KULUTTAJIEN OSALLISTAMISEN ONNISTUMISEN EDELLYTYKSET INNOVAATIO- JA TUOTEKEHITYSPROSESSIN ALKUVAIHEESSA
Kasi, Lotta (2019-12-03)
Lataukset:
Kasi, Lotta
03.12.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120345512
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120345512
Tiivistelmä
Tutkimus ja liike-elämä ovat siirtyneet tuote- ja tuotantovetoisesta lähestymistavasta yhteistoiminnallisiin lähestymistapoihin, joissa käyttöarvon tuottaminen ja kokeminen ovat keskiössä. Osana tätä kehitystä asiakkaiden osallistaminen innovaatio- ja tuotekehitysprosessiin
on saanut enemmän huomiota akateemisessa keskustelussa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää niitä edellytyksiä, jotka vaikuttavat kuluttajien osallistamisen onnistumiseen innovaatio- ja tuotekehitysprosessin alkuvaiheessa. Tutkimusongelmaa lähestytään kolmen tavoitteen kautta: (1) kuluttajien osallistamista taustoitetaan ja onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä jäsennetään aikaisemman tieteellisen keskustelun perusteella, (2) kuluttajien osallistamisen onnistumisen edellytyksiä testataan kolmessa
pilottiryhmässä ja (3) kuluttajien osallistamisen onnistumisen edellytyksiä tunnistetaan ja
luokitellaan analysoimalla pilottiryhmistä kertynyttä aineistoa.
Teoreettisen viitekehyksen keskeisenä tuloksena muodostuu kolme erilaista lähtökohtaa ideoiden generoinnille pilottiryhmissä: (1) kuluttajien kohtaamat haasteet tuoteryhmässä, (2)
tuoteryhmään vaikuttavat trendit sekä (3) tuoteryhmän nykytarjonta sekä muita onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä, joita testataan pilottiryhmissä.
Tutkimuksen empiirisessä aineistossa kolmesta pilottiryhmästä muodostuneesta aineistosta
arvioidaan ja tunnistetaan kuluttajien osallistamisen onnistumisen edellytyksiä. Näiden havaitaan olevan mahdollisimman erilaisten kuluttajien osallistaminen, annettu lähtökohta ja
rajaus ideointiin, mahdollisuus valita lähtökohta ideointiin, ideoiden generointi itselle, palveluperusteiset ideat sekä kuluttajien osallistaminen pakkaussuunnitteluun
on saanut enemmän huomiota akateemisessa keskustelussa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää niitä edellytyksiä, jotka vaikuttavat kuluttajien osallistamisen onnistumiseen innovaatio- ja tuotekehitysprosessin alkuvaiheessa. Tutkimusongelmaa lähestytään kolmen tavoitteen kautta: (1) kuluttajien osallistamista taustoitetaan ja onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä jäsennetään aikaisemman tieteellisen keskustelun perusteella, (2) kuluttajien osallistamisen onnistumisen edellytyksiä testataan kolmessa
pilottiryhmässä ja (3) kuluttajien osallistamisen onnistumisen edellytyksiä tunnistetaan ja
luokitellaan analysoimalla pilottiryhmistä kertynyttä aineistoa.
Teoreettisen viitekehyksen keskeisenä tuloksena muodostuu kolme erilaista lähtökohtaa ideoiden generoinnille pilottiryhmissä: (1) kuluttajien kohtaamat haasteet tuoteryhmässä, (2)
tuoteryhmään vaikuttavat trendit sekä (3) tuoteryhmän nykytarjonta sekä muita onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä, joita testataan pilottiryhmissä.
Tutkimuksen empiirisessä aineistossa kolmesta pilottiryhmästä muodostuneesta aineistosta
arvioidaan ja tunnistetaan kuluttajien osallistamisen onnistumisen edellytyksiä. Näiden havaitaan olevan mahdollisimman erilaisten kuluttajien osallistaminen, annettu lähtökohta ja
rajaus ideointiin, mahdollisuus valita lähtökohta ideointiin, ideoiden generointi itselle, palveluperusteiset ideat sekä kuluttajien osallistaminen pakkaussuunnitteluun