Teknologinen muutos sisäisen viestinnän haastajana : Tarkastelussa teollisuusyrityksen henkilöstön näkemykset uudistuneesta intranetistä
Huhtala, Iida-Maria (2020-03-05)
Huhtala, Iida-Maria
05.03.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003057460
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003057460
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää intranetin käyttäjien, erityisesti tehtaan työntekijöiden näkemyksiä uudistetusta intranetistä ja pohtia niiden kautta yritysten mahdollisuuksia huolehtia sisäisen viestinnän toimivuudesta teknologisten muutosten yhteydessä. Tutkimuksen kohdeyrityksenä on Atria Suomi Oy, jonka intranet uudistui kesäkuussa 2019. Tutkimuksen aineisto on kerätty henkilöstölle lähetetyllä online- kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 520 vastaajaa, ja vastausprosentiksi muodostui 16. Aineistoa käsitellään tutkimuksessa tilastollisesti, jonka lisäksi tutkimuksessa on käytetty sisällön erittelyä avointen vastausten luokittelussa.
Tutkimus tavoitti erityisesti tehdastuotannon työntekijät hyvin, sillä heidän osuutensa vastaajista oli kyselyn suurin. Tutkimuksessa selvisi, että henkilöstö oli halukas ja kiinnostunut käyttämään intranetiä vapaa-ajallaan. Myös mahdollisuus käyttää intranetiä matkapuhelimella koettiin tärkeäksi. Tutkimuksessa kävi ilmi, että uudistettua intranetiä ei koettu tärkeimpänä viestintäkanavana, sillä kasvokkaiset kanavat, kuten lähin esimies ja työkaverit koettiin tärkeimpinä sisäisen viestinnän kanavina. Samoin sähköposti koettiin intranetiä tärkeämpänä kanavana.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kaiken kaikkiaan henkilöstö koki olevansa tyytyväinen intranetin uudistukseen, mutta kaipasivat siihen enemmän vuorovaikutusta, avointa palautekanavaa, tehtaan työntekijöihin liittyvää sisältöä sekä muiden osastojen kuulumisia. Lisäksi toiveet keskustelupalstasta ja kommentointimahdollisuudesta korostivat vuorovaikutusta, organisaation jäsenten toimintaa sekä mahdollisuutta vaikuttaa, jotka huomioimalla yritysten on mahdollista huolehtia sisäisen viestinnän toimivuudesta teknologisten muutosten yhteydessä.
Tutkimus tavoitti erityisesti tehdastuotannon työntekijät hyvin, sillä heidän osuutensa vastaajista oli kyselyn suurin. Tutkimuksessa selvisi, että henkilöstö oli halukas ja kiinnostunut käyttämään intranetiä vapaa-ajallaan. Myös mahdollisuus käyttää intranetiä matkapuhelimella koettiin tärkeäksi. Tutkimuksessa kävi ilmi, että uudistettua intranetiä ei koettu tärkeimpänä viestintäkanavana, sillä kasvokkaiset kanavat, kuten lähin esimies ja työkaverit koettiin tärkeimpinä sisäisen viestinnän kanavina. Samoin sähköposti koettiin intranetiä tärkeämpänä kanavana.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kaiken kaikkiaan henkilöstö koki olevansa tyytyväinen intranetin uudistukseen, mutta kaipasivat siihen enemmän vuorovaikutusta, avointa palautekanavaa, tehtaan työntekijöihin liittyvää sisältöä sekä muiden osastojen kuulumisia. Lisäksi toiveet keskustelupalstasta ja kommentointimahdollisuudesta korostivat vuorovaikutusta, organisaation jäsenten toimintaa sekä mahdollisuutta vaikuttaa, jotka huomioimalla yritysten on mahdollista huolehtia sisäisen viestinnän toimivuudesta teknologisten muutosten yhteydessä.