Satakunnan teknologiateollisuuden yritysten hinnoittelukäyttäytyminen ja sen vaikutus yritysten kannattavuuteen
Ihamäki, Jari (2008)
Ihamäki, Jari
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia Satakunnan teknologiateollisuuden yritysten hinnoittelukäyttäytymistä ja sitä, onko käyttäytymisellä vaikutusta yritysten kannattavuuteen. Yritysten hinnoittelukäyttäytymistä on tutkittu useasti, mutta hinnoittelun vaikutusta yrityksen taloudelliseen menestymiseen on tutkittu varsin vähän. Aikaisemmin ei ole tutkittu Satakunnan teknologiateollisuuden yritysten hinnoittelukäyttäytymistä, eikä näiden yritysten hinnoittelukäyttäytymisen yhteyttä kannattavuuteen.
Kysely lähetettiin elokuussa 2006 kaikkiaan 169 satakuntalaiselle teknologiateollisuuden yritykselle. Toimialaluokat, jotka otettiin kyselyssä huomioon, olivat TOL 27, 28, 29 ja 35. Hyväksyttäviä vastauksia saatiin 50 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 29,6 %.
Kyselystä saatuja tuloksia käsiteltiin kahdessa eri vaiheessa. Ensin luotiin kuva yritysten hinnoittelukäyttäytymisestä. Tuloksena saatiin, että useat eri tekijät vaikuttavat hinnoittelupäätöksiin, kustannusten ja voittotavoitteen ollessa tärkeimmät. Hinnoittelun tavoitteena kohtuullisen voiton saavuttaminen oli tärkeämpää, kuin mahdollisimman suuren voiton saavuttaminen. Toisessa vaiheessa analysoitiin, onko hinnoittelukäyttäytymisen ja kannattavuuden välillä tilastollista yhteyttä käyttämällä avuksi tilastollisia menetelmiä. Tuloksena havaittiin, että hinnoittelupäätöksillä on jonkin verran vaikutusta yritysten kannattavuuteen.
Kysely lähetettiin elokuussa 2006 kaikkiaan 169 satakuntalaiselle teknologiateollisuuden yritykselle. Toimialaluokat, jotka otettiin kyselyssä huomioon, olivat TOL 27, 28, 29 ja 35. Hyväksyttäviä vastauksia saatiin 50 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 29,6 %.
Kyselystä saatuja tuloksia käsiteltiin kahdessa eri vaiheessa. Ensin luotiin kuva yritysten hinnoittelukäyttäytymisestä. Tuloksena saatiin, että useat eri tekijät vaikuttavat hinnoittelupäätöksiin, kustannusten ja voittotavoitteen ollessa tärkeimmät. Hinnoittelun tavoitteena kohtuullisen voiton saavuttaminen oli tärkeämpää, kuin mahdollisimman suuren voiton saavuttaminen. Toisessa vaiheessa analysoitiin, onko hinnoittelukäyttäytymisen ja kannattavuuden välillä tilastollista yhteyttä käyttämällä avuksi tilastollisia menetelmiä. Tuloksena havaittiin, että hinnoittelupäätöksillä on jonkin verran vaikutusta yritysten kannattavuuteen.