Energiatehokas hissiryhmäohjaus
Ylinen, Jari (2008)
Ylinen, Jari
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Hissiryhmäohjauksen tärkein tehtävä on päättää, kuinka rakennuksen eri kerroksissa olevat ulkokutsut kohdistetaan hissijärjestelmässä oleville hisseille. Tyypillisesti päälläolevat ulkokutsut jaetaan hisseille siten, että matkustajat palvellaan mahdollisimman nopeasti.
Työssä tutkitaan uudentyyppistä hissiryhmäohjaustapaa, jolla on kaksi tavoitetta: energiankulutuksen minimointi ja matkustajien tehokas palvelu. Hissiryhmäohjausta verrataan kahteen ohjausstrategiaan, joista toinen optimoi ainoastaan matkustajien palvelun tehokkuutta minimoimalla kutsuaikaa, ja toinen energiankulutusta huomioimatta matkustajien palvelun nopeutta.
Ohjausstrategioiden suorituskykyä verrataan toisiinsa simulointituloksilla, jotka liittyvät korkean toimistorakennuksen tavanomaiseen liikenteeseen. Suorituskykymittareina ovat matkustajien palvelua koskevat kutsu-, odotus- ja matkustusajat sekä hissijärjestelmään liittyvät tekijät, jotka ovat energiankulutus, hissistarttien lukumäärä ja ajettu matka. Vertailun tavoitteena on selvittää, miten ohjausstrategiat vaikuttavat hissiryhmän energiankulutukseen, sen toimintaan ja matkustajien palveluun.
Energiankulutuksen huomiointi ohjauspäätöksissä pienentää hissiryhmän energian-kulutusta, vähentää starttien lukumäärää ja lyhentää hissiryhmän kokonaisajomatkaa, mutta pidentää myös matkustajien odotus- ja matkustusaikoja. Energian säästö on huomattava. Simulointien perusteella energiankulutuksen ja matkustajien palvelun huomioiva ohjaustapa toimii odotetulla tavalla tarjoten matkustajille annetun tavoitteen mukaista hyvää palvelua säästäen samalla energiaa. Pelkkää energiankulutusta minimoiva strategia ei matkustajien hitaan palvelun vuoksi sovellu käytettäväksi liikenteen hoitamiseen tyypillisen työpäivän aikana.
Työssä esitetty energiataloudellinen hissiryhmäohjaus voidaan siirtää osaksi todellisia hissijärjestelmiä.
Työssä tutkitaan uudentyyppistä hissiryhmäohjaustapaa, jolla on kaksi tavoitetta: energiankulutuksen minimointi ja matkustajien tehokas palvelu. Hissiryhmäohjausta verrataan kahteen ohjausstrategiaan, joista toinen optimoi ainoastaan matkustajien palvelun tehokkuutta minimoimalla kutsuaikaa, ja toinen energiankulutusta huomioimatta matkustajien palvelun nopeutta.
Ohjausstrategioiden suorituskykyä verrataan toisiinsa simulointituloksilla, jotka liittyvät korkean toimistorakennuksen tavanomaiseen liikenteeseen. Suorituskykymittareina ovat matkustajien palvelua koskevat kutsu-, odotus- ja matkustusajat sekä hissijärjestelmään liittyvät tekijät, jotka ovat energiankulutus, hissistarttien lukumäärä ja ajettu matka. Vertailun tavoitteena on selvittää, miten ohjausstrategiat vaikuttavat hissiryhmän energiankulutukseen, sen toimintaan ja matkustajien palveluun.
Energiankulutuksen huomiointi ohjauspäätöksissä pienentää hissiryhmän energian-kulutusta, vähentää starttien lukumäärää ja lyhentää hissiryhmän kokonaisajomatkaa, mutta pidentää myös matkustajien odotus- ja matkustusaikoja. Energian säästö on huomattava. Simulointien perusteella energiankulutuksen ja matkustajien palvelun huomioiva ohjaustapa toimii odotetulla tavalla tarjoten matkustajille annetun tavoitteen mukaista hyvää palvelua säästäen samalla energiaa. Pelkkää energiankulutusta minimoiva strategia ei matkustajien hitaan palvelun vuoksi sovellu käytettäväksi liikenteen hoitamiseen tyypillisen työpäivän aikana.
Työssä esitetty energiataloudellinen hissiryhmäohjaus voidaan siirtää osaksi todellisia hissijärjestelmiä.