Lean -käytännöt ja työntekijöiden sitoutuminen palveluyrityksessä
Isiksoy, Linda (2013)
Isiksoy, Linda
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu- tutkimuksen päätarkoituksena on tutkia Lean -käytäntöjen vaikutusta sitoutumiseen palveluyrityksessä. Tutkimuksessa selvitetään erityisesti Lean –käytäntöjen, kuten tiimien ja muutosjohtamisen yhteyttä sitoutumiseen, sekä kuinka yksilön taustamuuttujat, kuten ikä ja koulutus vaikuttavat sitoutumiseen. Tutkimuksessa huomioidaan myös työilmapiirin vaikutus sitoutumiseen, koska halutaan selvittää millainen vaikutus työilmapiirillä on sitoutumiseen ja näin ollen Leanin onnistumiseen organisaatiossa.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsitellään Lean-käsitettä sekä jatkuvan kehittämisen, tiimien, muutosjohtamisen ja työn autonomian teorioita. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan Meyerin ja Allenin sitoutumisen kolmikantamallia, taustamuuttujien vaikutusta työntekijöiden sitoutumiseen sekä työilmapiirin vaikutusta sitoutumiseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kysely-tutkimusta ja analyysimenetelmänä kuvailevaa tilastoanalyysia. Yhteensä 33 työntekijää vastasi kyselyyn. Tutkimuksen teoriaa käytettiin hyväksi aineiston analyysivaiheessa ja analyysi menetelmänä käytettiin pääsääntöisesti ristiintaulukointia ja muita kuvailevia analyyseja. Analysoitujen tuloksien, teorian ja aikaisempien tutkimusten perustella muodostettiin yleisempi näkemys asiasta sekä johtopäätöksiä Leanin vaikutuksesta työntekijöiden sitoutumiseen palveluyrityksessä.
Tärkeimmät tutkimustulokset ovat, että tietyt Lean-käytännöt, kuten muutosjohtaminen ja tiimityöskentely, eivät korreloi täysin positiivisesti sitoutumisen kanssa. Tietyssä vaiheessa käytännöillä ei ole enää positiivista vaikutusta sitoutumiseen. Myöskään työilmapiirillä ei näyttäisi olevan suoraa yhteyttä sitoutumisen kanssa. Kuitenkin jatkuvalla kehittämisellä näyttäisi olevan positiivinen yhteys sitoutumisen kanssa.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsitellään Lean-käsitettä sekä jatkuvan kehittämisen, tiimien, muutosjohtamisen ja työn autonomian teorioita. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan Meyerin ja Allenin sitoutumisen kolmikantamallia, taustamuuttujien vaikutusta työntekijöiden sitoutumiseen sekä työilmapiirin vaikutusta sitoutumiseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kysely-tutkimusta ja analyysimenetelmänä kuvailevaa tilastoanalyysia. Yhteensä 33 työntekijää vastasi kyselyyn. Tutkimuksen teoriaa käytettiin hyväksi aineiston analyysivaiheessa ja analyysi menetelmänä käytettiin pääsääntöisesti ristiintaulukointia ja muita kuvailevia analyyseja. Analysoitujen tuloksien, teorian ja aikaisempien tutkimusten perustella muodostettiin yleisempi näkemys asiasta sekä johtopäätöksiä Leanin vaikutuksesta työntekijöiden sitoutumiseen palveluyrityksessä.
Tärkeimmät tutkimustulokset ovat, että tietyt Lean-käytännöt, kuten muutosjohtaminen ja tiimityöskentely, eivät korreloi täysin positiivisesti sitoutumisen kanssa. Tietyssä vaiheessa käytännöillä ei ole enää positiivista vaikutusta sitoutumiseen. Myöskään työilmapiirillä ei näyttäisi olevan suoraa yhteyttä sitoutumisen kanssa. Kuitenkin jatkuvalla kehittämisellä näyttäisi olevan positiivinen yhteys sitoutumisen kanssa.