Svenskstuderandes språkliga vardag i ljuset av språkbruk och språkkompetens : En jämförande studie mellan tre universitet i Finland
Haatainen, Janne (2019-11-17)
Haatainen, Janne
17.11.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111738407
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111738407
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka ja missä määrin Helsingin, Oulun ja Vaasan yliopiston ruotsin kielen pää- ja sivuaineopiskelijat käyttävät ruotsia yliopisto-opinnoissaan, vapaa-ajalla sekä erilaisissa medioissa. Lisäksi tutkielma selvittää, kuinka helpoksi opiskelijat kokevat ruotsin kielen käytön edellä mainituissa konteksteissa, sekä onko heillä riittävästi mahdollisuuksia käyttää kieltä yliopisto-opinnoissaan sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelijat arvioivat myös heidän nykyisen suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen taitonsa, joka perustuu Eurooppalaisen viitekehyksen määrittämään kielitaitotasoon B2, sekä heidän tulevaisuuden suullisen ja kirjallisen kielitaitotasonsa, joka perustuu kielitaitotasoihin C1 (suullinen) ja C2 (kirjallinen).
Tutkimuksessa on mukana yhteensä 74 opiskelijaa, joista 32 opiskelijaa on Oulun yliopistosta, 29 opiskelijaa Vaasan yliopistosta sekä 13 opiskelijaa Helsingin yliopistosta. Suomenkielisiä opiskelijoita on 70 ja ruotsinkielisiä opiskelijoita on 4. Tutkimusmateriaalina on käytetty itselaadittua kyselylomaketta, joka on kerätty postitse kunkin yliopiston opiskelijoilta. Tutkielman tutkimusmetodi on sekä kvantitatiivinen että vertaileva, joka sisältää myös kvalitatiivisia piirteitä.
Tutkimus osoittaa, että yliopistojen keskinäisessä vertailussa on havaittavissa eroja. Opiskelukontekstissa Helsingin yliopiston opiskelijat käyttävät eniten ruotsia kurssikirjallisuudessa ja opettajansa kanssa. Vaasan yliopiston opiskelijat puolestaan käyttävät useimmiten ruotsia opiskelukavereidensa kanssa. Vapaa-ajalla Vaasan yliopiston opiskelijat käyttävät aktiivisimmin ruotsia työssään sekä kavereidensa ja sukulaistensa kanssa. Medioissa kunkin yliopiston opiskelijat käyttävät eniten ruotsia riippuen kontekstista (sosiaalinen media, radion/musiikin kuuntelu, lehtien lukeminen, tv:n katsominen). Helpoimmaksi kielen käytön vapaa-ajalla kokevat Vaasan yliopiston opiskelijat sekä heistä suurin osa kokee, että heillä on riittävästi mahdollisuuksia käyttää kieltä yliopisto-opinnoissaan sekä suullisesti että kirjallisesti. Puolestaan medioissa ja yliopisto-opinnoissa Helsingin yliopiston opiskelijat kokevat kielen käytön helpoimmaksi. Tällä hetkellä Vaasan yliopiston opiskelijoilla on paras suullinen kielitaito ja Helsingin yliopiston opiskelijoilla on paras kirjallinen kielitaito. Helsingin yliopiston opiskelijat arvioivat, että he voivat nopeimmin kehittää omaa suullista ja kirjallista ruotsin kielen taitoaan opiskeluaikanaan.
Tutkimuksessa on mukana yhteensä 74 opiskelijaa, joista 32 opiskelijaa on Oulun yliopistosta, 29 opiskelijaa Vaasan yliopistosta sekä 13 opiskelijaa Helsingin yliopistosta. Suomenkielisiä opiskelijoita on 70 ja ruotsinkielisiä opiskelijoita on 4. Tutkimusmateriaalina on käytetty itselaadittua kyselylomaketta, joka on kerätty postitse kunkin yliopiston opiskelijoilta. Tutkielman tutkimusmetodi on sekä kvantitatiivinen että vertaileva, joka sisältää myös kvalitatiivisia piirteitä.
Tutkimus osoittaa, että yliopistojen keskinäisessä vertailussa on havaittavissa eroja. Opiskelukontekstissa Helsingin yliopiston opiskelijat käyttävät eniten ruotsia kurssikirjallisuudessa ja opettajansa kanssa. Vaasan yliopiston opiskelijat puolestaan käyttävät useimmiten ruotsia opiskelukavereidensa kanssa. Vapaa-ajalla Vaasan yliopiston opiskelijat käyttävät aktiivisimmin ruotsia työssään sekä kavereidensa ja sukulaistensa kanssa. Medioissa kunkin yliopiston opiskelijat käyttävät eniten ruotsia riippuen kontekstista (sosiaalinen media, radion/musiikin kuuntelu, lehtien lukeminen, tv:n katsominen). Helpoimmaksi kielen käytön vapaa-ajalla kokevat Vaasan yliopiston opiskelijat sekä heistä suurin osa kokee, että heillä on riittävästi mahdollisuuksia käyttää kieltä yliopisto-opinnoissaan sekä suullisesti että kirjallisesti. Puolestaan medioissa ja yliopisto-opinnoissa Helsingin yliopiston opiskelijat kokevat kielen käytön helpoimmaksi. Tällä hetkellä Vaasan yliopiston opiskelijoilla on paras suullinen kielitaito ja Helsingin yliopiston opiskelijoilla on paras kirjallinen kielitaito. Helsingin yliopiston opiskelijat arvioivat, että he voivat nopeimmin kehittää omaa suullista ja kirjallista ruotsin kielen taitoaan opiskeluaikanaan.