kansainvälinen liiketoiminta
Työn ohjaaja: Minnie Kontkanen
Valmistumisvuosi: 2020 Sivumäärä: 83
TIIVISTELMÄ:
Yritysten tavoitteena on sitouttaa kuluttajia ja saada heitä tykkäämään, jakamaan,
kommentoimaan ja tuottamaan yritykseen liittyvää sisältöä sosiaalisessa mediassa. Vaikka
aikaisemmassa kirjallisuudessa on tutkittu käyttäjien motiiveja syventää suhdettaan yrityksiin,
on se silti vielä hajanaista ja sidottua tiettyyn käytökseen tai kontekstiin, kuten
brändiyhteisöihin. Lisäksi yksilön kulttuuritaustan on esitetty mahdollisesti vaikuttavan
käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa, mutta kulttuurin vaikutuksesta on vain vähän
tutkimusta. Aikaisempi tutkimus kulttuurin vaikutuksista on hajanaista ja käyttää usein
kansallisen tason dimensioita mittaamaan yksilötason käytöstä. Lisäksi tutkimuksissa on
esiintynyt erilaisia tuloksia sen suhteen mitkä dimensiot vaikuttavat käyttäytymiseen ja
motiiveihin sosiaalisessa mediassa. Tämä tutkimus pyrkii lisäämään ymmärrystä siitä mitkä
motiivit vaikuttavat kuluttajan käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa etenkin brändeihin
liittyen ja millaisia eri käytöksiä linkittyy kuhunkin motiiviin. Lisäksi yksilön kulttuuritaustaa
ymmärtämällä pyritään analysoimaan mitkä dimensiot voisivat vaikuttaa käyttäytymiseen.
Tutkimukseen valittiin vastaajia kahdesta eri kulttuuritaustasta, Turkista sekä Tanskasta, sillä
nämä maat eroavat individualismi dimensiolla, joka on aikaisemmin linkitetty eroavaisuuksiin
online käytöksessä. Tietoa motiiveista ja köytöksestä kerättiin puolistrukturoidulla
haastattelumenetelmällä. Lisäksi vastaajia pyydettiin täyttämään kysely, jolla on aikaisemmassa
tutkimuksessa mitattu kulttuuridimensioita yksilötasolla kansallisen tason sijaan. Kulttuurisia
arvoja käytettiin taustatietona haastattelumateriaalin analysoinnissa.
Aiempien tutkimusten kanssa yhtenäistä oli vastaajien halu löytää informaatiota ja inspiraatiota
sosiaalisesta mediasta ja etenkin Instagramista. Lisäksi yleinen sosiaalisen median käytön motiivi
oli pitää yhteyttä ystäviin ja jakaa sisältöä kuten kuvia tai tarinoita omassa profiilissa. Aikaisempi
tutkimus on myös ehdottanut, että itseilmaisu ja omien mielipiteiden esiin tuominen olisivat
keskeisiä motiiveja käytökselle. Kuitenkaan tässä tutkimuksessa, vastaajat eivät pitäneet
itseilmaisua tärkeänä motiivina brändeihin liittyen. Tämä tutkimus osoittaakin käyttäjien olevan
suhteellisen passiivisia brändejä kohtaan ja usein käytös rajoittuukin vain sisällön seuraamiseen
eikä niinkään tuottamiseen, vaikka jotkut käyttäjistä ilmaisivatkin olevansa inspiroituneita
yritysten tuottamasta sisällöstä ja sen vaikutuksesta heidän ostokäyttäytymiseensä. Kulttuurin
vaikutuksia ei voitu suoraan päätellä tutkimuksen luonteen takia. Muutama vastaaja, joilla oli
korkea individualismi, kertoivat seuraavansa vain uniikimpia brändejä, ehkä viestiäkseen
erilaisuutta. Kuitenkin lisää tutkimusta tarvitaan määrittämään kuinka kulttuuri vaikuttaa
motiiveihin ja käytökseen. Tämän tutkimuksen tulokset auttavat yrityksiä luomaan sosiaalisen
median strategiaa, joka houkuttelee käyttäjiä syventämään suhdettaan yritykseen.
_______________________________________________________________________
AVAINSANAT: Customer engagement behavior, Social media engagement, Social media
marketing, Motivations, Culture.