Henkilöstön motivaatio ja työtyytyväisyys. Case -tutkimus
Jaakkola, Päivi (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työntekijöiden työtyytyväisyyttä sekä heidän käyttäytymistään ohjaavia tarpeita. Lisäksi tutkittiin voidaanko erilaisella tarvepohjalla selittää työntekijöiden kokemaa työtyytyväisyyden tasoa.
Tutkimuksen kirjallisuusosiossa motivaatiota ja työtyytyväisyyttä käsiteltiin yleisenä ilmiönä. Lisäksi tarkasteltiin niihin liittyviä tekijöitä sekä perehdyttiin kolmeen tutkimuksen kannalta olennaiseen motivaatiota ja työtyytyväisyyttä selittävään teoriaan.
Empiirinen osio suoritettiin case –tutkimuksena, jossa kohdeorganisaationa oli suomalaisen elintarviketeollisuuden alalla toimivan konsernin kaksi toimipistettä. Kysely ulottui näiden kahden toimipisteen koko henkilöstöön eli noin 360:een työntekijään.
Tutkimukseen osallistuneen henkilöstön työtyytyväisyys oli melko korkea. Tarpeista esille nousivat sekä fysiologiset, sosiaaliset ja itsensä toteuttamisen tarpeet. Tilastollisesti merkitseviä tai melkein merkitseviä riippuvuuksia tyytyväisyyden ja tarpeiden välillä löydettiin kolmesta muuttujaparista eli itsensä toteuttamisen tarve – työitsenäisyys, sosiaalinen tarve – työitsenäisyys sekä arvostuksen tarve – ajankäyttö. Riippuvuuksista huolimatta tutkimustulokset osoittivat, että erilaisella tarvepohjalla ei kuitenkaan voida yhdenmukaisesti selittää tyytyväisyyden kokemisen tasoa.
Tutkimuksen kirjallisuusosiossa motivaatiota ja työtyytyväisyyttä käsiteltiin yleisenä ilmiönä. Lisäksi tarkasteltiin niihin liittyviä tekijöitä sekä perehdyttiin kolmeen tutkimuksen kannalta olennaiseen motivaatiota ja työtyytyväisyyttä selittävään teoriaan.
Empiirinen osio suoritettiin case –tutkimuksena, jossa kohdeorganisaationa oli suomalaisen elintarviketeollisuuden alalla toimivan konsernin kaksi toimipistettä. Kysely ulottui näiden kahden toimipisteen koko henkilöstöön eli noin 360:een työntekijään.
Tutkimukseen osallistuneen henkilöstön työtyytyväisyys oli melko korkea. Tarpeista esille nousivat sekä fysiologiset, sosiaaliset ja itsensä toteuttamisen tarpeet. Tilastollisesti merkitseviä tai melkein merkitseviä riippuvuuksia tyytyväisyyden ja tarpeiden välillä löydettiin kolmesta muuttujaparista eli itsensä toteuttamisen tarve – työitsenäisyys, sosiaalinen tarve – työitsenäisyys sekä arvostuksen tarve – ajankäyttö. Riippuvuuksista huolimatta tutkimustulokset osoittivat, että erilaisella tarvepohjalla ei kuitenkaan voida yhdenmukaisesti selittää tyytyväisyyden kokemisen tasoa.