Kasvuyritysten menestysdiskurssit: Yrityksen tulevaisuuspuhe menestyksen ennustajana
Pelto-Arvo, Teija (2020)
Pelto-Arvo, Teija
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435649
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435649
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia menestysdiskursseja, joiden kautta kasvuyritykset kuvaavat tulevaisuuden näkymiään. Yhteiskunta tarvitsee kasvuyrityksiä ja kasvuyritykset taas tarvitsevat pääomaa ja muita resursseja kasvaakseen. Yrityksen kannattava kasvu on niiden elinkelpoisuuden edellytys. Kannattavan kasvun saavuttaminen on haastavaa erityisesti nopeasti muuttuvissa toimintaympäristöissä, joissa useat kasvuyritykset toimivat. Suuri osa uusista yrityksistä lopettaakin toimintansa muutaman vuoden kuluessa niiden syntymisestä.
Yrityksen kasvu on monitahoinen prosessi, joka voi poiketa muun muassa kasvutavan ja kasvuvauhdin osalta. Kasvun todentamiseksi on luotu useita mittareita, mutta vakiintunutta kasvun määritelmää ei ole. Vakiintuneen määritelmän puuttuminen hankaloittaa muutenkin kompleksisen ilmiön tutkimista. Kasvun lisäksi yritystoiminnan tulee jatkuakseen olla kannattavaa. Aiemmissa tutkimuksissa on tunnistettu useita yrityksen kasvuun ja menestykseen johtavia tekijöitä. Esimerkiksi strategiasta, rakenteesta ja yrittäjän ominaisuuksista on tunnistettu piirteitä, jotka voivat vaikuttaa positiivisesti yrityksen suorituskykyyn. Lisäksi yrityksen johto ja liikeidea ovat olleet kiinnostuksen kohteena yritysten menestyksen juurisyitä tutkittaessa.
Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, millaisin menestysdiskurssein kasvuyhtiöt kuvaavat omaa toimintaansa ja onko näiden erilaisten diskurssien avulla mahdollista tunnistaa tekijöitä, jotka saattavat tarjota tietoa yrityksen tulevasta suorituskyvystä. Tutkimuskysymyksiin on pyritty löytämään vastauksia tutkimalla kasvuyritysten johdon laatimia kuvauksia omasta liiketoiminnastaan. Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin diskurssianalyysiä, jonka keinoin on mahdollista havainnoida viestinnän mahdollisia merkityksiä ja tavoitteita viestinnän sosiaalisessa kontekstissa. Tutkimuksessa tunnistettiin viisi diskurssityyppiä, joiden kautta yritykset pyrkivät esittelemään itsensä. Diskurssityypeistä löytyi yhtäläisyyksiä kasvu- ja menestystutkimuksissa löydettyihin seikkoihin, joiden on tunnistettu korreloivan positiivisesti yrityksen suorituskykyyn. Diskursseissa oli myös viitteitä seikoista, joiden on aiemmista yritysviestinnän tutkimuksissa tunnistettu olevan keinoja, joilla yritykset pyrkivät siirtämään huomion pois epäsuotuisista seikoista tai jopa tietoisesti harhaanjohtamaan viestinnän kohdetta.
Yrityksen kasvu on monitahoinen prosessi, joka voi poiketa muun muassa kasvutavan ja kasvuvauhdin osalta. Kasvun todentamiseksi on luotu useita mittareita, mutta vakiintunutta kasvun määritelmää ei ole. Vakiintuneen määritelmän puuttuminen hankaloittaa muutenkin kompleksisen ilmiön tutkimista. Kasvun lisäksi yritystoiminnan tulee jatkuakseen olla kannattavaa. Aiemmissa tutkimuksissa on tunnistettu useita yrityksen kasvuun ja menestykseen johtavia tekijöitä. Esimerkiksi strategiasta, rakenteesta ja yrittäjän ominaisuuksista on tunnistettu piirteitä, jotka voivat vaikuttaa positiivisesti yrityksen suorituskykyyn. Lisäksi yrityksen johto ja liikeidea ovat olleet kiinnostuksen kohteena yritysten menestyksen juurisyitä tutkittaessa.
Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, millaisin menestysdiskurssein kasvuyhtiöt kuvaavat omaa toimintaansa ja onko näiden erilaisten diskurssien avulla mahdollista tunnistaa tekijöitä, jotka saattavat tarjota tietoa yrityksen tulevasta suorituskyvystä. Tutkimuskysymyksiin on pyritty löytämään vastauksia tutkimalla kasvuyritysten johdon laatimia kuvauksia omasta liiketoiminnastaan. Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin diskurssianalyysiä, jonka keinoin on mahdollista havainnoida viestinnän mahdollisia merkityksiä ja tavoitteita viestinnän sosiaalisessa kontekstissa. Tutkimuksessa tunnistettiin viisi diskurssityyppiä, joiden kautta yritykset pyrkivät esittelemään itsensä. Diskurssityypeistä löytyi yhtäläisyyksiä kasvu- ja menestystutkimuksissa löydettyihin seikkoihin, joiden on tunnistettu korreloivan positiivisesti yrityksen suorituskykyyn. Diskursseissa oli myös viitteitä seikoista, joiden on aiemmista yritysviestinnän tutkimuksissa tunnistettu olevan keinoja, joilla yritykset pyrkivät siirtämään huomion pois epäsuotuisista seikoista tai jopa tietoisesti harhaanjohtamaan viestinnän kohdetta.