Kasvaminen oppivaksi organisaatioksi. Esimiehen rooli pankkiorganisaatiossa
Jokela, Anna-Leena (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Nordean Rannikko-Pohjanmaan esimiesten roolia oppimisen, osaamisen ja jatkuvan kehittymisen johtamisessa organisaatiossaan. Tutkimuksessa haetaan vastausta kysymykseen, näkyykö esimiesten toiminnassa organisaation oppimista kehittävä johtaminen?
Vastausta tutkimusongelmaan pyritään selvittämään puolistrukturoidulla haastattelume-netelmällä eli teemahaastattelulla. Haastateltavina oli kymmenen esimiestä Rannikko-Pohjanmaan alueelta. Haastatelluista kolme on naisia ja seitsemän miehiä. Haastattelujen kautta pyritään kartoittamaan missä määrin oppimisen edistäminen ja oppivaan or-ganisaatioon liitetyt teoriat näkyvät esimiesten käytännön toiminnassa.
Viitekehyksenä on Sengen viisi disipliiniä. Tutkimuksessa tarkastellaan näiden oppien toteutumista kohdeorganisaatiossa. Tulosten perusteella voidaan huomioida, että vaikka organisaatiossa on erilaisia johtamistyylejä, toimintatapoja ja yksilökohtaisia paino-tuseroja, esimiesten toiminnassa on havaittavissa merkkejä oppivan organisaation op-pimisen tukemisesta, jopa sen edistämisestä. Vaikka taitoja, ymmärrystä ja pyrkimystä oppimisen kehittämiseen löytyy, on systemaattisen, jokapäiväisessä toiminnassa koko-naisvaltaisesti toteutuvan oppimisen johtamisen ja oppivan organisaation, Sengen perusteleman, tavoitetilan saavuttamiseen vielä matkaa ja kehittämistä. Huolimatta siitä, että useimmat esimiehet suhtautuvat myönteisesti kehittämiseen, on pitkäjännitteinen ja sys-temaattinen osaamisen kehittäminen, joka mielletään pysyvän kilpailukyvyn kannalta välttämättömyydeksi, vielä parantamisen aiheena. Sengen mallin mukaisen oppivan organisaation ihannemallin toteutumisessa on vielä joiltakin osin kehittämistä.
Vastausta tutkimusongelmaan pyritään selvittämään puolistrukturoidulla haastattelume-netelmällä eli teemahaastattelulla. Haastateltavina oli kymmenen esimiestä Rannikko-Pohjanmaan alueelta. Haastatelluista kolme on naisia ja seitsemän miehiä. Haastattelujen kautta pyritään kartoittamaan missä määrin oppimisen edistäminen ja oppivaan or-ganisaatioon liitetyt teoriat näkyvät esimiesten käytännön toiminnassa.
Viitekehyksenä on Sengen viisi disipliiniä. Tutkimuksessa tarkastellaan näiden oppien toteutumista kohdeorganisaatiossa. Tulosten perusteella voidaan huomioida, että vaikka organisaatiossa on erilaisia johtamistyylejä, toimintatapoja ja yksilökohtaisia paino-tuseroja, esimiesten toiminnassa on havaittavissa merkkejä oppivan organisaation op-pimisen tukemisesta, jopa sen edistämisestä. Vaikka taitoja, ymmärrystä ja pyrkimystä oppimisen kehittämiseen löytyy, on systemaattisen, jokapäiväisessä toiminnassa koko-naisvaltaisesti toteutuvan oppimisen johtamisen ja oppivan organisaation, Sengen perusteleman, tavoitetilan saavuttamiseen vielä matkaa ja kehittämistä. Huolimatta siitä, että useimmat esimiehet suhtautuvat myönteisesti kehittämiseen, on pitkäjännitteinen ja sys-temaattinen osaamisen kehittäminen, joka mielletään pysyvän kilpailukyvyn kannalta välttämättömyydeksi, vielä parantamisen aiheena. Sengen mallin mukaisen oppivan organisaation ihannemallin toteutumisessa on vielä joiltakin osin kehittämistä.