Tietämyksen jakamisen mahdollistava organisaatiokulttuuri : Kirjallisuuskatsaus tietopääoman hyödyntämisestä organisaation menestystekijänä
Heikkinen, Jenni (2019-12)
Heikkinen, Jenni
12 / 2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120245232
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120245232
Tiivistelmä
Tietoyhteiskuntakehitys on nostanut tiedon ja osaamisen merkittävään roolin organisaatioiden aineettomana pääomana sekä kilpailuedun näkökulmasta. Tietojohtamisesta (knowledge management) tuli ilmiö jo 1990-luvun alussa, jolloin alettiin puhua tiedon luomisen merkityksestä kilpailuedun lähteenä. Keskeisenä tavoitteena on saada tieto- ja osaamispääoma käyttöön niin, että sen avulla voidaan tuottaa lisäarvoa. Tiedon ja sen hallinnan tärkeys organisaation resurssina on tiedostettu. Aineeton pääomaa edellyttää tiedon asettamista saataville, mikä tarkoittaa, että se on jaettava. Sen vuoksi on tärkeää pohtia, mitkä tekijät mahdollistavat, estävät tai edistävät tiedon jakamista ja kuinka johtaminen voi tukea tietämyksen jakamista.
Organisaatioiden tiedon hallinnassa keskeisintä ovat työntekijät, sillä tieto lähtee yksilöistä. Tietoresurssit saadaan käyttöön vain, jos he ovat halukkaita jakamaan tietämystään muille. Jaettuna tietämyksestä tulee koko organisaation tietämystä. Tietojohtamisen merkittävä päämäärä on edesauttaa tietämyksen jakamisen mahdollistavaa käyttäytymistä. Organisaatiokulttuuri on yksi merkittävimmistä tietämyksen jakamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa sellaisia organisaatiokulttuurin piirteitä, jotka vaikuttavat tietämyksen jakamiseen sekä selvittää kuinka tietämyksen jakamista tulisi johtaa, jotta voidaan edistää tietämyksen jakamisen kulttuuria.
Tämä tutkielma valittiin toteuttaa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Osaamisen ja tietojohtamisen (knowledge management) keskustelu on ollut voimakkaimmin esillä 2000-luvun puolella (Kivinen 2008: 16). Kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänä sopi tutkittavaan aiheeseen, sillä se on edelleen voimakkaasti pinnalla ja tutkimuksia on toteutettu monista eri näkökulmista sekä eri tieteenaloilla. Tähän tutkimukseen valittiin 18 tieteellistä artikkelia vuosilta 2003–2019. Valitut artikkelit ovat esitetty kuvailevana taulukkona ja teemoiteltu tutkimuskysymyksiä mukaillen.
Tutkimustulokset osoittavat, että organisaatiokulttuuri on yksi merkittävimmistä tietämyksen jakamiseen ja sitä edistävään käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Tämä kävi ilmi toteutetuissa tutkimuksissa sekä julkisen- että yksityisen sektorin organisaatioissa. Työntekijöiden tietämyksen jakaminen edellyttää siihen kannustavaa kulttuuria. Tietotekniikka voi edesauttaa tiedon hallintaa, mutta tiedon todellinen arvo syntyy vuorovaikutuksen kautta. Se edellyttää yhteisön jäseniltä yhteistyötä ja luottamusta. Organisaatiokulttuurin tutkimusta pidetään kuitenkin melko haastavana, sillä sitä leimaa vahva kontekstisuus, ja lisätutkimuksen tarve kohdistuu erityisesti kansallisen kulttuurin tutkimiseen tietämyksen jakamiseen vaikuttavana tekijänä.
Organisaatioiden tiedon hallinnassa keskeisintä ovat työntekijät, sillä tieto lähtee yksilöistä. Tietoresurssit saadaan käyttöön vain, jos he ovat halukkaita jakamaan tietämystään muille. Jaettuna tietämyksestä tulee koko organisaation tietämystä. Tietojohtamisen merkittävä päämäärä on edesauttaa tietämyksen jakamisen mahdollistavaa käyttäytymistä. Organisaatiokulttuuri on yksi merkittävimmistä tietämyksen jakamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa sellaisia organisaatiokulttuurin piirteitä, jotka vaikuttavat tietämyksen jakamiseen sekä selvittää kuinka tietämyksen jakamista tulisi johtaa, jotta voidaan edistää tietämyksen jakamisen kulttuuria.
Tämä tutkielma valittiin toteuttaa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Osaamisen ja tietojohtamisen (knowledge management) keskustelu on ollut voimakkaimmin esillä 2000-luvun puolella (Kivinen 2008: 16). Kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänä sopi tutkittavaan aiheeseen, sillä se on edelleen voimakkaasti pinnalla ja tutkimuksia on toteutettu monista eri näkökulmista sekä eri tieteenaloilla. Tähän tutkimukseen valittiin 18 tieteellistä artikkelia vuosilta 2003–2019. Valitut artikkelit ovat esitetty kuvailevana taulukkona ja teemoiteltu tutkimuskysymyksiä mukaillen.
Tutkimustulokset osoittavat, että organisaatiokulttuuri on yksi merkittävimmistä tietämyksen jakamiseen ja sitä edistävään käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Tämä kävi ilmi toteutetuissa tutkimuksissa sekä julkisen- että yksityisen sektorin organisaatioissa. Työntekijöiden tietämyksen jakaminen edellyttää siihen kannustavaa kulttuuria. Tietotekniikka voi edesauttaa tiedon hallintaa, mutta tiedon todellinen arvo syntyy vuorovaikutuksen kautta. Se edellyttää yhteisön jäseniltä yhteistyötä ja luottamusta. Organisaatiokulttuurin tutkimusta pidetään kuitenkin melko haastavana, sillä sitä leimaa vahva kontekstisuus, ja lisätutkimuksen tarve kohdistuu erityisesti kansallisen kulttuurin tutkimiseen tietämyksen jakamiseen vaikuttavana tekijänä.