Projektipäällikön rooli tietojärjestelmäprojektin onnistumisessa
Kinosmaa, Jukka (2020-04-15)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041518849
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041518849
Tiivistelmä
Yksi merkittävä tekijä, joka vaikuttaa tietojärjestelmäprojektien epäonnistumiseen on huono johtaminen. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa projektipäälliköltä tarvittavia ominaisuuksia ja projektipäällikön roolia onnistuneessa tietojärjestelmäprojektissa sekä pyrkiä löytämään toimintatapoja, joilla voidaan parantaa tietojärjestelmäprojektin mahdollisuuksia onnistua johtamisen näkökulmasta.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä on integroiva kirjallisuuskatsaus. Teoreettinen viitekehys koostuu tietojärjestelmäprojektin onnistumisen teoriasta ja tietojärjestelmien kehityksen elinkaarimalleista sekä projektin hallinnan teoriasta tietojärjestelmäprojektin näkökulmasta.
Tuloksissa nousi esiin, että tietojärjestelmän ja tietojärjestelmäprojektin onnistuminen ei ole yksiselitteinen käsite vaan moniulotteinen ilmiö. Tietojärjestelmäprojektin onnistumisen kannalta tärkein yksittäinen tekijä on itse tietojärjestelmä, jolla pyritään korjaamaan järjestelmän tilaajan liiketoiminnallinen ongelma. Onnistunut projekti kykenee tuottamaan asiakkaalleen liiketoiminnallista hyötyä, eikä projektin onnistumista voida arvioida vain pelkästään budjetissa, aikataulussa ja laajuudessa pysymisen lähtökohdasta. Projektipäällikön ominaisuuksissa havaittiin tärkeimpinä taitoina olevan vuorovaikutus- ja ihmistaidot, sekä kyky johtaa ja motivoida, mutta tärkeimmät ominaisuudet myös vaihtelivat riippuen projektin luonteesta. Vaikka projektipäällikön tehtävä on huolehtia, että projekti pysyy annetussa aikataulussa ja budjetissa, ei näiden ylittäminen silti välttämättä kerro projektin onnistumisesta.
Tietojärjestelmäprojektin onnistumisessa oleellisinta on tuoda järjestelmän avulla liiketoiminnallisia hyötyjä ratkaisemalla asiakkaan liiketoiminnallinen ongelma. Synteesin tuloksena kehitettiin uusi tietojärjestelmäprojektin onnistumisen malli, joka ilmentää paremmin itse tietojärjestelmän ja asiakkaan liiketoiminnan onnistumista järjestelmän kautta. One major factor that affects the success or failure of an information system project is bad leadership. The objective of this research is to map the qualities of a project manager and investigate the role of the project manager in the success of the information system project. The aim is also to find suitable ways that can further improve the odds of the project to be successful from the project manager’s perspective.
The research method of this research is an integrative literature review. The theoretical background consists of the theory of information system and information system project success as well as the development life cycle models and the theory of project management in the context of information systems.
The results showed that the success of an information system and information system project is a multifaceted phenomenon. The one most important factor in information system project success is the information system itself, which aims to fix the client’s business problem. Successful project brings benefits to the client organization’s business and the project success cannot be evaluated from the perspective of the constraints of budget, time and scope.
The most important skills of a project manager turned out to be the communication and people skills and also the ability to lead and motivate. Even though project manager’s main goal is to ensure that the project is completed within the time frame and budget, it doesn’t always guarantee the project success.
The most important part in information system success is to bring benefits to the client’s business by solving the business problem using the new information system. As a result of the synthesis, a new information system project success model was developed which clarifies the role of the information system and the client’s business success in the whole project’s success.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä on integroiva kirjallisuuskatsaus. Teoreettinen viitekehys koostuu tietojärjestelmäprojektin onnistumisen teoriasta ja tietojärjestelmien kehityksen elinkaarimalleista sekä projektin hallinnan teoriasta tietojärjestelmäprojektin näkökulmasta.
Tuloksissa nousi esiin, että tietojärjestelmän ja tietojärjestelmäprojektin onnistuminen ei ole yksiselitteinen käsite vaan moniulotteinen ilmiö. Tietojärjestelmäprojektin onnistumisen kannalta tärkein yksittäinen tekijä on itse tietojärjestelmä, jolla pyritään korjaamaan järjestelmän tilaajan liiketoiminnallinen ongelma. Onnistunut projekti kykenee tuottamaan asiakkaalleen liiketoiminnallista hyötyä, eikä projektin onnistumista voida arvioida vain pelkästään budjetissa, aikataulussa ja laajuudessa pysymisen lähtökohdasta. Projektipäällikön ominaisuuksissa havaittiin tärkeimpinä taitoina olevan vuorovaikutus- ja ihmistaidot, sekä kyky johtaa ja motivoida, mutta tärkeimmät ominaisuudet myös vaihtelivat riippuen projektin luonteesta. Vaikka projektipäällikön tehtävä on huolehtia, että projekti pysyy annetussa aikataulussa ja budjetissa, ei näiden ylittäminen silti välttämättä kerro projektin onnistumisesta.
Tietojärjestelmäprojektin onnistumisessa oleellisinta on tuoda järjestelmän avulla liiketoiminnallisia hyötyjä ratkaisemalla asiakkaan liiketoiminnallinen ongelma. Synteesin tuloksena kehitettiin uusi tietojärjestelmäprojektin onnistumisen malli, joka ilmentää paremmin itse tietojärjestelmän ja asiakkaan liiketoiminnan onnistumista järjestelmän kautta.
The research method of this research is an integrative literature review. The theoretical background consists of the theory of information system and information system project success as well as the development life cycle models and the theory of project management in the context of information systems.
The results showed that the success of an information system and information system project is a multifaceted phenomenon. The one most important factor in information system project success is the information system itself, which aims to fix the client’s business problem. Successful project brings benefits to the client organization’s business and the project success cannot be evaluated from the perspective of the constraints of budget, time and scope.
The most important skills of a project manager turned out to be the communication and people skills and also the ability to lead and motivate. Even though project manager’s main goal is to ensure that the project is completed within the time frame and budget, it doesn’t always guarantee the project success.
The most important part in information system success is to bring benefits to the client’s business by solving the business problem using the new information system. As a result of the synthesis, a new information system project success model was developed which clarifies the role of the information system and the client’s business success in the whole project’s success.