Tehokas verkkoperehdytys
Johansson, Heidi (2015)
Johansson, Heidi
2015
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Verkkopohjaisia oppimisympäristöjä on otettu laajalti käyttöön lähivuosina. Myös yritykset ovat siirtyneet verkkopohjaiseen oppimiseen, niin myös SOL Palvelut Oy. SOL Palvelut Oy:n työntekijät tekevät osan perehdytyksestään verkossa. Verkkoon on viety työntekijöiden alkuperehdytys ja jatkoperehdytys, jotka sisältävät tietoa työsuhteesta, SOLista, työtavoista ja asiakaspalvelusta. Ottaen huomioon erilaiset henkilöstöryhmät, haluttiin tällä tutkimuksella kerätä tietoa verkkoperehdytyksen toimivuudesta ja käytettävyydestä. Haluttiin selvittää millainen on toimiva verkkoperehdytys niin että se palvelee sekä nuorempaa että vanhempaa sukupolvea, unohtamatta maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä. Tutkimuksella haluttiin myös selvittää esimiesten roolia ja asenteita verkkoperehdytykseen liittyen.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty perehdyttämistä ja oppimista. Teoreettisesti on tarkasteltu erilaisia oppimisympäristöjä ja erityisesti verkko-oppimista. Perehdytys on oppimisprosessi, jossa on huomioitava erilaiset oppijat ja eri henkilöstöryhmät. Tutkimus on määrällinen ja aineiston keruu on toteutettu webropol – työkalun avulla sähköisesti. Kyselyyn vastanneet on jaettu neljään ryhmään; alle 30-vuotiaat, yli 30-vuotiaat, maahanmuuttajat ja esimiehet.
Tutkimuksessa havaittiin, että kaikki vastaajaryhmät pitivät verkkoperehdytystä hyvänä ja toimivana menetelmänä. Havaittiin, että maahanmuuttajataustaiset vastaajat kokivat tarvitsevansa hieman enemmän tukea verkkoperehdytyksen suorittamisessa kuin muut. Lisäksi esimiesten oma kiinnostus ja aktiivisuus verkkoperehdytyksen osalta korreloivat suoraan siihen, kuinka suuri joukko heidän alaisistaan oli käyttänyt verkkoperehdytystä.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty perehdyttämistä ja oppimista. Teoreettisesti on tarkasteltu erilaisia oppimisympäristöjä ja erityisesti verkko-oppimista. Perehdytys on oppimisprosessi, jossa on huomioitava erilaiset oppijat ja eri henkilöstöryhmät. Tutkimus on määrällinen ja aineiston keruu on toteutettu webropol – työkalun avulla sähköisesti. Kyselyyn vastanneet on jaettu neljään ryhmään; alle 30-vuotiaat, yli 30-vuotiaat, maahanmuuttajat ja esimiehet.
Tutkimuksessa havaittiin, että kaikki vastaajaryhmät pitivät verkkoperehdytystä hyvänä ja toimivana menetelmänä. Havaittiin, että maahanmuuttajataustaiset vastaajat kokivat tarvitsevansa hieman enemmän tukea verkkoperehdytyksen suorittamisessa kuin muut. Lisäksi esimiesten oma kiinnostus ja aktiivisuus verkkoperehdytyksen osalta korreloivat suoraan siihen, kuinka suuri joukko heidän alaisistaan oli käyttänyt verkkoperehdytystä.