Esimiehenä muuttuvan organisaation aallokoissa : Organisaatio tuen merkitys muutoksen johtamisessa
Hihnala, Heidi (2020-05-11)
Hihnala, Heidi
11.05.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051127151
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051127151
Tiivistelmä
Maailma ympärillämme muuttuu yhä kiihtyvämmällä tahdilla, ja elossa pysyäkseen organisaatioiden on muututtava mukana. Muutoskyvykkyys onkin nousemassa kriittiseksi menestystekijäksi sekä organisaation, että yksilön tasolla. Muutosjohtamista tarkasteltiin kirjallisuudessa pitkään vain strategisten tekijöiden kautta. Henkilöstöjohtaminen on kuitenkin alkanut saamaan yksityiskohtaisempaa huomiota osana muutosjohtamisen kokonaisuutta. Tässä tutkimuksessa paneuduttiin muutosjohtamiseen selvittämällä esimiehen roolia ja merkitystä organisaatiomuutoksen läpiviennissä.
Tutkimuksen teoreettisessa taustassa käydään läpi sekä organisaation muutosta, että muutosjohtamista. Organisaation muutosta avaamalla halutaan pohjustaa ymmärrystä esimiehen rooliin muutosten aallokossa. Esimiehen roolia muutosjohtamisessa ja muutosjohtajuuden lähtökohtia lähdettiin tarkastelemaan organisaation tuki teorian kautta. Eisenberger, Huntington, Hutchison ja Sowa (1986) toivat esille kuinka henkilöstö pysyy motivoituneena ja sitoutuneena muutostilanteissa silloin, kun he kokevat tulevansa ymmärretyksi ja tuetuksi työnantajansa puolelta. Tähän näkemykseen paneutumalla saadaan hahmotettua esimiehen roolin merkitystä muutoksessa. Onnistuneen muutosjohtajuuden elementtejä lähdettiin puolestaan rakentamaan Laurilan (2017) luoman kompassimallin ympärille. Kompassimallillaan Laurila toi esiin kuinka esimiesten on muutosta johtaessaan tärkeä ymmärtää muutosjohtamiseen liittyvät paradoksaalit ajatus- ja toimintamallit.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin avoimin teemahaastatteluin kansainvälisen yrityksen esimiehiltä sekä lähiesimieslinjasta että keskijohdosta. Tutkimustulokset osoittivat, että kiihkeässä kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä työskentelevät esimiehet ymmärtävät jatkuvan muutoksen tarpeen, sekä muutoskyvykkyyden merkityksen osana organisaation luontaista elämänrytmiä. Esimiehillä on myös selkeä näkemys oman roolinsa merkityksestä muutosten tukijana. Läsnä olemalla, ja aidolla vuorovaikutuksella henkilöstönsä kanssa he tuntevat parhaiten auttavansa organisaatiota muutoksen onnistuneessa läpiviennissä. He tiedostavat muutosjohtamiseen liittyvän paradoksaalisuuden, ja ovat myös löytäneet keinoja tuon paradoksaalisuuden hallitsemiseksi. Tuloksista tuli ilmi kuitenkin myös se, kuinka esimieslinjassa koetaan, että organisaation toiminnan kautta heidän mahdollisuuttaan muutoksen onnistuneeseen johtamiseen myös vaikeutetaan. Suurimpina tekijöinä muutoksen onnistunutta läpivientiä uhkasivat epäselvän muutosviestinnän aiheuttama tiedon pirstaleisuus, sekä muutoksen kautta tapahtuva yrityskulttuurin muokkaantuminen, ja yrityskulttuurin tulkinta eroavaisuudet.
AVAINSANAT: organisaatiomuutos, muutosjohtaminen, esimies
Tutkimuksen teoreettisessa taustassa käydään läpi sekä organisaation muutosta, että muutosjohtamista. Organisaation muutosta avaamalla halutaan pohjustaa ymmärrystä esimiehen rooliin muutosten aallokossa. Esimiehen roolia muutosjohtamisessa ja muutosjohtajuuden lähtökohtia lähdettiin tarkastelemaan organisaation tuki teorian kautta. Eisenberger, Huntington, Hutchison ja Sowa (1986) toivat esille kuinka henkilöstö pysyy motivoituneena ja sitoutuneena muutostilanteissa silloin, kun he kokevat tulevansa ymmärretyksi ja tuetuksi työnantajansa puolelta. Tähän näkemykseen paneutumalla saadaan hahmotettua esimiehen roolin merkitystä muutoksessa. Onnistuneen muutosjohtajuuden elementtejä lähdettiin puolestaan rakentamaan Laurilan (2017) luoman kompassimallin ympärille. Kompassimallillaan Laurila toi esiin kuinka esimiesten on muutosta johtaessaan tärkeä ymmärtää muutosjohtamiseen liittyvät paradoksaalit ajatus- ja toimintamallit.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin avoimin teemahaastatteluin kansainvälisen yrityksen esimiehiltä sekä lähiesimieslinjasta että keskijohdosta. Tutkimustulokset osoittivat, että kiihkeässä kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä työskentelevät esimiehet ymmärtävät jatkuvan muutoksen tarpeen, sekä muutoskyvykkyyden merkityksen osana organisaation luontaista elämänrytmiä. Esimiehillä on myös selkeä näkemys oman roolinsa merkityksestä muutosten tukijana. Läsnä olemalla, ja aidolla vuorovaikutuksella henkilöstönsä kanssa he tuntevat parhaiten auttavansa organisaatiota muutoksen onnistuneessa läpiviennissä. He tiedostavat muutosjohtamiseen liittyvän paradoksaalisuuden, ja ovat myös löytäneet keinoja tuon paradoksaalisuuden hallitsemiseksi. Tuloksista tuli ilmi kuitenkin myös se, kuinka esimieslinjassa koetaan, että organisaation toiminnan kautta heidän mahdollisuuttaan muutoksen onnistuneeseen johtamiseen myös vaikeutetaan. Suurimpina tekijöinä muutoksen onnistunutta läpivientiä uhkasivat epäselvän muutosviestinnän aiheuttama tiedon pirstaleisuus, sekä muutoksen kautta tapahtuva yrityskulttuurin muokkaantuminen, ja yrityskulttuurin tulkinta eroavaisuudet.
AVAINSANAT: organisaatiomuutos, muutosjohtaminen, esimies