Totta vai tarua: Voimaantumisen mahdollistava johtajuus päiväkotityöyhteisössä
Hagström, Virpi (2008)
Hagström, Virpi
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Väestörakenteen muutokset ja sen vuoksi työssä jaksamisen edistäminen sekä ajankohtaiset muutokset päiväkodin johtajien tehtävissä ovat ohjanneet tutkimusaiheen valintaa. Voimaantumisteoriaa tarkastelemalla voidaan päästä työhyvinvoinnin lähteelle. Tästä syystä työyhteisön hyvinvointia, organisaatiota ja johtajuutta päiväkodissa tarkasteltiin voimaantumisteorian kautta.
Tutkielman tavoitteena oli kuvata voimaannuttavaa johtajuutta ja organisaatiokulttuuria voimaantumisen (ja johtajuuden) teorian avulla. Empirian kautta selvitettiin, miten päiväkodin johtajat ymmärsivät voimaantumisen sekä mahdollistivat henkilöstönsä voimaantumisen. Tutkimusongelma oli, millaista on voimaantumisen mahdollistava johtajuus ja miten päiväkodin johtaja mahdollisti henkilöstönsä voimaantumisen. Tutkielmassa pyrittiin kuvaamaan millainen on voimaantuva ja siten hyvinvoiva työyhteisö ja miten päiväkotiorganisaatio tukee työyhteisön voimaantumista.
Empowerment on peräisin samoista latinan sanoista power, voima ja freedom, vapaus. Kyseessä on ihmisestä itsestään lähtevä prosessi, sisäinen voimantunne. Voimaantumista voidaan tarkastella teoreettisesti prosessina, ilmiönä tai empiirisesti voimaantumisen astetta tutkien. Voimaantumisprosessissa keskeisiä ovat yksityisyyden, osallistumisen, yhteisöllisyyden ja resurssien uusjaon periaatteet Voimaannuttamisen kulttuuri on rakennettu vahvistamisen, kuulumisen ja pätevyyden perustuksille. Voimaantumisen myötä madallettu organisaatio mukautuu ja muuntuu tarpeen mukaan.
Kyseessä on laadullinen tutkielma, jonka empiirinen osio toteutettiin Vaasan kaupungin päiväkodinjohtajia haastattelemalla. Päiväkodin toimintakulttuurissa keskeistä on luovuus, jonka perustana ovat hyvät ihmissuhteet, jotka nojaavat rehellisyyteen, luottamukseen, avoimuuteen ja erilaisuuden hyväksymiseen. Haastattelumenetelmä oli puolistrukturoitu haastattelu eli teemahaastattelu. Teemahaastatteluissa olivat keskeisiä ihmisten tulkinnat asioista ja heidän niille antamansa merkitykset. Merkitykset syntyivät vuorovaikutuksessa. Haastatteluja toteutettiin yhteensä 14, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin. Tekstiä kertyi yhteensä 89 sivua, rivivälillä 1. Aineiston analyysi perustui teorian ja empirian toisiaan tukevien tai kumoavien piirteiden tarkasteluun.
Voimaantumisen mahdollistava johtajuus edellytti, että johtaja on itse voimaantunut. Johtajuus on rehellistä, hienotunteista ja nöyrää. Uudistuminen ja muutos ovat jatkuvia ja ne koetaan työyhteisössä haasteina. Perustehtävään liittyvä suunnittelu ja työn arviointi tapahtui yhdessä koko henkilöstön kanssa. Voimaantuva työyhteisö on sosiaalinen organisaatio, jossa vastuuta kannetaan yhteisvoimin. Tavoitteet puetaan sanoiksi ja ihmisten vahvuuksia kehitetään ja hyödynnetään. Voimaantuminen on aina henkilöstön oma valinta, mutta johtaja voi toiminnallaan pyrkiä tukemaan sitä. Mahdollisuus sitoutua työyhteisöön ja valinnan vapaudet tukevat voimaantumista. Tiimityö ja työn suunnittelu vahvistavat työryhmän voimaantumista, työprosessien sujuvuutta ja työn tuloksellisuutta. Päätöksenteko tulee siirtää organisaatiossa sille tasolle, missä on paras asiantuntemus. Voimaantuvassa työyhteisössä luovuus vahvistuu ja työskentelyn tehokkuus heijastuu sisäisen voiman tunteena. Kehittyy yhteisöllinen luovuus, joka on laaja-alaisempaa kuin yksilön ponnistukset. Organisaation toiminta perustuu rakentavaan palautekulttuuriin ja yhteisvallan käyttöön. Päiväkotityöyhteisön luova toimintakulttuuri mahdollisti henkilöstölle oman työnsä sisällöllisen suunnittelun ja itsensä toteuttamisen. Tiimityö lapsiryhmittäin voi vahvistaa kollektiivista voimaantumista. Työssä jaksamisen varmistaminen on keskeistä päiväkotityöyhteisöissä.
Tutkielman tavoitteena oli kuvata voimaannuttavaa johtajuutta ja organisaatiokulttuuria voimaantumisen (ja johtajuuden) teorian avulla. Empirian kautta selvitettiin, miten päiväkodin johtajat ymmärsivät voimaantumisen sekä mahdollistivat henkilöstönsä voimaantumisen. Tutkimusongelma oli, millaista on voimaantumisen mahdollistava johtajuus ja miten päiväkodin johtaja mahdollisti henkilöstönsä voimaantumisen. Tutkielmassa pyrittiin kuvaamaan millainen on voimaantuva ja siten hyvinvoiva työyhteisö ja miten päiväkotiorganisaatio tukee työyhteisön voimaantumista.
Empowerment on peräisin samoista latinan sanoista power, voima ja freedom, vapaus. Kyseessä on ihmisestä itsestään lähtevä prosessi, sisäinen voimantunne. Voimaantumista voidaan tarkastella teoreettisesti prosessina, ilmiönä tai empiirisesti voimaantumisen astetta tutkien. Voimaantumisprosessissa keskeisiä ovat yksityisyyden, osallistumisen, yhteisöllisyyden ja resurssien uusjaon periaatteet Voimaannuttamisen kulttuuri on rakennettu vahvistamisen, kuulumisen ja pätevyyden perustuksille. Voimaantumisen myötä madallettu organisaatio mukautuu ja muuntuu tarpeen mukaan.
Kyseessä on laadullinen tutkielma, jonka empiirinen osio toteutettiin Vaasan kaupungin päiväkodinjohtajia haastattelemalla. Päiväkodin toimintakulttuurissa keskeistä on luovuus, jonka perustana ovat hyvät ihmissuhteet, jotka nojaavat rehellisyyteen, luottamukseen, avoimuuteen ja erilaisuuden hyväksymiseen. Haastattelumenetelmä oli puolistrukturoitu haastattelu eli teemahaastattelu. Teemahaastatteluissa olivat keskeisiä ihmisten tulkinnat asioista ja heidän niille antamansa merkitykset. Merkitykset syntyivät vuorovaikutuksessa. Haastatteluja toteutettiin yhteensä 14, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin. Tekstiä kertyi yhteensä 89 sivua, rivivälillä 1. Aineiston analyysi perustui teorian ja empirian toisiaan tukevien tai kumoavien piirteiden tarkasteluun.
Voimaantumisen mahdollistava johtajuus edellytti, että johtaja on itse voimaantunut. Johtajuus on rehellistä, hienotunteista ja nöyrää. Uudistuminen ja muutos ovat jatkuvia ja ne koetaan työyhteisössä haasteina. Perustehtävään liittyvä suunnittelu ja työn arviointi tapahtui yhdessä koko henkilöstön kanssa. Voimaantuva työyhteisö on sosiaalinen organisaatio, jossa vastuuta kannetaan yhteisvoimin. Tavoitteet puetaan sanoiksi ja ihmisten vahvuuksia kehitetään ja hyödynnetään. Voimaantuminen on aina henkilöstön oma valinta, mutta johtaja voi toiminnallaan pyrkiä tukemaan sitä. Mahdollisuus sitoutua työyhteisöön ja valinnan vapaudet tukevat voimaantumista. Tiimityö ja työn suunnittelu vahvistavat työryhmän voimaantumista, työprosessien sujuvuutta ja työn tuloksellisuutta. Päätöksenteko tulee siirtää organisaatiossa sille tasolle, missä on paras asiantuntemus. Voimaantuvassa työyhteisössä luovuus vahvistuu ja työskentelyn tehokkuus heijastuu sisäisen voiman tunteena. Kehittyy yhteisöllinen luovuus, joka on laaja-alaisempaa kuin yksilön ponnistukset. Organisaation toiminta perustuu rakentavaan palautekulttuuriin ja yhteisvallan käyttöön. Päiväkotityöyhteisön luova toimintakulttuuri mahdollisti henkilöstölle oman työnsä sisällöllisen suunnittelun ja itsensä toteuttamisen. Tiimityö lapsiryhmittäin voi vahvistaa kollektiivista voimaantumista. Työssä jaksamisen varmistaminen on keskeistä päiväkotityöyhteisöissä.