Digitaalisen perehdytyssovelluksen käytettävyys : Tarkastelussa Motimate Training -sovellus
Huotari, Henje (2019-11-22)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112243731
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112243731
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä osatekijöistä työhön perehdyttämiseen kehitetyn sovelluksen käytettävyys koostuu. Tutkimuksen taustalla oli huomio siitä, että erilaisten mobiilisovellusten käyttö työkaluna yleistyy eri työorganisaatioissa. Tutkimuskohteeksi valikoitui Motimate Training -sovellus, joka toimi otoksena muista vastaavista. Tavoitetta lähestyttiin ensin kartoittamalla, miten perehdytys on laissa ja kirjallisuudessa määritelty. Seuraavaksi kohdesovelluksen käytettävyyttä arvioitiin heuristiikkojen avulla. Arviointiin valittiin seitsemän oppimissovelluksen arviointiin perustuvaa heuristiikkaa, jotta perehdytyssovelluksen käytettävyydestä saatiin mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva. Seuraavassa vaiheessa sovelluksen käyttäjille tehtiin käyttäjäkysely, jolla kartoitettiin heidän mielipiteitään kohdesovelluksen käytettävyydestä.
Selkeitä käytettävyystekijöitä ei perehdytyssovelluksen osalta kyetty erittelemään. Sen sijaan tuloksissa korostuivat tietyt käytettävyysperiaatteet ja niiden vaikutus sovelluksen käyttöön. Erityisen tärkeäksi käytettävyyden kannalta nousi ymmärrettävän kielen käyttö ja tiedon esittäminen loogisessa järjestyksessä. Näillä on suuri vaikutus työntekijän motivaatioon ja uuden oppimiseen. Perehdytyskirjallisuuden avulla selvitettiin onnistuneen perehdytysprosessin keskeisimmät vaatimukset, joihin lukeutui työntekijän motivoiminen ja tukeminen sekä työssä oppimisen edistäminen. Tutkimuksen tuloksissa ilmenneet käytettävyysperiaatteet linkittyivät kirjallisuuden asettamiin vaatimuksiin.
Sovelluksen käyttöä häiritsi tehtävissä esiintynyt erikielisten termien käyttö, sillä tehtäviä ei oltu täysin lokalisoitu Suomeen. Kyselytutkimuksen tuloksissa selvisi, että myyjät olivat käytettävyyteen ja käyttöliittymän visuaaliseen ilmeeseen pääosin tyytyväisiä. Osa heidän nimeämistään ongelmista esiintyi myös arvioinnin tuloksissa, esimerkiksi mainitut käännösvirheet. Tutkimuksessa ilmeni, että perehdytyssovellukselta kaivataan mahdollisimman yksinkertaisia toimintoja ja ulkoasultaan selkeää mobiilikäyttöliittymää. Käyttäjä ei saa turhautua käyttöön, sillä ajoittain jo uuden asian oppiminen voi alkuun tuntua vaikealta, eikä motivoi jatkamaan. Keskittymällä käyttöliittymän sisällön järjestämiseen, käyttäjille on selkeintä hahmottaa uuden asian oppiminen.
Selkeitä käytettävyystekijöitä ei perehdytyssovelluksen osalta kyetty erittelemään. Sen sijaan tuloksissa korostuivat tietyt käytettävyysperiaatteet ja niiden vaikutus sovelluksen käyttöön. Erityisen tärkeäksi käytettävyyden kannalta nousi ymmärrettävän kielen käyttö ja tiedon esittäminen loogisessa järjestyksessä. Näillä on suuri vaikutus työntekijän motivaatioon ja uuden oppimiseen. Perehdytyskirjallisuuden avulla selvitettiin onnistuneen perehdytysprosessin keskeisimmät vaatimukset, joihin lukeutui työntekijän motivoiminen ja tukeminen sekä työssä oppimisen edistäminen. Tutkimuksen tuloksissa ilmenneet käytettävyysperiaatteet linkittyivät kirjallisuuden asettamiin vaatimuksiin.
Sovelluksen käyttöä häiritsi tehtävissä esiintynyt erikielisten termien käyttö, sillä tehtäviä ei oltu täysin lokalisoitu Suomeen. Kyselytutkimuksen tuloksissa selvisi, että myyjät olivat käytettävyyteen ja käyttöliittymän visuaaliseen ilmeeseen pääosin tyytyväisiä. Osa heidän nimeämistään ongelmista esiintyi myös arvioinnin tuloksissa, esimerkiksi mainitut käännösvirheet. Tutkimuksessa ilmeni, että perehdytyssovellukselta kaivataan mahdollisimman yksinkertaisia toimintoja ja ulkoasultaan selkeää mobiilikäyttöliittymää. Käyttäjä ei saa turhautua käyttöön, sillä ajoittain jo uuden asian oppiminen voi alkuun tuntua vaikealta, eikä motivoi jatkamaan. Keskittymällä käyttöliittymän sisällön järjestämiseen, käyttäjille on selkeintä hahmottaa uuden asian oppiminen.