Esimiesrooliin siirtyminen ja roolissa kehittyminen: Case Nordea Bank Oyj
Hakala, Henna (2020-04-21)
Lataukset:
Hakala, Henna
21.04.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042119574
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042119574
Tiivistelmä
Esimiesten rooli organisaatioissa on merkittävä. Etenkin nykypäivänä työskentelytapojen muuttuessa esimiesten tulee kyetä kehittämään omaa osaamistaan jatkuvasti ja vastaamaan työympäristön muutoksiin. Esimiesten on tärkeää ylläpitää ajantasaista osaamista, mikä nostaa esimiesten kehittämisen tärkeäksi aiheeksi. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esimiesten kehittymistä uusien esimiesten näkökulmasta. Ensimmäisen esimiesroolin koetaan usein olevan merkittävä esimiehen uran kannalta. Uudet esimiehet kokevat kuitenkin monia haasteita siirtyessään ensimmäiseen esimiesrooliin, jotka hidastavat esimiesrooliin sopeutumista ja siinä kehittymistä. Näistä syistä on merkittävää kiinnittää huomio juurikin uusien esimiesten kehittymiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista tukea uudet esimiehet tarvitsevat esimiesrooliin siirryttäessä ja uudessa roolissa toimiessaan. Tarkoituksena oli saada käsitys siitä, onko uusien esimiesten saama tuki sellaista, että se auttaa heitä toimimaan ja kehittymään uudessa roolissaan. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka selvittää uuden esimiehen kehittymiseen liittyvää ilmiötä. Tutkimus toteutettiin Nordea Bank Oyj:lle.
Tutkimuksessa esitellään uuden esimiehen kehittymiseen ja työskentelyyn liittyvää teoriaa, joka pohjautuu alan kirjallisuuteen sekä aiempaan tutkimukseen. Tutkimuksen teoreettinen osuus toimii pohjustuksena tutkimuksen empiiriselle osuudelle, jossa tutkitaan uuden esimiehen kehittymistä, ja erityisesti siihen vaikuttavia tekijöitä, kuten haasteita ja kehittymistä edistäviä tekijöitä.
Tutkimuksen aineisto koostui kuudesta teemahaastattelusta. Haastatteluihin osallistuneet henkilöt edustivat Nordean työntekijöitä. Puolet haastateltavista olivat uusia esimiehiä, jotka olivat toimineet esimiesroolissa maksimissaan vuoden. Puolet haastateltavista olivat People-organisaatiossa eli Nordean HR-yksikössä työskenteleviä asiantuntijoita. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustulokset osoittavat, että uudet esimiehet tarvitsevat monipuolista tukea siirtyessään uuteen ensimmäiseen esimiesrooliin ja siinä toimiessaan. Tukea tarvitaan uuden esimiehen omalta esimieheltä, People-organisaatiolta sekä esimieskollegoilta. Haastavimpia asioita uudelle esimiehelle ovat erityisesti suorituksen johtaminen sekä erilaiset itsensä johtamiseen liittyvät teemat, kuten ajanhallinta ja identiteetin muuttuminen asiantuntijasta esimieheksi. Varmistamalla, että uudella esimiehellä on asiantuntevaa ja helposti saatavilla olevaa tukea, voidaan helpottaa siirtymää uuteen rooliin ja siinä suoriutumista.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista tukea uudet esimiehet tarvitsevat esimiesrooliin siirryttäessä ja uudessa roolissa toimiessaan. Tarkoituksena oli saada käsitys siitä, onko uusien esimiesten saama tuki sellaista, että se auttaa heitä toimimaan ja kehittymään uudessa roolissaan. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka selvittää uuden esimiehen kehittymiseen liittyvää ilmiötä. Tutkimus toteutettiin Nordea Bank Oyj:lle.
Tutkimuksessa esitellään uuden esimiehen kehittymiseen ja työskentelyyn liittyvää teoriaa, joka pohjautuu alan kirjallisuuteen sekä aiempaan tutkimukseen. Tutkimuksen teoreettinen osuus toimii pohjustuksena tutkimuksen empiiriselle osuudelle, jossa tutkitaan uuden esimiehen kehittymistä, ja erityisesti siihen vaikuttavia tekijöitä, kuten haasteita ja kehittymistä edistäviä tekijöitä.
Tutkimuksen aineisto koostui kuudesta teemahaastattelusta. Haastatteluihin osallistuneet henkilöt edustivat Nordean työntekijöitä. Puolet haastateltavista olivat uusia esimiehiä, jotka olivat toimineet esimiesroolissa maksimissaan vuoden. Puolet haastateltavista olivat People-organisaatiossa eli Nordean HR-yksikössä työskenteleviä asiantuntijoita. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustulokset osoittavat, että uudet esimiehet tarvitsevat monipuolista tukea siirtyessään uuteen ensimmäiseen esimiesrooliin ja siinä toimiessaan. Tukea tarvitaan uuden esimiehen omalta esimieheltä, People-organisaatiolta sekä esimieskollegoilta. Haastavimpia asioita uudelle esimiehelle ovat erityisesti suorituksen johtaminen sekä erilaiset itsensä johtamiseen liittyvät teemat, kuten ajanhallinta ja identiteetin muuttuminen asiantuntijasta esimieheksi. Varmistamalla, että uudella esimiehellä on asiantuntevaa ja helposti saatavilla olevaa tukea, voidaan helpottaa siirtymää uuteen rooliin ja siinä suoriutumista.