Employer branding in an HR shared service center
Tarvainen, Tiina (2019-12-13)
Tarvainen, Tiina
13.12.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121348099
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121348099
Tiivistelmä
Kansainväliset yritykset tähtäävät tehokkuuteen ja arvon luontiin jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. Jaetut palvelukeskukset ovat uusi organisaatiomalli vastaamaan näitä tarpeita. Keski- ja Itä-Eurooppa ovat kasvava alue rakentaa näitä palvelukeskuksia. Tyypillistä tämän alueen työmarkkinoille on voimakas kilpailu ja ongelmat työntekijöiden vaihtuvuudessa. Yksi mahdollinen ratkaisu houkutella uusia työntekijöitä ja pitää heidät jaetuissa palvelukeskuksissa on keskittyä työnantajamielikuvaan. Tämä mielikuva saattaa nousta erityisen tärkeäksi, sillä palvelukeskusten rekrytoinnin kohderyhmänä ovat pääasiassa nuoret ammattilaiset. Tämä tutkimus keskittyy työnantajamielikuvaan ja työnantajakiinnostavuuteen jaetussa palvelukeskuksessa, joka keskittyy henkilöstöhallintoon ja sijaitsee Keski-Euroopassa. Strategiaksi on valittu tapaustutkimus ja tiedonkeräysmenetelmäksi teemahaastattelut. Tutkimustulokset yhdistävät edellisten tutkimusten tuloksia työnantajamielikuvasta ja jaetuista palvelukeskuksista. Lisäksi tulokset ehdottavat, että työnantajamielikuva voi auttaa uusia työntekijöitä kiinnostumaan jaetusta palvelukeskuksesta työnantajana. Tutkimustulokset antavat myös uusia ajatuksia heikon työnantajamielikuvan vaikutuksista. Tulokset näyttävät myös, kuinka rekrytointi ja työpaikassa aloittaminen voivat olla ratkaisu työnantajamielikuvan luomiseen sekä työntekijöiden pysymiseen tarvittavan ajan palvelukeskuksessa. Toisin kuin aiemmat tutkimukset, nämä tulokset ehdottavat, että työntekijöiden vaihtuvuus voidaan nähdä myös mahdollisuutena tutkittavassa organisaatiossa. Tutkimustulokset eivät kuitenkaan ole yleistettävissä johtuen tutkimuksen rajoituksista. Tämän takia lisää näyttöä tarvittaisiin työnantajamielikuvan vaikutuksista jaettuihin palvelukeskuksiin tulevaisuudessa.