Tulospalkkausjärjestelmän uudistuksen onnistuminen - Case KPO
Hakala, Anna-Kaisa (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteina ovat tulospalkkauksesta tiedottaminen sekä tulospalkkausjärjestelmän uudistuksen käytäntöönpanon onnistuminen. Tiedottamisella on tulospalkkauksessa keskeinen rooli. Henkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen järjestelmään riippuvat suurelta osin siitä, miten järjestelmä tuodaan henkilöstön keskuuteen ja millainen kuva heille muodostuu tulospalkkauksesta. Avainasemassa tiedottamisessa ovat näin ollen johto ja yksikköjen päälliköt.
Tutkimusongelmana on, miten hyvin markettoimialan tulospalkkausjärjestelmän uudistuksen käytäntöönpanossa on onnistuttu KPO:ssa. Ensin selvitetään, millainen tulos- palkkausjärjestelmä on ja mitä sillä tavoitellaan. Muita kiinnostuksen kohteita ovat miten uusi järjestelmä on yksiköissä esitelty, miten järjestelmän perusteena olevien mittareiden seuranta toteutuu toimipaikkatasolla, onko henkilöstö ymmärtänyt järjestelmän toimintaperiaatteet ja sisällön sekä pidetäänkö järjestelmää vanhaan verrattuna motivoivana ja kannustavana. Lisäksi analysoidaan tiettyjen taustamuuttujien vaikutusta vastauksiin. Tulospalkkausaiheeseen tutustutaan ensin teoreettisen kirjallisuuden ja tutkimuksien avulla. Tämän jälkeen vastauksia tutkimusongelmiin etsitään analysoimalla kyselyllä kerättyjä vastauksia ja kahden johtohenkilön haastatteluita.
Tutkimus osoittaa, että henkilöstöllä on sekä uudistetun tulospalkkauksen esittelystä että tulospalkkauksesta yleensä pääpiirteissään myönteinen käsitys. Tulospalkkaus koetaan suurelta osin myös motivoivana ja kannustavana omassa työssä. Mittareiden seuranta on yksiköissä melko hyvällä tasolla. Tutkimuksessa löytyi kuitenkin myös asioita, joita parantamalla tulospalkkausjärjestelmä voisi saada suuremman kannatuksen, jolloin järjestelmää voitaisiin myös hyödyntää paremmin. KPO:n palkitsemiskäytäntöön kokonaisuudessaan ollaan vastaajien keskuudessa hyvin tyytyväisiä.
Tutkimusongelmana on, miten hyvin markettoimialan tulospalkkausjärjestelmän uudistuksen käytäntöönpanossa on onnistuttu KPO:ssa. Ensin selvitetään, millainen tulos- palkkausjärjestelmä on ja mitä sillä tavoitellaan. Muita kiinnostuksen kohteita ovat miten uusi järjestelmä on yksiköissä esitelty, miten järjestelmän perusteena olevien mittareiden seuranta toteutuu toimipaikkatasolla, onko henkilöstö ymmärtänyt järjestelmän toimintaperiaatteet ja sisällön sekä pidetäänkö järjestelmää vanhaan verrattuna motivoivana ja kannustavana. Lisäksi analysoidaan tiettyjen taustamuuttujien vaikutusta vastauksiin. Tulospalkkausaiheeseen tutustutaan ensin teoreettisen kirjallisuuden ja tutkimuksien avulla. Tämän jälkeen vastauksia tutkimusongelmiin etsitään analysoimalla kyselyllä kerättyjä vastauksia ja kahden johtohenkilön haastatteluita.
Tutkimus osoittaa, että henkilöstöllä on sekä uudistetun tulospalkkauksen esittelystä että tulospalkkauksesta yleensä pääpiirteissään myönteinen käsitys. Tulospalkkaus koetaan suurelta osin myös motivoivana ja kannustavana omassa työssä. Mittareiden seuranta on yksiköissä melko hyvällä tasolla. Tutkimuksessa löytyi kuitenkin myös asioita, joita parantamalla tulospalkkausjärjestelmä voisi saada suuremman kannatuksen, jolloin järjestelmää voitaisiin myös hyödyntää paremmin. KPO:n palkitsemiskäytäntöön kokonaisuudessaan ollaan vastaajien keskuudessa hyvin tyytyväisiä.