Yrityksen maineen vaikutus taloudelliseen suorituskykyyn
Honkaniemi, Hannamaria (2017)
Honkaniemi, Hannamaria
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Aineettomalla pääomalla on huomattavat taloudelliset vaikutukset nykypäivän organisaatioille. Hyvä maine edistää asiakasuskollisuutta, työntekijöiden sitoutumista ja tekee yrityksestä vetovoimaisen sidosryhmien silmissä. Aineettoman pääoman merkitys yritystoiminnalle on ymmärretty vasta viime vuosikymmenien aikana ja kiinnostus aihetta kohtaan on kasvussa. Suurin osa tutkijoista tunnistaa aineettoman pääoman merkityksen ja tärkeyden liike-elämälle ja se nähdään arvokkaana kilpailuvalttina yrityksille.
Tässä tutkielmassa aineetonta pääomaa lähestytään maineen näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on tutkia, onko suomalaisten yritysten maine yhteydessä niiden taloudelliseen suorituskykyyn. Aikaisempien Yhdysvalloissa ja Euroopassa suoritettujen tutkimusten mukaan yhteys on olemassa tilanteessa, jossa suorituskykyä mitataan kannattavuuden tunnusluvuilla. Tämä tutkielma eroaa aikaisemmista tutkimuksista siinä, että suorituskykyä analysoitaessa huomioidaan kannattavuuden lisäksi myös yrityksen vakavaraisuus ja maksuvalmius. Aineisto muodostuu mainepisteytyksistä sekä kannattavuuden, vakavaraisuuden ja maksuvalmiuden tunnusluvuista vuosilta 2013–2015. Maineen mittarina käytetään T-Median vuosittain ilmestyvää Luottamus&Maine –julkaisua. Yrityksen koko, ikä, kasvu ja riskisyys ovat tutkimuksen kontrollimuuttujia ja tutkimusmenetelmänä käytetään usean muuttujan lineaarista regressioanalyysiä.
Suomalaisten yritysten kannattavuudella, jota tässä tutkielmassa mitattiin kokonaispääoman tuottoprosentilla (ROA), havaittiin tilastollisesti merkitsevä ja positiivinen yhteys maineeseen. Maksuvalmiuden tai vakavaraisuuden osalta ei löydetty yhteyttä. Tulokset antavat viitteitä siitä, että aikaisemmat tutkimustulokset maineen ja taloudellisen suorituskyvyn yhteydestä pätevät myös suomalaisten yritysten kohdalla. Tutkielman keskeinen rajoite on kuitenkin pieni otoskoko, jonka vuoksi tuloksia ei voida yleistää isompaan joukkoon suomalaisia yrityksiä.
Tässä tutkielmassa aineetonta pääomaa lähestytään maineen näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on tutkia, onko suomalaisten yritysten maine yhteydessä niiden taloudelliseen suorituskykyyn. Aikaisempien Yhdysvalloissa ja Euroopassa suoritettujen tutkimusten mukaan yhteys on olemassa tilanteessa, jossa suorituskykyä mitataan kannattavuuden tunnusluvuilla. Tämä tutkielma eroaa aikaisemmista tutkimuksista siinä, että suorituskykyä analysoitaessa huomioidaan kannattavuuden lisäksi myös yrityksen vakavaraisuus ja maksuvalmius. Aineisto muodostuu mainepisteytyksistä sekä kannattavuuden, vakavaraisuuden ja maksuvalmiuden tunnusluvuista vuosilta 2013–2015. Maineen mittarina käytetään T-Median vuosittain ilmestyvää Luottamus&Maine –julkaisua. Yrityksen koko, ikä, kasvu ja riskisyys ovat tutkimuksen kontrollimuuttujia ja tutkimusmenetelmänä käytetään usean muuttujan lineaarista regressioanalyysiä.
Suomalaisten yritysten kannattavuudella, jota tässä tutkielmassa mitattiin kokonaispääoman tuottoprosentilla (ROA), havaittiin tilastollisesti merkitsevä ja positiivinen yhteys maineeseen. Maksuvalmiuden tai vakavaraisuuden osalta ei löydetty yhteyttä. Tulokset antavat viitteitä siitä, että aikaisemmat tutkimustulokset maineen ja taloudellisen suorituskyvyn yhteydestä pätevät myös suomalaisten yritysten kohdalla. Tutkielman keskeinen rajoite on kuitenkin pieni otoskoko, jonka vuoksi tuloksia ei voida yleistää isompaan joukkoon suomalaisia yrityksiä.