Sähköverkon arvonluonti: Uudet liiketoimintamallit älykkäissä sähköverkoissa
Välkkilä, Lasse (2019-11-22)
Välkkilä, Lasse
22.11.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112243889
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112243889
Tiivistelmä
Sähkömarkkinat ovat keskellä murrosta ja edessä voi olla jopa paradigmallisia muutoksia
koskien sitä miten sähkö tuotetaan, siirretään sekä kulutetaan. Hajautetut uusiutuvat energiamuodot ovat olennaisessa asemassa toimissa ilmastonmuutosta vastaan ja älykkäät
sähköverkot mahdollistavat niiden täyden potentiaalin saavuttamista samalla parantaen
verkon optimointia. Samalla sähköverkon muutos kohti älykästä luo uusia mahdollisuuksia niin alan vakiintuneille toimijoille kuin myös täysin markkinoiden ulkopuolisille tekijöille.
Muuttuvilla markkinoilla yritysten täytyy osata ottaa asiakkaan tarpeet ja halut paremmin
huomioon pysyäkseen relevanttina vaihtoehtona. Asiakas on koko toiminnan keskiössä
ja palvelussa korostuukin palvelun käyttöarvo, jonka asiakas määrittelee ja kokee. Tällöin
painopiste ei ole enää asiakkaan ostamissa tuotteissa tai palveluissa, vaan arvon luomisesta syntyvässä prosessissa, jossa korostuvat asiakkaan kokemukset, logiikka sekä kyky
ottaa arvoa vastaan tuotteista ja muista käytettävistä resursseista. Kun asiakas luo sekä
kokee arvon, on yrityksen tehtävä mahdollistaa tämä yhdistelemällä omia resurssejaan.
Tällöin yrityksestä voidaankin puhua arvon yhteisluojana tai arvon fasilitoijana.
Tutkimuksessa analysoida sekä tunnistetaan älykkäiden sähköverkkojen mahdollistamia
uusia liiketoimintamalleja ja luodaan ymmärrystä siitä, kuinka verkko-operaattorit voivat
luoda, toimittaa ja kerätä arvoa niiden kanssa. Koska jakeluverkkojen liiketoiminta on
niin säännösteltyä ei tämän hetken valvontamallin alaisena löydy juurikaan mahdollisuuksia kehittää jakeluverkkoyhtiöiden ydinliiketoimintaa. Sen sijaan kehitettävää löytyy
nimenomaan yrityksen ja asiakkaan välisissä kohtaamisprosesseissa, joiden avulla arvoa
pystytään luomaan yhdessä. Samalla yritykset pystyvät oppimaan asiakkaista koko ajan
enemmän, jolloin opittu asiakastuntemus voidaankin lisätä yrityksen resursseihin joiden
avulla arvolupaus luodaan ja toimitetaan asiakkaalle. Hyödyntämällä yrityksen resursseja
arvo toimitetaan asiakkaalle, joka kääntyy myöhemmin myös arvon keräykseksi tulovirroin. Koska yrityksen resurssit ovat arvokkaita, arvon keräystä voidaan myös nähdä resurssien kasvamisella organisaation oppimisen avulla. Jakeluverkon sääntelyn vuoksi uusia liiketoimintamahdollisuuksia löytyykin ennemmin palvelutarjoajapuolelta, jotka toki
konsernitasolla voivat myös koskea jakeluverkkoyhtiön emoyhtiöön.
koskien sitä miten sähkö tuotetaan, siirretään sekä kulutetaan. Hajautetut uusiutuvat energiamuodot ovat olennaisessa asemassa toimissa ilmastonmuutosta vastaan ja älykkäät
sähköverkot mahdollistavat niiden täyden potentiaalin saavuttamista samalla parantaen
verkon optimointia. Samalla sähköverkon muutos kohti älykästä luo uusia mahdollisuuksia niin alan vakiintuneille toimijoille kuin myös täysin markkinoiden ulkopuolisille tekijöille.
Muuttuvilla markkinoilla yritysten täytyy osata ottaa asiakkaan tarpeet ja halut paremmin
huomioon pysyäkseen relevanttina vaihtoehtona. Asiakas on koko toiminnan keskiössä
ja palvelussa korostuukin palvelun käyttöarvo, jonka asiakas määrittelee ja kokee. Tällöin
painopiste ei ole enää asiakkaan ostamissa tuotteissa tai palveluissa, vaan arvon luomisesta syntyvässä prosessissa, jossa korostuvat asiakkaan kokemukset, logiikka sekä kyky
ottaa arvoa vastaan tuotteista ja muista käytettävistä resursseista. Kun asiakas luo sekä
kokee arvon, on yrityksen tehtävä mahdollistaa tämä yhdistelemällä omia resurssejaan.
Tällöin yrityksestä voidaankin puhua arvon yhteisluojana tai arvon fasilitoijana.
Tutkimuksessa analysoida sekä tunnistetaan älykkäiden sähköverkkojen mahdollistamia
uusia liiketoimintamalleja ja luodaan ymmärrystä siitä, kuinka verkko-operaattorit voivat
luoda, toimittaa ja kerätä arvoa niiden kanssa. Koska jakeluverkkojen liiketoiminta on
niin säännösteltyä ei tämän hetken valvontamallin alaisena löydy juurikaan mahdollisuuksia kehittää jakeluverkkoyhtiöiden ydinliiketoimintaa. Sen sijaan kehitettävää löytyy
nimenomaan yrityksen ja asiakkaan välisissä kohtaamisprosesseissa, joiden avulla arvoa
pystytään luomaan yhdessä. Samalla yritykset pystyvät oppimaan asiakkaista koko ajan
enemmän, jolloin opittu asiakastuntemus voidaankin lisätä yrityksen resursseihin joiden
avulla arvolupaus luodaan ja toimitetaan asiakkaalle. Hyödyntämällä yrityksen resursseja
arvo toimitetaan asiakkaalle, joka kääntyy myöhemmin myös arvon keräykseksi tulovirroin. Koska yrityksen resurssit ovat arvokkaita, arvon keräystä voidaan myös nähdä resurssien kasvamisella organisaation oppimisen avulla. Jakeluverkon sääntelyn vuoksi uusia liiketoimintamahdollisuuksia löytyykin ennemmin palvelutarjoajapuolelta, jotka toki
konsernitasolla voivat myös koskea jakeluverkkoyhtiön emoyhtiöön.