Arvonluonti palveluekosysteemissä : Case: Kansallinen Liiga
Ketonen, Katariina (2020-04-23)
Ketonen, Katariina
23.04.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042322260
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042322260
Tiivistelmä
Viime vuosikymmenten aikana käsite ekosysteemi on levinnyt yritysten strategioihin kuvaamaan toimijoiden välisiä riippuvuussuhteita sekä niiden muodostumista ja kehittymistä. Näitä toimijoiden muodostamia verkostoja voidaan nimittää palveluekosysteemeiksi. Sekä tutkijat että liiketoiminnan harjoittajat eri aloilta ovat kiinnostuneet ekosysteemin luomista mahdollisuuksista. Myös arvolähtöisyys on yhä keskeisempi osa markkinointia ja liiketoimintaa, mutta urheilun toimialalla tämä näkökanta on vielä suhteellisen uusi. Perinteisesti urheilussa ollaan toimittu ja ajateltu urheilutuotteen tai –palvelun näkökulmasta, eikä siten, että urheilu toimisi kokonaisvaltaisena alustana mahdollistaen eri toimijoiden arvonluonnin ekosysteemin yhteistä tavoitetta kohti pyrkien. Urheilun toimialalla olisikin hyödyllistä kohdistaa resursseja kohti kokonaisvaltaisempaa näkemystä arvonluonnista hyödyntäen palvelulähtöistä ajattelua sekä urheilun luontaisesti muodostamaa ekosysteemiä. Urheilun konteksti muodostaa erityislaatuisen arvonluonnin ympäristön urheilun erityispiirteiden, erilaisten ekosysteemin toimijoiden motiivien ja arvottamisen tapojen sekä monenlaisten arvon ilmenemismuotojen kautta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luoda verkottunut palvelukonsepti urheilun viitekehyksessä. Ekosysteemin eri toimijoille toteutettiin teemahaastattelut, joiden tavoitteena oli selvittää, kuinka eri toimijat verkottuvat toisiinsa, kartoittaa eri toimijoiden yhteistyömotiiveja sekä tarkastella, mitkä tekijät luovat ekosysteemissä arvoa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu ekosysteemin, palvelulähtöisen ajattelun sekä arvon yhteisluonnin määrittämisen ympärille. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa hyödynnetään konstruktiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastatteluita, jotka analysoitiin teemoittelun kautta.
Tutkimuksen keskeisimpiä löydöksiä ovat palvelukonseptissa esitellyt arvonluonnin prosessit, joita ovat tarinallistaminen pelaajapersoonien kautta, toimijoiden välisen vuorovaikutuksen kehittäminen ja toimijoiden osallistaminen. Näitä teemoja kehittämällä case-organisaatio Kansallinen Liiga voisi edesauttaa ekosysteemissä toimijoiden välillä tapahtuvaa arvon yhteisluontia entistä tehokkaammin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että palveluekosysteemin toiminnan kannalta sujuvalla vuorovaikutuksella sekä toimijoiden resurssien hyödyntämisellä on suuri rooli. Alasta, organisaatiosta tai ekosysteemin rakenteesta riippumatta ovat sujuva vuorovaikutus ja ekosysteemin sisäisten resurssien hyödyntäminen usein merkittävässä asemassa. Tämä tutkimus havainnollistaa hyvin näiden teemojen merkitystä ekosysteemin kokonaisvaltaisen kehittymisen kannalta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luoda verkottunut palvelukonsepti urheilun viitekehyksessä. Ekosysteemin eri toimijoille toteutettiin teemahaastattelut, joiden tavoitteena oli selvittää, kuinka eri toimijat verkottuvat toisiinsa, kartoittaa eri toimijoiden yhteistyömotiiveja sekä tarkastella, mitkä tekijät luovat ekosysteemissä arvoa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu ekosysteemin, palvelulähtöisen ajattelun sekä arvon yhteisluonnin määrittämisen ympärille. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa hyödynnetään konstruktiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastatteluita, jotka analysoitiin teemoittelun kautta.
Tutkimuksen keskeisimpiä löydöksiä ovat palvelukonseptissa esitellyt arvonluonnin prosessit, joita ovat tarinallistaminen pelaajapersoonien kautta, toimijoiden välisen vuorovaikutuksen kehittäminen ja toimijoiden osallistaminen. Näitä teemoja kehittämällä case-organisaatio Kansallinen Liiga voisi edesauttaa ekosysteemissä toimijoiden välillä tapahtuvaa arvon yhteisluontia entistä tehokkaammin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että palveluekosysteemin toiminnan kannalta sujuvalla vuorovaikutuksella sekä toimijoiden resurssien hyödyntämisellä on suuri rooli. Alasta, organisaatiosta tai ekosysteemin rakenteesta riippumatta ovat sujuva vuorovaikutus ja ekosysteemin sisäisten resurssien hyödyntäminen usein merkittävässä asemassa. Tämä tutkimus havainnollistaa hyvin näiden teemojen merkitystä ekosysteemin kokonaisvaltaisen kehittymisen kannalta.