Esimies strategian viestijänä
Mattinen, Jarkko Tapani (2020)
Mattinen, Jarkko Tapani
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002286899
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002286899
Tiivistelmä
Organisaation kaikki toiminta lähtee vision mukaisesta tekemisestä. Organisaation toiminta edellyttää strategian luomista yhteisesti sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Tavoitteiden saavuttaminen puolestaan edellyttää onnistumista strategian toteuttamisessa. Strategian toteuttamisesta vastaavat ihmiset, organisaation johtajat ja henkilöstö. Strategian toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat organisaation henkilöstön ja johtajien ohella tietenkin myös organisaatiota ympäröivät muutosvoimat, kuten esimerkiksi ympäröivät markkinat ja liiketoimintaympäristö kokonaisuudessaan.
Pro gradu -tutkielmani käsittelee organisaation strategian toteuttamista esimiestyön näkökulmasta. Tutkielmani tutkimusongelma on: Mitä uuden strategian viestiminen tarkoittaa esimiestyön näkökulmasta? Rajaan organisaation esimiestyötä johtamisen kontekstissa esimiehen viestintään osana strategiaprosessia. Olen valinnut tutkielmani syventämistä varten case-organisaation, jossa on toteutettu strategiaprosessi vuosien 2002-2008 välisenä aikana. Keskityn tutkimuksessani kohdeorganisaation strategiaprosessin alkuvuosiin strategian lanseerauksen ja sitä seuraavan johtamistyön näkökulmasta. Tutkimusaineisto on kerätty vuoden 2004 aikana, ja se koostuu organisaation henkilöstölle lähetetystä neljätoista eri kohtaa sisältävästä kyselyväittämästä sekä kolmesta henkilöstöltä kysytystä avoimesta kysymyksestä. Lisäksi olen tehnyt neljätoista teemahaastattelua organisaation ylimmässä johdossa sekä keskijohdossa työskentelevälle johtajapositiolla olevalle henkilölle täydentääkseni tutkimusaineistoa henkilöstölle lähetettyjen kyselyiden ohella. Tutkimusmetodini sisältävät näin ollen sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen metodin. Tutkimusmetodit tarjoavat jo yksittäisinä hyvän kuvan henkilöstön osalta strategian ymmärryksestä sekä näkyvyydestä esimiestyöhön, mutta yhdessä metodit antavat vielä syvällisemmän näkyvyyden konkreettiseen esimiestyöhön ja henkilöstön yhteiseen vuorovaikutuksen tasoon.
Tutkimukseni keskeiset havainnot ja tulokset kohdentuvat keskijohdon esimiestyöhön osana strategiaprosessia. Tutkimukseni mukaan strategiaprosessin kriittisin vaihe on esimiesten ja henkilöstön välinen vuoropuhelu, kommunikointi strategiaprosessin kuluessa; strategian lanseerauksesta strategian toteuttamista seuraavien mittareiden yhteiseen analysointiin. Tutkimuksen yksi keskeisimmistä havainnoista on se, että johto onnistuu usein viestimään uuden strategian mittareineen ja tavoitteineen selkeästi koko henkilöstölle, mutta konkreettisen tekemisen muuttaminen jää helposti arjen jalkoihin. Tässä esimiestyön merkitys korostuu, jotta strategia todella viedään käytäntöön. Esimiehen jatkuvan vuorovaikutuksen ja kommunikointitaitojen merkitys nousee tämänkin tutkimuksen tärkeimmäksi havainnoksi.
Pro gradu -tutkielmani käsittelee organisaation strategian toteuttamista esimiestyön näkökulmasta. Tutkielmani tutkimusongelma on: Mitä uuden strategian viestiminen tarkoittaa esimiestyön näkökulmasta? Rajaan organisaation esimiestyötä johtamisen kontekstissa esimiehen viestintään osana strategiaprosessia. Olen valinnut tutkielmani syventämistä varten case-organisaation, jossa on toteutettu strategiaprosessi vuosien 2002-2008 välisenä aikana. Keskityn tutkimuksessani kohdeorganisaation strategiaprosessin alkuvuosiin strategian lanseerauksen ja sitä seuraavan johtamistyön näkökulmasta. Tutkimusaineisto on kerätty vuoden 2004 aikana, ja se koostuu organisaation henkilöstölle lähetetystä neljätoista eri kohtaa sisältävästä kyselyväittämästä sekä kolmesta henkilöstöltä kysytystä avoimesta kysymyksestä. Lisäksi olen tehnyt neljätoista teemahaastattelua organisaation ylimmässä johdossa sekä keskijohdossa työskentelevälle johtajapositiolla olevalle henkilölle täydentääkseni tutkimusaineistoa henkilöstölle lähetettyjen kyselyiden ohella. Tutkimusmetodini sisältävät näin ollen sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen metodin. Tutkimusmetodit tarjoavat jo yksittäisinä hyvän kuvan henkilöstön osalta strategian ymmärryksestä sekä näkyvyydestä esimiestyöhön, mutta yhdessä metodit antavat vielä syvällisemmän näkyvyyden konkreettiseen esimiestyöhön ja henkilöstön yhteiseen vuorovaikutuksen tasoon.
Tutkimukseni keskeiset havainnot ja tulokset kohdentuvat keskijohdon esimiestyöhön osana strategiaprosessia. Tutkimukseni mukaan strategiaprosessin kriittisin vaihe on esimiesten ja henkilöstön välinen vuoropuhelu, kommunikointi strategiaprosessin kuluessa; strategian lanseerauksesta strategian toteuttamista seuraavien mittareiden yhteiseen analysointiin. Tutkimuksen yksi keskeisimmistä havainnoista on se, että johto onnistuu usein viestimään uuden strategian mittareineen ja tavoitteineen selkeästi koko henkilöstölle, mutta konkreettisen tekemisen muuttaminen jää helposti arjen jalkoihin. Tässä esimiestyön merkitys korostuu, jotta strategia todella viedään käytäntöön. Esimiehen jatkuvan vuorovaikutuksen ja kommunikointitaitojen merkitys nousee tämänkin tutkimuksen tärkeimmäksi havainnoksi.