Uppo-Nalle diskurssien ristiaallokossa. Diskurssianalyysien sovellusta lastenkirjallisuuteen
Ylinen, Anne (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee Elina Karjalaisen Uppo-Nalle -kirjojen kieltä diskurssianalyyttisin keinoin. Työ painottuu kirjoista identifioimieni diskurssien analyysiin ja tarkastelun kohteena ovat myös diskursseissa ilmenevät implisiittisyydet ja ideologiset piirteet sekä intertekstuaalisuus. Näin pyrin muodostamaan kokonaiskuvan Karjalaisen käyttämästä kielestä, sen erityispiirteistä ja siitä, miten se toimii kontekstissaan. Diskurssianalyyttisen tarkastelutavan avulla on mahdollista kuvata sekä kielen muotoa ja rakennetta että sen sosiaalisia vaikutuksia ja yhteyksiä ympäröivään maailmaan. Metodina diskurssianalyysi ei ole tiukasti rajattu, vaan lähtökohdat ja painotukset riippuvat tutkittavasta aineistosta. Tässä tutkielmassa käytän kielitieteellisen ja yhteiskunnallisen diskurssianalyysien metodeja sekä edellisten menetelmiä yhdistävää kriittistä diskurssianalyysia.
Karjalainen käyttää kirjoissaan runsaasti runoja ja loruja sekä lasten fanta-siakirjallisuudelle tyypillisiä nonsense-ilmauksia. Kirjoittajan intentio on viihdyttää ja valistaa lukijaa, mutta myös vaikuttaa tämän ajatusmaailmaan ja elämänarvoihin. Perinteisestä lastenkirjallisuudesta poiketen Karjalaisen kielenkäyttö on voimakkaammin ideologista. Kirjojen kieli on vaihtelevaa ja rikasta, Karjalainen käyttää tehokeinona mm. perinteisten sanontojen uusintamista ja sanojen homonymialla leikittelyä. Tekstistä avautuu eri tasoja, jotka palvelevat sekä lapsi- että aikuislukijaa.
Karjalainen käyttää kirjoissaan runsaasti runoja ja loruja sekä lasten fanta-siakirjallisuudelle tyypillisiä nonsense-ilmauksia. Kirjoittajan intentio on viihdyttää ja valistaa lukijaa, mutta myös vaikuttaa tämän ajatusmaailmaan ja elämänarvoihin. Perinteisestä lastenkirjallisuudesta poiketen Karjalaisen kielenkäyttö on voimakkaammin ideologista. Kirjojen kieli on vaihtelevaa ja rikasta, Karjalainen käyttää tehokeinona mm. perinteisten sanontojen uusintamista ja sanojen homonymialla leikittelyä. Tekstistä avautuu eri tasoja, jotka palvelevat sekä lapsi- että aikuislukijaa.