Sisäisen työnantajamielikuvan vaikutus organisaatioon sitoutumiseen
Bäcklund, Sara (2020-04-28)
Bäcklund, Sara
28.04.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822838
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822838
Tiivistelmä
Työnantajamielikuva ja sen kehittäminen on kasvattanut merkitystään yritysmaailmassa jatkuvasti ja se on yhä useamman HR-ammattilaisen työpöydällä. Vahva työnantajamielikuva vaikuttaa moneen asiaan, kuten yrityksen houkuttelevuuteen ja henkilöstön sitoutumiseen. Aikana, jolloin inhimillisen pääoman merkitys on kasvanut ja kilpailu työntekijöistä on kovaa, on osaavien työntekijöiden pitäminen kriittistä yritysten kilpailukyvylle. Tämän tutkimuksen aiheena on sisäinen työnantajamielikuva ja työntekijän sitoutuminen organisaatioon ja kyseessä on tapaustutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten sisäinen työnantajamielikuva vaikuttaa yksilön sitoutumiseen. Tarkoituksena oli myös saada tarkempi käsitys siitä, mitkä työnantajamielikuvan osa-alueet vahvistavat tai heikentävät työntekijän sitoutumista organisaatioon.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu työnantajamielikuvan ja -brändäyksen sekä sitoutumisen teorioista. Sitoutumista lähestytään erityisesti organisaatioon sitoutumisen ja psykologisen sopimuksen näkökulmista. Teoreettisen viitekehyksen lopuksi tarkastellaan lähemmin työnantajamielikuvan ja sitoutumisen välistä yhteyttä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sisäinen työnantajamielikuva vaikuttaa organisaatioon sitoutumiseen ensikädessä yksilöiden kokemusten kautta. Tulosten perusteella sisäisen työnantajamielikuvan rakentumiseen vaikuttavat organisaatiokulttuuri, yrityksen arvot, johtamiskäytännöt, esimies-alaissuhde, henkilöstön rakenne, työyhteisö, työtehtävien sisältö, urapolut ja kehittymismahdollisuudet, viestintä, järjestelmät, palkka, arvostus, palkitseminen ja palaute, sekä yksilöiden kokemukset ja odotuksiin vastaaminen. Nämä sisäistä työnantajamielikuvaa rakentavat tekijät vaikuttavat yksilön kokemuksiin organisaatiosta työnantajana, ja työntekijäkokemus voidaan tulkita synonyymiksi sisäiselle työnantajamielikuvalle. Tutkimuksessa havaittiin myös suora yhteys sisäistä työnantajamielikuvaa rakentavien tekijöiden ja organisaatioon sitoutumisen välillä.
Tutkimuksen pohdinnassa ja johtopäätöksissä vertailtiin tutkimuksen tuloksia aiempaan kirjalli-suuteen ja teoriaan. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiemman tutkimuksen kanssa ja vahvistavat käsitystä siitä, että työntekijäkokemus vaikuttaa yksilön tulkintoihin siitä, toteutuuko organisaation ja työntekijän välinen psykologinen sopimus. Sisäinen työnantajamielikuva on siten yhteydessä organisaatioon sitoutumiseen psykologisen sopimuksen kautta. Tutkimuksen tulokset tarjoavat vastauksia siihen, kuinka yritykset voivat sitouttaa nykyisiä työntekijöitä yhä enemmän. Työntekijöiden odotusten ymmärtäminen ja niihin vastaaminen on kriittistä sitoutumisen kannalta. Yritysten HR:n ja esimiesten onkin syytä huomioida työntekijöiden odotuksia henkilöstön sitouttamisessa ja työnantajabrändäyksessä.
AVAINSANAT: työnantajamielikuva, työnantajabrändäys, organisaatioon sitoutuminen, psyko-loginen sopimus
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu työnantajamielikuvan ja -brändäyksen sekä sitoutumisen teorioista. Sitoutumista lähestytään erityisesti organisaatioon sitoutumisen ja psykologisen sopimuksen näkökulmista. Teoreettisen viitekehyksen lopuksi tarkastellaan lähemmin työnantajamielikuvan ja sitoutumisen välistä yhteyttä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sisäinen työnantajamielikuva vaikuttaa organisaatioon sitoutumiseen ensikädessä yksilöiden kokemusten kautta. Tulosten perusteella sisäisen työnantajamielikuvan rakentumiseen vaikuttavat organisaatiokulttuuri, yrityksen arvot, johtamiskäytännöt, esimies-alaissuhde, henkilöstön rakenne, työyhteisö, työtehtävien sisältö, urapolut ja kehittymismahdollisuudet, viestintä, järjestelmät, palkka, arvostus, palkitseminen ja palaute, sekä yksilöiden kokemukset ja odotuksiin vastaaminen. Nämä sisäistä työnantajamielikuvaa rakentavat tekijät vaikuttavat yksilön kokemuksiin organisaatiosta työnantajana, ja työntekijäkokemus voidaan tulkita synonyymiksi sisäiselle työnantajamielikuvalle. Tutkimuksessa havaittiin myös suora yhteys sisäistä työnantajamielikuvaa rakentavien tekijöiden ja organisaatioon sitoutumisen välillä.
Tutkimuksen pohdinnassa ja johtopäätöksissä vertailtiin tutkimuksen tuloksia aiempaan kirjalli-suuteen ja teoriaan. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiemman tutkimuksen kanssa ja vahvistavat käsitystä siitä, että työntekijäkokemus vaikuttaa yksilön tulkintoihin siitä, toteutuuko organisaation ja työntekijän välinen psykologinen sopimus. Sisäinen työnantajamielikuva on siten yhteydessä organisaatioon sitoutumiseen psykologisen sopimuksen kautta. Tutkimuksen tulokset tarjoavat vastauksia siihen, kuinka yritykset voivat sitouttaa nykyisiä työntekijöitä yhä enemmän. Työntekijöiden odotusten ymmärtäminen ja niihin vastaaminen on kriittistä sitoutumisen kannalta. Yritysten HR:n ja esimiesten onkin syytä huomioida työntekijöiden odotuksia henkilöstön sitouttamisessa ja työnantajabrändäyksessä.
AVAINSANAT: työnantajamielikuva, työnantajabrändäys, organisaatioon sitoutuminen, psyko-loginen sopimus