Valmennus käytännön esimiestyössä
Güzel, Isabella (2017)
Güzel, Isabella
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Valvontaan ja käskyihin perustuvat perinteiset johtamisopit eivät toimi uusien sukupolvien työntekijöihin, jotka odottavat esimiehiltä ja työltään eri asioita kuin aiemmat sukupolvet. Esimiehiltä vaaditaankin yhä enenemässä määrin muutosta kohti alaisen tukemiseen, kannustamiseen ja osallistamiseen perustuvaa valmentavaa johtamista.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää paremmin valmentavaa johtamista sekä selvittää, miten esimiehet käytännössä valmentavat alaisiaan. Tutkimuksen teoriaosuudessa luodaan kirjallisuuden ja aiemman tutkimuksen perusteella yleinen kuva valmentavasta johtamisesta ja valmentavasta esimiehestä. Tutkimuksen empiirinen osuus on laadullisin tutkimusmenetelmin suoritettu tapaustutkimus, jossa tutkittiin yhden yrityksen eri osastojen esimiesten valmentavan johtamisen käytäntöjä. Eri osastojen työntekijöiden työnkuvat vaihtelevat fyysisestä tuotantotyöstä luovaan myyntityöhön, joten saman yrityksen esimiehillä on johdettavanaan keskenään hyvin erilaisia alaisia. Tämä toi tutkimukseen mielenkiintoisen lisäulottuvuuden. Tutkimuksen pääaineisto kerättiin haastattelemalla neljää esimiestä sekä yrityksen toimitusjohtajaa käyttäen haastattelumenetelmänä teemahaastattelua.
Tutkimusaineiston perusteella voitiin todeta, että esimiehet valmentavat käytännössä olemalla alaistensa tavoitettavissa, keskustelemalla, jakamalla palautetta ja neuvomalla. Esimiehellä on päävastuu valmentamisesta, mutta se tapahtuu yhteistyössä alaisen tai koko tiimin kanssa. Valmennusta käytetään päivittäisten ongelmien ratkaisemiseen, töiden tehokkaan suorittamisen tukemiseen sekä edesauttamiseen ja alaisten itseluottamuksen kasvattamiseen. Vaikka valmentamiselle voidaan määritellä käyttökohteet, se ei ole selkeästi erotettava ja erillinen esimiesten työkalu, vaan valmennus sulautuu osaksi muuta esimiestyötä. Valmentamisen avulla pyritään lopulta siihen, että alaiset ovat itseohjautuvia ja yksilöiden, tiimien sekä yrityksen tavoitteet saavutetaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää paremmin valmentavaa johtamista sekä selvittää, miten esimiehet käytännössä valmentavat alaisiaan. Tutkimuksen teoriaosuudessa luodaan kirjallisuuden ja aiemman tutkimuksen perusteella yleinen kuva valmentavasta johtamisesta ja valmentavasta esimiehestä. Tutkimuksen empiirinen osuus on laadullisin tutkimusmenetelmin suoritettu tapaustutkimus, jossa tutkittiin yhden yrityksen eri osastojen esimiesten valmentavan johtamisen käytäntöjä. Eri osastojen työntekijöiden työnkuvat vaihtelevat fyysisestä tuotantotyöstä luovaan myyntityöhön, joten saman yrityksen esimiehillä on johdettavanaan keskenään hyvin erilaisia alaisia. Tämä toi tutkimukseen mielenkiintoisen lisäulottuvuuden. Tutkimuksen pääaineisto kerättiin haastattelemalla neljää esimiestä sekä yrityksen toimitusjohtajaa käyttäen haastattelumenetelmänä teemahaastattelua.
Tutkimusaineiston perusteella voitiin todeta, että esimiehet valmentavat käytännössä olemalla alaistensa tavoitettavissa, keskustelemalla, jakamalla palautetta ja neuvomalla. Esimiehellä on päävastuu valmentamisesta, mutta se tapahtuu yhteistyössä alaisen tai koko tiimin kanssa. Valmennusta käytetään päivittäisten ongelmien ratkaisemiseen, töiden tehokkaan suorittamisen tukemiseen sekä edesauttamiseen ja alaisten itseluottamuksen kasvattamiseen. Vaikka valmentamiselle voidaan määritellä käyttökohteet, se ei ole selkeästi erotettava ja erillinen esimiesten työkalu, vaan valmennus sulautuu osaksi muuta esimiestyötä. Valmentamisen avulla pyritään lopulta siihen, että alaiset ovat itseohjautuvia ja yksilöiden, tiimien sekä yrityksen tavoitteet saavutetaan.