Itsensä johtaminen oppivan organisaation edellytyksenä
Halinen, Salla (2008)
Halinen, Salla
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Nykyään on tärkeää, että yritykset oppivat jatkuvasti ja niistä kehittyy vähitellen oppivia organisaatioita. Tässä tutkimuksessa keskityttiin itsensä johtamisen asemaan oppivan organisaation edellytyksenä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka itsensä johtaminen voi johtaa oppivaan organisaatioon ja miten esimiehet voivat edistää itsensä johtamista.
Teoriaosiossa esiteltiin itsensä johtamiseen liittyviä aiheita sekä yksilön että organisaation näkokulmasta. Esiteltiin myös motivaatioteoriat ja muita itsensä johtamiseen läheisesti liittyviä käsitteitä ja teorioita. Niistä on tässä tutkimuksessa käsitelty toimintateoria, koherenssiin käsite ja motivaatioon vaikuttavat tilat. Oppivaa organisaatiota käsiteltiin Sengen viiden avainkäsitteen avulla, mutta kuitenkin itsensä johtamiseen näkökulmasta. Sengen mukaan oppivan organisaation viisi avainkäsitettä ovat itsensä johtaminen, henkiset mallit, jaettu visio, tiimioppiminen ja systeemiajattelu.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja se suoritettiin kyselytutkimuksena, jolloin kahdeksalletoista Suomen parhaat työnantajat 2007 -kilpailun yleisen sarjan voittajalle lähetettiin kysely sähköpostitse. Ne pyrittiin kohdistamaan henkilöstöasioista vastaaville henkilöille. Heistä seitsemältä saatiin vastaus. Kyselyyn vastaajista kaikki olivat sitä mieltä, että itsensä johtaminen ja työntekijöiden kehittäminen on ehdottoman tärkeää. Suuri osa myös piti yritystään oppivana organisaationa tai ainakin kertoi, että siihen suuntaan ollaan menossa. Yritysten kertoman perusteella tässä tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että itsensä johtaminen on jopa oppivan organisaation tärkein edellytys. Itseään johtava ihminen asettaa itselleen tavoitteita, toimii itsenäisesti ja oppii samalla koko ajan uutta. Esimiehet voivat edistää oppimista kannustamalla ja rohkaisemalla työntekijöitä johtamaan itse itseään muun muassa järjestämällä kehityskeskusteluja, koulutustilaisuuksia, panostamalla työviihtyvyyteen, ottamalla työntekijät mukaan päätöksentekoprosessiin ja antamalla heille vastuuta.
Teoriaosiossa esiteltiin itsensä johtamiseen liittyviä aiheita sekä yksilön että organisaation näkokulmasta. Esiteltiin myös motivaatioteoriat ja muita itsensä johtamiseen läheisesti liittyviä käsitteitä ja teorioita. Niistä on tässä tutkimuksessa käsitelty toimintateoria, koherenssiin käsite ja motivaatioon vaikuttavat tilat. Oppivaa organisaatiota käsiteltiin Sengen viiden avainkäsitteen avulla, mutta kuitenkin itsensä johtamiseen näkökulmasta. Sengen mukaan oppivan organisaation viisi avainkäsitettä ovat itsensä johtaminen, henkiset mallit, jaettu visio, tiimioppiminen ja systeemiajattelu.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja se suoritettiin kyselytutkimuksena, jolloin kahdeksalletoista Suomen parhaat työnantajat 2007 -kilpailun yleisen sarjan voittajalle lähetettiin kysely sähköpostitse. Ne pyrittiin kohdistamaan henkilöstöasioista vastaaville henkilöille. Heistä seitsemältä saatiin vastaus. Kyselyyn vastaajista kaikki olivat sitä mieltä, että itsensä johtaminen ja työntekijöiden kehittäminen on ehdottoman tärkeää. Suuri osa myös piti yritystään oppivana organisaationa tai ainakin kertoi, että siihen suuntaan ollaan menossa. Yritysten kertoman perusteella tässä tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että itsensä johtaminen on jopa oppivan organisaation tärkein edellytys. Itseään johtava ihminen asettaa itselleen tavoitteita, toimii itsenäisesti ja oppii samalla koko ajan uutta. Esimiehet voivat edistää oppimista kannustamalla ja rohkaisemalla työntekijöitä johtamaan itse itseään muun muassa järjestämällä kehityskeskusteluja, koulutustilaisuuksia, panostamalla työviihtyvyyteen, ottamalla työntekijät mukaan päätöksentekoprosessiin ja antamalla heille vastuuta.