Verkostojen menestystekijät – Case Junet Oy
Gustafsson, Jan (2009)
Gustafsson, Jan
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsitellään verkostoitumista ilmiönä ja prosessina sekä tarkastel-laan verkostojen menestymisen kannalta keskeisimpiä tekijöitä. Verkostojen erityispiir-teitä ja menestystekijöitä tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen avulla eri näkökulmista sekä laadullisen tapaustutkimuksen avulla. Case-yrityksenä toimii Junet Oy, joka on jurvalainen viiden huonekalutehtaan muodostama verkosto.
Tutkimuksessa tarkastellaan verkostoitumisen motiiveja, haasteita, verkostoitumispro-sessia käytännössä sekä verkostoitumisella saavutettavia hyötyjä. Lisäksi käsitellään verkostoitumisen synty- ja kehitysprosessia sekä mahdollisia haitallisia vaikutuksia. Tämän lisäksi esitellään aiheesta olemassa olevaa tutkimusaineistoa sekä teoreettisesta että empiirisestä näkökulmasta ja pyritään löytämään näille yhteisiä rajapintoja.
Tutkimuksessa saatiin selville, että verkostoituminen on yhä yleistyvämpi ja monille yrityksille jopa elintärkeä keino selviytyä globalisoituvan markkinatalouden aiheutta-mista haasteista ja parantaa suhteellista kilpailukykyään. Verkostoitumisella saavutetta-vat hyödyt ovat hyvin monimuotoisia ja merkittäviä. Oikean yhteistyökumppanin valin-ta ja aito luottamus kumppaneiden välillä monien muiden tekijöiden ohella osoittautui-vat keskeisiksi menestystekijöiksi. Verkostojen ja yhteistyösuhteiden muodostamisessa on myös paljon erilaisia riskejä, joiden vuoksi on kovin hankalaa ennakoida verkoston elinikää ja menestystä. Lisää tutkimustietoa tarvitaan eri näkökulmista, niin toimiala-, alue- kuin kulttuurikohtaisiakin selvityksiä, erityisesti monenkeskisten verkostojen eri-tyispiirteistä ja niiden johtamisen haasteista.
Tutkimuksessa tarkastellaan verkostoitumisen motiiveja, haasteita, verkostoitumispro-sessia käytännössä sekä verkostoitumisella saavutettavia hyötyjä. Lisäksi käsitellään verkostoitumisen synty- ja kehitysprosessia sekä mahdollisia haitallisia vaikutuksia. Tämän lisäksi esitellään aiheesta olemassa olevaa tutkimusaineistoa sekä teoreettisesta että empiirisestä näkökulmasta ja pyritään löytämään näille yhteisiä rajapintoja.
Tutkimuksessa saatiin selville, että verkostoituminen on yhä yleistyvämpi ja monille yrityksille jopa elintärkeä keino selviytyä globalisoituvan markkinatalouden aiheutta-mista haasteista ja parantaa suhteellista kilpailukykyään. Verkostoitumisella saavutetta-vat hyödyt ovat hyvin monimuotoisia ja merkittäviä. Oikean yhteistyökumppanin valin-ta ja aito luottamus kumppaneiden välillä monien muiden tekijöiden ohella osoittautui-vat keskeisiksi menestystekijöiksi. Verkostojen ja yhteistyösuhteiden muodostamisessa on myös paljon erilaisia riskejä, joiden vuoksi on kovin hankalaa ennakoida verkoston elinikää ja menestystä. Lisää tutkimustietoa tarvitaan eri näkökulmista, niin toimiala-, alue- kuin kulttuurikohtaisiakin selvityksiä, erityisesti monenkeskisten verkostojen eri-tyispiirteistä ja niiden johtamisen haasteista.