Arvostuksen kokeminen suorituksen johtamisen näkökulmasta
Lax, Satu (2020-05-20)
Lax, Satu
20.05.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052038559
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052038559
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu-tutkielman tavoitteena on ymmärtää arvostuksen merkitys työntekijöille ja tunnistaa arvostuksen luomisen tapoja esimies-alaissuhteessa. Arvostusta tulee ymmärtää, jotta sen kokemista voidaan pyrkiä tukemaan. Arvostaminen on moraalinen periaate, joka kuvaa henkilön oleellista arvoa ja arvokkuutta. Motivointi edellyttää panostusta johtotasolta, jotta henkilöstöä kyetään motivoimaan alati muuttuvassa toimintaympäristössä. Henkilöstö toimii motivoituneena mikäli löytyy molemminpuolista arvostusta ja luottamusta. Tutkimus-ongelmiin pyritään saamaan vastauksia laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu suorituksen johtamista käsittelevästä teoriasta. Tutkimuksen keskeiset käsitteet ovat arvostus, suoritus ja suorituksen johtaminen. Tutkimus tehtiin suomalaiselle finanssialan yritykselle. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty tekemällä kohdeorganisaation henkilöstölle ryhmähaastattelu sekä kolmen kysymyksen strukturoitu haastattelu, joka lähetettiin sähköpostilla. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suorituksen johtamisella saataisiin parannettua arvostuksen kokemusta lisäämällä esimiesten läsnäoloa ja kiinnostusta henkilöstöä kohtaan sekä panostamalla perehdytykseen ja tekniikan toimivuuteen. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta arvostuksen olevan työhyvinvoinnin keskeisimpiä elementtejä.