Tuotetyypin vaikutus ruokatuotteen arviointiin
Jokioinen, Heini (2010)
Jokioinen, Heini
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä on tuotetyypin vaikutus ruokatuotteen arviointiin. Tutkimuksen empiirisessä osassa tarkasteltavia tuotetyyppejä ovat ruokapakasteet, valmisruoat ja ruokasäilykkeet. Tulevatko esimerkiksi lihapullat arvioiduksi eri tavalla, kun ne edustavat eri tuotetyyppiä? Minkälaisina nämä eri tuotetyypit nähdään? Ajatellaanko joidenkin tuotetyypin tuotteiden olevan esimerkiksi terveellisempiä ja paremman makuisia kuin toisten?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee kuluttajan tuotearviointiprosessia. Aihetta lähestytään ennen kaikkea laadunarvioinnin näkökulmasta ja selvitetään millainen prosessi tuotteen arviointi on, mikä on tuotteen eri ominaisuuksien rooli arvioinnissa, miten odotukset ruokatuotetta kohtaan syntyvät ja miten ne voivat vaikuttaa tuotteen kokemiseen. Tutkimuksen empiirinen osa perustuu jakoon odotetun ja koetun laadun välille. Tutkimukseen osallistui yhteensä 120 henkilöä ja tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin kokeellisen asetelman ja kyselylomakkeen yhdistelmän avulla. Kokeellinen asetelma kuului koetun laadun tutkimiseen, jolloin vastaajat jaettiin ryhmiin sen mukaan, minkä tuotetyypin tuotetta heidän toivottiin arvioivan. Kaikkien ryhmien tuote oli fyysisiltä ominaisuuksiltaan sama, jolloin mahdolliset erot arvioinneissa olisivat peräisin tuotetyyppivihjeestä. Odotuksia käsittelevällä lomakkeella jokainen vastaaja antoi mielipiteensä kaikista kolmesta testatusta tuotetyypistä yleisemmällä tasolla.
Tulokset osoittivat selkeästi tuotetyypin vaikutuksen odotettuun laatuun. Tuotetyypit erosivat toisistaan lähes kaikkien testattujen ominaisuuksien osalta ja positiivisesti joukosta erottui pakaste, jolla näytti olevan monia laatuominaisuuksia enemmän kuin valmisruoalla ja säilykkeellä. Koettuun laatuun tuotetyypillä ei kuitenkaan havaittu olevan juurikaan vaikutusta ja eroa löytyi ainoastaan yhden kysymyksen osalta. Lihapulla siis muun muassa maistuu ja tuoksuu samalle riippumatta sen tuotetyypistä. Koska kuluttajat pitävät eri tuotetyyppejä erilaisina, saattaa olla, että uusi tuote sijoittuessaan tiettyyn tuotetyyppiin menettää odotusten vuoksi joitain laatuominaisuuksia kuluttajan silmissä, ennen kuin hän pääsee sitä maistamaan. Se että tuotetyyppi ei näytä vaikuttavan koettuun laatuun ei riitä, sillä odotusten vuoksi tuotetyypin tuotteet saattavat jäädä alun perinkin valitsematta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee kuluttajan tuotearviointiprosessia. Aihetta lähestytään ennen kaikkea laadunarvioinnin näkökulmasta ja selvitetään millainen prosessi tuotteen arviointi on, mikä on tuotteen eri ominaisuuksien rooli arvioinnissa, miten odotukset ruokatuotetta kohtaan syntyvät ja miten ne voivat vaikuttaa tuotteen kokemiseen. Tutkimuksen empiirinen osa perustuu jakoon odotetun ja koetun laadun välille. Tutkimukseen osallistui yhteensä 120 henkilöä ja tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin kokeellisen asetelman ja kyselylomakkeen yhdistelmän avulla. Kokeellinen asetelma kuului koetun laadun tutkimiseen, jolloin vastaajat jaettiin ryhmiin sen mukaan, minkä tuotetyypin tuotetta heidän toivottiin arvioivan. Kaikkien ryhmien tuote oli fyysisiltä ominaisuuksiltaan sama, jolloin mahdolliset erot arvioinneissa olisivat peräisin tuotetyyppivihjeestä. Odotuksia käsittelevällä lomakkeella jokainen vastaaja antoi mielipiteensä kaikista kolmesta testatusta tuotetyypistä yleisemmällä tasolla.
Tulokset osoittivat selkeästi tuotetyypin vaikutuksen odotettuun laatuun. Tuotetyypit erosivat toisistaan lähes kaikkien testattujen ominaisuuksien osalta ja positiivisesti joukosta erottui pakaste, jolla näytti olevan monia laatuominaisuuksia enemmän kuin valmisruoalla ja säilykkeellä. Koettuun laatuun tuotetyypillä ei kuitenkaan havaittu olevan juurikaan vaikutusta ja eroa löytyi ainoastaan yhden kysymyksen osalta. Lihapulla siis muun muassa maistuu ja tuoksuu samalle riippumatta sen tuotetyypistä. Koska kuluttajat pitävät eri tuotetyyppejä erilaisina, saattaa olla, että uusi tuote sijoittuessaan tiettyyn tuotetyyppiin menettää odotusten vuoksi joitain laatuominaisuuksia kuluttajan silmissä, ennen kuin hän pääsee sitä maistamaan. Se että tuotetyyppi ei näytä vaikuttavan koettuun laatuun ei riitä, sillä odotusten vuoksi tuotetyypin tuotteet saattavat jäädä alun perinkin valitsematta.