Käyttäjäkokemuksesta kilpailuetu : Metatason ohjeistus käyttäjäkeskeisen kulttuurin kehittämiseen
Taponen, Minja (2020-05-07)
Taponen, Minja
07.05.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725639
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725639
Tiivistelmä
Käyttäjäkokemus (UX) on kasvanut erittäin suosituksi termiksi, jota käytetään laajasti ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen aloilla. Termin määritelmä ja tarkoitus vaihtelevat käyttötarkoituksen mukaan. Käyttäjäkokemuksen avulla ymmärrämme käyttäjien käsityksen laitteesta, tuotteesta, palvelusta tai järjestelmästä sen koko elinkaaren ajan. Tällä hetkellä löytyy melko vähän tietoa, joka käsittelee käyttäjäkokemusta organisaatiokulttuurin yhteydessä. Tämä opinnäyte on suunnittelutieteellinen tutkimus, jossa tarkastellaan, miten käyttäjäkokemus sulautetaan osaksi organisaatiokulttuuria case-yrityksessä ja voiko siitä muodostaa kilpailuetua. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat käyttäjäkokemus ja organisaatiokulttuuri, jotka määritellään kirjallisuuskatsauksessa. Aineistoa kerättiin case-yrityksen henkilöstöltä usean menetelmän, kuten teemahaastattelun, havainnoinnin ja sähköisen testin avulla. Tietojen perusteella muodostettiin seitsemän metatason ohjetta, jotka ohjaavat työkulttuuria käyttäjäkeskeisempään suuntaan. Metaohjeistus muodostaa tämän tutkimuksen artefaktin, jonka kehitystä on ohjannut DSRM-malli. Tutkimustulokset osoittavat, että yleisin sekä tärkein haaste UX-suuntautuneen organisaatiokulttuurin parantamisessa on työntekijöiden motivointi näkemään käyttäjäkokemuksen arvo. Lisäksi UX: n tulisi olla yhteydessä suurempiin organisaation tavoitteisiin sen sijaan, että sitä edistetään vain yhden ihmisen voimin. Näin edistetään UX-ajattelutavan sisäistämistä, joka tulisi yhdistää myös osaksi jokaisen työntekijän vastuualuetta. Tällainen toimintamalli luo todellista sitoutumista kulttuurin kehitystyössä. UX: n laajan ja kokonaisvaltaisen merkityksen ymmärtäminen on erittäin tärkeä tavoite kohti UX- suuntautunutta organisaatiokulttuuria. Yrityksille UX voi lisätä kilpailukykyä UX-pohjaisten tuotteiden ja palveluiden eriyttämisen avulla. UX: n omaksuminen liiketoimintaa tukevana tekijänä voi myös auttaa organisaatioiden strategista uudistumista.