Avustuksen käyttö valtiontukiehdoissa ja tuen takaisinperinnässä
Lehto, Kasperi (2020)
Lehto, Kasperi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610440
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610440
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitetään, valtionavustuksen käyttöön liittyviä lainsäännöksiä, siihen liittyviä ehtoja tai rajoituksia ja avustuksen takaisinperintää, kun avustuspäätöksen mukaista käyttötarkoitusta on loukattu. Tutkielma on oikeustieteellinen tutkimus, sijoittuen hallinto oikeuden, tarkemmin eurooppalaisen hallinto-oikeuden alalle. Aihetta lähestytään tutkimuskysymyksen kautta, milloin voidaan katsoa, ettei avustusta käytetä avustuspäätöksen mukaiseen tarkoitukseen? Tutkielmassa selvitettiin, mikä on avustuspäätöksen mukaista tarkoitusta ja miten virheellinen tai puutteellinen avustuspäätös vaikuttaa avustuksen takaisinperintään, mikäli takaisinperintä johtuu avustuspäätöksen käyttötarkoituksen loukkaamisesta. Tutkielmassa selvitettiin avustuksen takaisinperinnän perusteeksi riittäviä seikkoja, kun avustuspäätöksen mukaista käyttötarkoitusta on loukattu. Tutkimusongelmaa käsiteltiin oikeusdogmatiikan kautta tulkitsemalla voimassa olevan oikeuden sisältöä muun muassa oikeuskirjallisuuden, Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten takaisinperintäpäätösten ja korkeimman hovioikeuden ratkaisujen avulla.
Avustuspäätös määrittelee tavoitteiden, ehtojen ja rajoitusten avulla, miten avustuksen saaja saa avustusta käyttää. Avustuspäätökseen asetettavalla ehdolla, jonka mukaan avustusta tulee käyttää vain avustuspäätöksen mukaiseen tarkoitukseen, pyritään turvaamaan valtionavustuksilla saavuteltavien tavoitteiden toteutuminen edes ehdon mukaisena aikana. Ehdon loukkaaminen aiheuttaa seuraamuksia avustuksen saajalle, kuten avustuksen takaisinperinnän. Valtionapuviranomaisen tulee asettaa avustuksen myöntämiseen ja käyttöön liittyvät ehdot ja rajoitukset avustuspäätökseen, jotta viranomainen pystyy vetoamaan lainmukaisesti niihin takaisinperintäpäätöksessä. Ehdoiltaan puutteellinen avustuspäätös saattaa johtaa avustuksen takaisinperinnän lainvastaisuuteen, mikäli viranomainen ei ole asettanut ehtoja osaksi avustuspäätöstä ja on vedonnut näihin takaisinperinnässä. Avustuspäätöksen ollessa virheellinen, voi tästä seurata avustuksen takaisinperintä, vaikka viranomainen olisi virheen tehnyt taho.
Avustuksen saaja ei saa lopettaa tai olennaisesti supistaa taikka luovuttaa toiselle avustuksen kohteena olevaa toimintaa, eikä tulla asetetuksi konkurssiin, mikäli kyseessä on investoinnin muodossa myönnetty avustus. Avustuksen saaja ei saa käyttää avustusta olennaisesti muuhun tarkoitukseen, kuin mihin se on myönnetty. Avustusta ei käytetä avustuspäätöksen mukaiseen tarkoitukseen, mikäli avustuksen saaja on muutoin loukannut olennaisesti avustuksen käyttämistä koskevia säännöksiä tai avustuspäätöksen mukaisia ehtoja. Usean takaisinperintäperusteen kohdalla edellytetään virheen tai muutoksen olennaisuutta. Huomionarvoista on, että voimassa oleva yritystukilaki on hieman tiukempi takaisinperintäsäännöksiltään kuin vanha yritystukilaki, kun avustuksen kohteena olevan toiminnan toiselle avustuskelpoiselle yritykselle luovuttaminen katsotaan takaisinperintäperusteeksi.
Avustuspäätös määrittelee tavoitteiden, ehtojen ja rajoitusten avulla, miten avustuksen saaja saa avustusta käyttää. Avustuspäätökseen asetettavalla ehdolla, jonka mukaan avustusta tulee käyttää vain avustuspäätöksen mukaiseen tarkoitukseen, pyritään turvaamaan valtionavustuksilla saavuteltavien tavoitteiden toteutuminen edes ehdon mukaisena aikana. Ehdon loukkaaminen aiheuttaa seuraamuksia avustuksen saajalle, kuten avustuksen takaisinperinnän. Valtionapuviranomaisen tulee asettaa avustuksen myöntämiseen ja käyttöön liittyvät ehdot ja rajoitukset avustuspäätökseen, jotta viranomainen pystyy vetoamaan lainmukaisesti niihin takaisinperintäpäätöksessä. Ehdoiltaan puutteellinen avustuspäätös saattaa johtaa avustuksen takaisinperinnän lainvastaisuuteen, mikäli viranomainen ei ole asettanut ehtoja osaksi avustuspäätöstä ja on vedonnut näihin takaisinperinnässä. Avustuspäätöksen ollessa virheellinen, voi tästä seurata avustuksen takaisinperintä, vaikka viranomainen olisi virheen tehnyt taho.
Avustuksen saaja ei saa lopettaa tai olennaisesti supistaa taikka luovuttaa toiselle avustuksen kohteena olevaa toimintaa, eikä tulla asetetuksi konkurssiin, mikäli kyseessä on investoinnin muodossa myönnetty avustus. Avustuksen saaja ei saa käyttää avustusta olennaisesti muuhun tarkoitukseen, kuin mihin se on myönnetty. Avustusta ei käytetä avustuspäätöksen mukaiseen tarkoitukseen, mikäli avustuksen saaja on muutoin loukannut olennaisesti avustuksen käyttämistä koskevia säännöksiä tai avustuspäätöksen mukaisia ehtoja. Usean takaisinperintäperusteen kohdalla edellytetään virheen tai muutoksen olennaisuutta. Huomionarvoista on, että voimassa oleva yritystukilaki on hieman tiukempi takaisinperintäsäännöksiltään kuin vanha yritystukilaki, kun avustuksen kohteena olevan toiminnan toiselle avustuskelpoiselle yritykselle luovuttaminen katsotaan takaisinperintäperusteeksi.