Retoriset keinot uuden viestintäteknologian verkkomainostamisessa
Honkola, Markku (2007)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitin, millä erilaisilla tyyleillä yritetään puhutella lukijaa älypuhelimia mainostavilla verkkosivuilla. Esille nousseita tyylivastakohtia olivat kohtelias-epäkohtelias, arvostava-vähättelevä, vakuuttava-suostutteleva, asiallinen-humoristinen ja virallinen-epävirallinen tyyli. Aineistona olivat älypuhelimia koskevat mainostekstit verkossa.
Tyylien tutkiminen on kiinnostavaa siksi, että niiden avulla yritys suostuttelee lukijaa ja pyrkii erottamaan oman tuotteen muiden yritysten samanlaisista tuotteista. Tekniikka ja ulkomuoto ovat matkapuhelinten kohdalla erittäin samanlaisia, joten ratkaisevaa voi olla mainostekstien puhutteleva tyyli.
Menetelmänä käytin retorista analyysiä. Etsin lähdekirjallisuudesta sitä, millaisia tyylipiirteitä erotetaan retoriikan, lingvistiikan, stilistiikan, mainonnan ja pragmatiikan alalla. Näiden pohjalta muodostetulla retorisella analyysillä etsin mainosteksteistä niitä kohtia, joissa oli lukijan puhuttelua. Vertasin lukijaa puhuttelevia kohtia niihin tyyleihin, joita käsittelin teoriassa.
Älypuhelimia koskevat mainostekstit valitsin Nokian, Motorolan ja Samsungin verkkosivuilta. Jokaiselta matkapuhelinyritykseltä valitsin kolme eri älypuhelinmallia. Älypuhelinta kohden tutkin 2–3 eri verkkosivua.
Analyysissä löytyi kaikkia tyylejä lukijan puhuttelussa paitsi epäkohteliasta tyyliä, mikä olikin odotettavissa. Tulosten perusteella voin sanoa, että teknologiaa mainostetaan verkossa melko samoilla tyyleillä kuin perinteisessä teknologian mainostamisessa. Muutamia eroja kuitenkin löytyi. Vakuuttavaa ja humoristista tyyliä ei ollut niin paljon, kuin aiemmat tutkimukset perinteisestä mainonnasta antoivat olettaa. Yleistyksenä voisi todeta, että uusimman viestintäteknologian mainostamisessa verkossa vältetään tyylien ääripäitä. Tyylien ääripäitä vältetään ehkä siksi, että mainostamisessa lopulta halutaan puhutella lukijaa neutraalisti.
AVAINSANAT: Retoriikka, retoriset keinot, tyylit, lukijan puhuttelu, älypuhelimet.
Tyylien tutkiminen on kiinnostavaa siksi, että niiden avulla yritys suostuttelee lukijaa ja pyrkii erottamaan oman tuotteen muiden yritysten samanlaisista tuotteista. Tekniikka ja ulkomuoto ovat matkapuhelinten kohdalla erittäin samanlaisia, joten ratkaisevaa voi olla mainostekstien puhutteleva tyyli.
Menetelmänä käytin retorista analyysiä. Etsin lähdekirjallisuudesta sitä, millaisia tyylipiirteitä erotetaan retoriikan, lingvistiikan, stilistiikan, mainonnan ja pragmatiikan alalla. Näiden pohjalta muodostetulla retorisella analyysillä etsin mainosteksteistä niitä kohtia, joissa oli lukijan puhuttelua. Vertasin lukijaa puhuttelevia kohtia niihin tyyleihin, joita käsittelin teoriassa.
Älypuhelimia koskevat mainostekstit valitsin Nokian, Motorolan ja Samsungin verkkosivuilta. Jokaiselta matkapuhelinyritykseltä valitsin kolme eri älypuhelinmallia. Älypuhelinta kohden tutkin 2–3 eri verkkosivua.
Analyysissä löytyi kaikkia tyylejä lukijan puhuttelussa paitsi epäkohteliasta tyyliä, mikä olikin odotettavissa. Tulosten perusteella voin sanoa, että teknologiaa mainostetaan verkossa melko samoilla tyyleillä kuin perinteisessä teknologian mainostamisessa. Muutamia eroja kuitenkin löytyi. Vakuuttavaa ja humoristista tyyliä ei ollut niin paljon, kuin aiemmat tutkimukset perinteisestä mainonnasta antoivat olettaa. Yleistyksenä voisi todeta, että uusimman viestintäteknologian mainostamisessa verkossa vältetään tyylien ääripäitä. Tyylien ääripäitä vältetään ehkä siksi, että mainostamisessa lopulta halutaan puhutella lukijaa neutraalisti.
AVAINSANAT: Retoriikka, retoriset keinot, tyylit, lukijan puhuttelu, älypuhelimet.