Osaamisen johtaminen ja sitouttaminen ICT-alan yrityksissä
Hakala, Minna (2008)
Hakala, Minna
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten osaamista johdetaan ja ihmisiä sitoutetaan ICT-alan yrityksissä. Tutkimus on rajattu ICT-alan yrityksiin, koska ala on merkittävä työllistäjä Suomessa ja alalla eletään parhaillaan murrosvaihetta globalisaation myötä (Kiina- ja Intia-ilmiö). Tutkimuksessa keskitytään kokonaispalkitsemisen osalta aineettoman palkitsemisen ja välillisen aineellisen palkitsemisen muotoihin, joilla aiempien tutkimusten osalta, on todettu olevan keskipitkän ja pitkän aikavälin osalta suurempi merkitys kuin rahapalkkioilla asiantuntijoiden osaamisen kehittämiseen ja organisaatiositoutumiseen. Tulevaisuuden kilpailukyky rakentuu paljolti juuri organisaatioiden osaamisen varaan. Alalle ennustetaan osaajapulaa ja sen vuoksi yritysten on pyrittävä pitämään kiinni nykyisistä työntekijöistään ja kehitettävä aktiivisesti heidän osaamistaan. Yrityksissä täytyy kyetä ennakoimaan tulevaisuutta ja tulevaisuuden osaamistarpeita.
Teoriaosassa tarkasteltiin, mitä on osaamisen johtaminen ja mitkä asiat vaikuttavat asiantuntijoiden sitoutumiseen. Osaamiseen liittyy oppimisprosessien, oppimisen muotojen ja osaamiskartoitusten tarkastelu. Sitoutumisen osalta tarkasteltiin vuorovaikutuksen, kehityskeskusteluiden ja uramahdollisuuksien merkitystä. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelun tukena käytettiin kyselylomaketta, jolla kerättiin taustatietoja, tietoa käytössä olevista kehittämisen keinoista ja kysyttiin sitoutumisen muotoa. Aineistoa on analysoitu pääasiassa kvalitatiivisesti käyttämällä suoria lainauksia. Haastattelukysymykset käsittelivät osaamisen johtamista ja kehittämistä, vuorovaikutusta, sitouttamista ja urakehitystä.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiantuntijat ja esimiehet pitivät tärkeimpinä osaamisen johtamisen keinoina välitöntä vuorovaikutusta ja työssäoppimista, jota projektitehtävät ja tiimityö tukevat, sekä koulutuksia. Esimiehet olivat kiinnostuneita näiden lisäksi myös mentoroinnista esimiestyön tukena. Organisaatioon sitoutumiseen vaikuttivat itse työ, kollegoiden tuki, ilmapiiri ja vertikaaliset uramahdollisuudet. Affektiivinen ja jatkuva sitoutuminen olivat merkitsevämpiä kuin normatiivinen sitoutuminen.
Teoriaosassa tarkasteltiin, mitä on osaamisen johtaminen ja mitkä asiat vaikuttavat asiantuntijoiden sitoutumiseen. Osaamiseen liittyy oppimisprosessien, oppimisen muotojen ja osaamiskartoitusten tarkastelu. Sitoutumisen osalta tarkasteltiin vuorovaikutuksen, kehityskeskusteluiden ja uramahdollisuuksien merkitystä. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelun tukena käytettiin kyselylomaketta, jolla kerättiin taustatietoja, tietoa käytössä olevista kehittämisen keinoista ja kysyttiin sitoutumisen muotoa. Aineistoa on analysoitu pääasiassa kvalitatiivisesti käyttämällä suoria lainauksia. Haastattelukysymykset käsittelivät osaamisen johtamista ja kehittämistä, vuorovaikutusta, sitouttamista ja urakehitystä.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiantuntijat ja esimiehet pitivät tärkeimpinä osaamisen johtamisen keinoina välitöntä vuorovaikutusta ja työssäoppimista, jota projektitehtävät ja tiimityö tukevat, sekä koulutuksia. Esimiehet olivat kiinnostuneita näiden lisäksi myös mentoroinnista esimiestyön tukena. Organisaatioon sitoutumiseen vaikuttivat itse työ, kollegoiden tuki, ilmapiiri ja vertikaaliset uramahdollisuudet. Affektiivinen ja jatkuva sitoutuminen olivat merkitsevämpiä kuin normatiivinen sitoutuminen.