Muutosjohtamisen toteutuminen kompleksisessa terveydenhuollon ympäristössä : Osallistava muutosjohtaminen
Kolvanki, Ulla-Maija (2020-03-05)
Kolvanki, Ulla-Maija
05.03.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003057303
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003057303
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on muutosjohtamisen toteutuminen kompleksisessa terveydenhuollon ympäristössä. Tutkielman taustana on ajatus siitä, että terveydenhuolto on ollut jatkuvien johtamisuudistusten kohteena vuosikymmenien ajan. Suuri osa laajoista ja monimutkaisista uudistuksista on kohdistettu laadun parantamiseen, tehokkuuteen, johtamistaitojen parantamiseen ja potilaiden valinnanvapauden lisäämiseen. Tutkimusongelmina ovat: miten muutosjohtamista voidaan toteuttaa kompleksisessa terveydenhuollon organisaatiossa ja millaisia keinoja terveydenhuollon johtajat soveltavat muutosten toteuttamisessa.
Tutkielma on laadultaan kvalitatiivinen ja tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu muutosjohtajuuden tarkastelusta kompleksisessa terveydenhuollon organisaatiossa ja millaisia keinoja tiede tarjoaa kompleksisuuden hallintaan. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan osallistavaa muutosjohtamista, koska se nähdään tässä tutkielmassa tärkeänä henkilöstöä osallistavana muutosjohtamismallina. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastattelulla terveydenhuollon organisaatiossa, jossa haastateltiin 11 johtajaa; ylihoitajia, ylilääkäreitä ja osastonhoitajia. Tutkimustulokset käsiteltiin kvalitatiiviseen tutkimukseen kuuluvan sisällönanalyysin mukaisesti.
Keskeisimpiä havaintoja tutkielmassa on, että terveydenhuollon organisaatio koetaan kompleksiseksi ympäristöksi, jossa on paljon muuttujia. Muutokset ovat jatkuvia ja niiden toteuttamisaikataulu koetaan usein ongelmalliseksi. Resurssiongelmat ovat usein muutosten takana, kuten säästövaatimukset ja samalla tulisi kuitenkin tuottaa enemmän. Terveydenhuollon johtajilla ei aina ole tarpeeksi käytettävissä kompleksisuuden hallintakeinoja. Riskikartoitusten lisäksi, tarvittaisiin laajempien ja monimutkaisempien ongelmien käsittelyyn Kompleksisuusmatriisin kaltaista lähestymistapaa, jossa huomioidaan ihmisten johtamisessa hyödynnettäviä osallistavia muutosjohtamismalleja, kuten Appreciative Inquiry (AI) -positiivinen muutoskeskustelu. Terveydenhuollon organisaatio koetaan hierarkkiseksi järjestelmäksi, jossa pyritään henkilöstön osallistamiseen heti muutosprosessin alkuvaiheesta lähtien. Kompleksisuutta havaittiin itse muutosjohtamisessa ja henkilöstön sitouttamisessa muutokseen, sillä vastauksissa tuli esille seikka, että henkilöstö ei välttämättä aina tiedä tulleensa osallistetuksi muutosprosessiin.
AVAINSANAT: muutosjohtaminen, kompleksisuusajattelu, terveydenhuolto, osallistaminen
Tutkielma on laadultaan kvalitatiivinen ja tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu muutosjohtajuuden tarkastelusta kompleksisessa terveydenhuollon organisaatiossa ja millaisia keinoja tiede tarjoaa kompleksisuuden hallintaan. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan osallistavaa muutosjohtamista, koska se nähdään tässä tutkielmassa tärkeänä henkilöstöä osallistavana muutosjohtamismallina. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastattelulla terveydenhuollon organisaatiossa, jossa haastateltiin 11 johtajaa; ylihoitajia, ylilääkäreitä ja osastonhoitajia. Tutkimustulokset käsiteltiin kvalitatiiviseen tutkimukseen kuuluvan sisällönanalyysin mukaisesti.
Keskeisimpiä havaintoja tutkielmassa on, että terveydenhuollon organisaatio koetaan kompleksiseksi ympäristöksi, jossa on paljon muuttujia. Muutokset ovat jatkuvia ja niiden toteuttamisaikataulu koetaan usein ongelmalliseksi. Resurssiongelmat ovat usein muutosten takana, kuten säästövaatimukset ja samalla tulisi kuitenkin tuottaa enemmän. Terveydenhuollon johtajilla ei aina ole tarpeeksi käytettävissä kompleksisuuden hallintakeinoja. Riskikartoitusten lisäksi, tarvittaisiin laajempien ja monimutkaisempien ongelmien käsittelyyn Kompleksisuusmatriisin kaltaista lähestymistapaa, jossa huomioidaan ihmisten johtamisessa hyödynnettäviä osallistavia muutosjohtamismalleja, kuten Appreciative Inquiry (AI) -positiivinen muutoskeskustelu. Terveydenhuollon organisaatio koetaan hierarkkiseksi järjestelmäksi, jossa pyritään henkilöstön osallistamiseen heti muutosprosessin alkuvaiheesta lähtien. Kompleksisuutta havaittiin itse muutosjohtamisessa ja henkilöstön sitouttamisessa muutokseen, sillä vastauksissa tuli esille seikka, että henkilöstö ei välttämättä aina tiedä tulleensa osallistetuksi muutosprosessiin.
AVAINSANAT: muutosjohtaminen, kompleksisuusajattelu, terveydenhuolto, osallistaminen