Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Operatiivisen työn esimiehet strategian viestijöinä : Case ABB Oy, Distribution Solutions

Unnbom, Heidi (2020-04-24)

 
Katso/Avaa
Pro gradu -tutkielma (861.5Kb)
Lataukset: 


Unnbom, Heidi
24.04.2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042422418
Tiivistelmä
Strategiaosaaminen on nostanut kuluneiden vuosikymmenten aikana merkitystään organisaation menestymiselle yhä kiristyvillä markkinoilla. Oikein laadittu strategia ei kuitenkaan takaa organisaation kilpailukykyä, vaan strategiasta tulee myös osata viestiä tehokkaasti työntekijöille, jotta sitä voidaan toteuttaa menestyksekkäimmällä mahdollisella tavalla. Esimiesten merkitys strategian viestijöinä korostuu, sillä he ovat omille alaisilleen ensisijainen tiedonlähde ja toimintaa ohjaava esimerkki.

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää operatiivisen työn esimiesten näkemyksiä strategiaviestinnästä. Tutkimusaineisto koostuu ABB Oy:n Distribution Solutions -liiketoimintalinjan esimiehille tehdyistä teemahaastatteluista, joiden pohjalta tarkastellaan strategiaviestinnälle annettuja rooleja sekä sen toteutumisessa esiintyviä malleja ja haasteita. Menetelmässä hyödynnetään laadullista tutkimusotetta ja aineistoa analysoidaan osittain teorialähtöisen ja osittain aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.

Strategiaviestintä nähdään tuotannossa strategian käytännöllistäjän, suunnannäyttäjän ja yksilöresurssien edistäjän roolissa. Näistä keskeisin havainto on se, että strategiaviestintä koetaan tärkeäksi työkaluksi strategian muuntamisessa käytännön toiminnaksi. Tuotantoympäristössä esiintyvät strategiaviestinnän toteutumisen mallit ovat monimuotoisia, ja työntekijöille on tarjolla useampia mahdollisuuksia osallistua strategian kehittämiseen. Kuitenkin organisaation ylimmältä johdolta tulevat viestit mukailevat perinteistä yksisuuntaista strategiamallia. Tutkimukseni mukaan tuotannon strategiaviestinnän haasteet syntyvät useampien tekijöiden summana. Strategiaviestinnässä haasteelliseksi koetaan strategian sisällön ja strategiaviestinnässä käytettyjen termien ja käsitteiden oikein ymmärtäminen. Nämä johtuvat osittain organisaatiorakenteeseen liittyvästä tuotannon ja johdon välisestä etäisyydestä tai organisaation kansainvälisyydestä johtuvasta englannin kielen käytöstä.

Strategiaviestintä nähdään tärkeäksi osaksi strategian toteuttamisen prosesseja, ja esimiehet kokevat sen kuuluvan kiinteästi heidän työnkuvaansa päivittäistä työtä ohjaavana toimintona.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6669]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste