Alakulttuurit yrityksen toiminnassa – Case Suomen Ilmanvaihto ja Huoltopalvelut Oy
Hyökki, Ville (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia alakulttuureiden vaikutusta yrityksen toimintaan. Tutkimus suoritetaan tapaustutkimuksena, jossa kohdeorganisaationa on suoramyyntiin keskittyvä yritys. Lähtötekijänä tutkimuksessa on 15 kuukauden seurantajakso, jolloin tutkija on havainnut kulttuurisia eroavaisuuksia kohdeorganisaation eri ryhmissä. Tuona aikana ryhmien välillä on ilmennyt eroavaisuuksia tuloksessa ja henkilöstön vaihtuvuudessa. Nämä eroavaisuudet toimivat tutkimuksen näkökulmina kohdeorganisaation alakulttuureita tutkittaessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin ja analysoitiin Evolute-menetelmää hyödyntävällä myyntikulttuurin mittaamiseen ja kehittämiseen suunnitellulla Kappa-työkalulla. Aineisto kerättiin kohdeorganisaation kolmesta ryhmästä, joista jokaisesta valittiin viisi henkilöä suorittamaan kysely Kappa-työkalulla. Aineistoa analysoitiin ryhmien kulttuuristen samankaltaisuuksien ja eroavaisuuksien suhteen tutkimuksen lähtötekijöiden näkökulmista.
Tutkimus osoitti, että Kappa-työkalu soveltuu hyvin yrityksen myynnin alakulttuureiden tunnistamiseen. Tulosta tarkasteltaessa selkeimmäksi selittäväksi piirteeksi tässä tutkimuksessa nousivat kohdeorganisaation organisaatioroolien ja vastuiden selkeys ryhmässä. Kun puolestaan tarkasteltiin kulttuuristen piirteiden vaikutusta henkilöstön vaihtuvuuteen, nousi sitoutumisen aste yksittäiseksi tärkeimmäksi selittäväksi tekijäksi. Lisäksi tutkimus osoitti, että ryhmän omaava kehityspotentiaali voidaan nähdä positiivisena piirteenä yrityksen menestyksen kannalta. Kappa-työkalulla suoritettu myynnin alakulttuureiden tutkimus antoi kohdeorganisaatiolle lisäksi hyödyllisiä käytännön vinkkejä johtamistyöhön, joita on tarkoitus hyödyntää kohdeorganisaatiossa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin ja analysoitiin Evolute-menetelmää hyödyntävällä myyntikulttuurin mittaamiseen ja kehittämiseen suunnitellulla Kappa-työkalulla. Aineisto kerättiin kohdeorganisaation kolmesta ryhmästä, joista jokaisesta valittiin viisi henkilöä suorittamaan kysely Kappa-työkalulla. Aineistoa analysoitiin ryhmien kulttuuristen samankaltaisuuksien ja eroavaisuuksien suhteen tutkimuksen lähtötekijöiden näkökulmista.
Tutkimus osoitti, että Kappa-työkalu soveltuu hyvin yrityksen myynnin alakulttuureiden tunnistamiseen. Tulosta tarkasteltaessa selkeimmäksi selittäväksi piirteeksi tässä tutkimuksessa nousivat kohdeorganisaation organisaatioroolien ja vastuiden selkeys ryhmässä. Kun puolestaan tarkasteltiin kulttuuristen piirteiden vaikutusta henkilöstön vaihtuvuuteen, nousi sitoutumisen aste yksittäiseksi tärkeimmäksi selittäväksi tekijäksi. Lisäksi tutkimus osoitti, että ryhmän omaava kehityspotentiaali voidaan nähdä positiivisena piirteenä yrityksen menestyksen kannalta. Kappa-työkalulla suoritettu myynnin alakulttuureiden tutkimus antoi kohdeorganisaatiolle lisäksi hyödyllisiä käytännön vinkkejä johtamistyöhön, joita on tarkoitus hyödyntää kohdeorganisaatiossa.