Verkkopalvelun käytettävyyden testaus, case: Lippupalvelu Oy
Jauhiainen, Nina (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Käytettävyystestit ovat ainoa todellinen mittaustapa, jolla verkkopalvelun käytettävyys voidaan todeta. Käytettävyystesteillä saadaan paljon helppokäyttöisempiä verkkopalveluja, joka on selvä kilpailuetu verkossa toimiville yrityksille.
Tässä tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää käytettävyystestein, miten Lippupalvelu Oy:n verkkopalvelu toimii tyypillisen käyttäjän näkökulmasta. Tutkimus rajattiin koskemaan verkkopalvelun käytettävyyttä termien, navigoinnin, hakutoiminnon, rekisteröinnin, sisäänkirjautumisen ja tilauksen suhteen. Lisäksi tarkasteltiin graafista ulkoasua, selkeyttä ja yhtenäisyyttä sekä käyttäjäystävällisyyttä. Tutkimuksen case- yrityksenä oli Lippupalvelu Oy.
Tutkimuksen tutkimusote oli teoreettis- empiirinen. Tutkimusosassa testattiin Lippupalvelu Oy:n verkkopalvelua käytettävyystestein ja sillä kerättiin kvalitatiivista tietoa. Tutkimukseen valittiin 3 testihenkilöä, jotka edustivat eri sukupuolta, koulutustaustaa ja ikäjakaumaa.
Tässä tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää käytettävyystestein, miten Lippupalvelu Oy:n verkkopalvelu toimii tyypillisen käyttäjän näkökulmasta. Tutkimus rajattiin koskemaan verkkopalvelun käytettävyyttä termien, navigoinnin, hakutoiminnon, rekisteröinnin, sisäänkirjautumisen ja tilauksen suhteen. Lisäksi tarkasteltiin graafista ulkoasua, selkeyttä ja yhtenäisyyttä sekä käyttäjäystävällisyyttä. Tutkimuksen case- yrityksenä oli Lippupalvelu Oy.
Tutkimuksen tutkimusote oli teoreettis- empiirinen. Tutkimusosassa testattiin Lippupalvelu Oy:n verkkopalvelua käytettävyystestein ja sillä kerättiin kvalitatiivista tietoa. Tutkimukseen valittiin 3 testihenkilöä, jotka edustivat eri sukupuolta, koulutustaustaa ja ikäjakaumaa.