Toimittajasuhteiden kehittäminen suomalaisissa teknologiateollisuuden yrityksissä
Airola, Elina (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä empiirisessä tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten suomalaiset teknologiateollisuuden yritykset kehittävät omia toimittajaverkostojaan ja miten toimittajien kehittäminen ilmenee tutkittavissa yrityksissä. Tutkimus rakentuu transaktiokustannusteorian varaan.
Yritykset keskittyvät entistä enemmän omaan ydinosaamiseensa ja hankkivat muun osaamisen alihankkijoilta. Kärkiyritysten sidokset toimittajiin ovat vahvistuneet, jonka seurauksena toimittajista on tullut useille yrityksille elintärkeitä. Siksi yritykset ovat alkaneet kiinnittämään huomiota omien toimittajiensa kehittämiseen, jonka kautta voidaan alihankkijoiden toimintaa ohjata kärkiyrityksen tarpeisiin sopivaksi. Toimittajien kehittäminen vaatii kärkiyrityksiltä osaamista, luovuutta sekä aikaa. Tutkimuksen empiirisen osuuden aineiston muodostavat suomalaisen teknologiateollisuuden neljä isoa yritystä: ABB, Aker Yards, Fläkt Woods ja Wärtsilä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kärkiyritykset panostavat toimittajien kehittämiseen vaihtelevasti voimavaroja. Vaikka tavoitteet ovat samat, on toimittajien kehittäminen jokaisessa tapausyrityksessä erilaista ja siihen panostetaan eri määrä resursseja. Tutkimuksessa myös kuvataan erilaisia toiminnan kehittämisen menetelmiä. Kärkiyritykset pyrkivät esimerkiksi kehittämään toimittajiaan toimittajapäivien ja auditointien avulla. Tutkimus osoittaa, että jokaisen kärkiyrityksen tavoitteena on tiedon jakamisen parantaminen heidän ja toimittajien välillä. Analyysista on havaittavissa, että kärkiyritykset kehittävät toimittajiaan aktiivisesti, jos toimittajan rooli on yrityksen
liiketoiminnalle olennainen.
Yritykset keskittyvät entistä enemmän omaan ydinosaamiseensa ja hankkivat muun osaamisen alihankkijoilta. Kärkiyritysten sidokset toimittajiin ovat vahvistuneet, jonka seurauksena toimittajista on tullut useille yrityksille elintärkeitä. Siksi yritykset ovat alkaneet kiinnittämään huomiota omien toimittajiensa kehittämiseen, jonka kautta voidaan alihankkijoiden toimintaa ohjata kärkiyrityksen tarpeisiin sopivaksi. Toimittajien kehittäminen vaatii kärkiyrityksiltä osaamista, luovuutta sekä aikaa. Tutkimuksen empiirisen osuuden aineiston muodostavat suomalaisen teknologiateollisuuden neljä isoa yritystä: ABB, Aker Yards, Fläkt Woods ja Wärtsilä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kärkiyritykset panostavat toimittajien kehittämiseen vaihtelevasti voimavaroja. Vaikka tavoitteet ovat samat, on toimittajien kehittäminen jokaisessa tapausyrityksessä erilaista ja siihen panostetaan eri määrä resursseja. Tutkimuksessa myös kuvataan erilaisia toiminnan kehittämisen menetelmiä. Kärkiyritykset pyrkivät esimerkiksi kehittämään toimittajiaan toimittajapäivien ja auditointien avulla. Tutkimus osoittaa, että jokaisen kärkiyrityksen tavoitteena on tiedon jakamisen parantaminen heidän ja toimittajien välillä. Analyysista on havaittavissa, että kärkiyritykset kehittävät toimittajiaan aktiivisesti, jos toimittajan rooli on yrityksen
liiketoiminnalle olennainen.