Mielikuvan vaikutus yrityksen markkina-arvoon
Ikävalko, Lotta (2012)
Ikävalko, Lotta
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan mielikuvan komponenttien - brändin arvostuksen, yrityksen maineen ja yrityksen aineettomien oikeuksien määrän - vaikutusta yrityksen markkina-arvoon. Yrityksen markkina-arvon mittarina käytetään Tobinin Q:ta. Tarkastelun kohteena ovat suomalaiset pörssiyhtiöt. Tarkasteltava ajanjakso on 2006-2010.
Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään laajasti yrityksen arvon muodostumista, osakkeen arvonmäärityksen malleja, brändi- ja mainepääomaa sekä mielikuvan ja maineen muodostumista. Teoriaosuudessa esitellään lyhyesti myös rahoitusmarkkinat.
Teoriaosuus antaa hyvän pohjan tutkimuksen empiiriselle osiolle ja empiirisessä osiossa käytettävän mallin muodostamiselle.
Tutkielman empiirisessä osiossa tutkitaan teorian perusteella muodostetun mallin avulla, onko yrityksen brändin arvostuksella, pörssiyhtiön hyvällä maineella tai yrityksen taseeseen kirjatulla aineettomien oikeuksien määrällä vaikutusta yrityksen markkina-arvoon. Tutkimus toteutetaan regressioanalyysin avulla. Havaintoaineisto kerätään arvostetuimmat brändit -tutkimuksesta, pörssiyhtiöiden maine -tutkimuksesta sekä pörssi-yhtiöiden tilinpäätöstiedoista.
Tutkielman tulokset viittaavat mielikuvan vaikuttavan yrityksen markkina-arvoon Suomen markkinoilla. Erityisesti pörssiyhtiön hyvä maine vaikuttaa yrityksen markkina-arvoon suotuisasti. Kuluttajien keskuudessa koetun brändin arvostuksen merkitys yri-tyksen markkina-arvoon saa tutkimuksessa ristiriitaisia tuloksia, ja tämän mielikuvan osa-alueen panos yrityksen markkina-arvoon vaatiikin jatkotutkimusta yksiselitteisempien tulosten aikaansaamiseksi. Yrityksen aineettomien oikeuksien määrällä ei tämän tutkimuksen tulosten mukaan ole lainkaan merkitystä yrityksen markkina-arvon muodostumisessa.
Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään laajasti yrityksen arvon muodostumista, osakkeen arvonmäärityksen malleja, brändi- ja mainepääomaa sekä mielikuvan ja maineen muodostumista. Teoriaosuudessa esitellään lyhyesti myös rahoitusmarkkinat.
Teoriaosuus antaa hyvän pohjan tutkimuksen empiiriselle osiolle ja empiirisessä osiossa käytettävän mallin muodostamiselle.
Tutkielman empiirisessä osiossa tutkitaan teorian perusteella muodostetun mallin avulla, onko yrityksen brändin arvostuksella, pörssiyhtiön hyvällä maineella tai yrityksen taseeseen kirjatulla aineettomien oikeuksien määrällä vaikutusta yrityksen markkina-arvoon. Tutkimus toteutetaan regressioanalyysin avulla. Havaintoaineisto kerätään arvostetuimmat brändit -tutkimuksesta, pörssiyhtiöiden maine -tutkimuksesta sekä pörssi-yhtiöiden tilinpäätöstiedoista.
Tutkielman tulokset viittaavat mielikuvan vaikuttavan yrityksen markkina-arvoon Suomen markkinoilla. Erityisesti pörssiyhtiön hyvä maine vaikuttaa yrityksen markkina-arvoon suotuisasti. Kuluttajien keskuudessa koetun brändin arvostuksen merkitys yri-tyksen markkina-arvoon saa tutkimuksessa ristiriitaisia tuloksia, ja tämän mielikuvan osa-alueen panos yrityksen markkina-arvoon vaatiikin jatkotutkimusta yksiselitteisempien tulosten aikaansaamiseksi. Yrityksen aineettomien oikeuksien määrällä ei tämän tutkimuksen tulosten mukaan ole lainkaan merkitystä yrityksen markkina-arvon muodostumisessa.