Kunnan koon vaikutus sisäisen tarkastuksen järjestämistapaan Suomen kunnissa
Glader, Heidi (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee sisäistä valvontaa ja tarkastusta kuntasektorilla. Tutkimuksen näkökulmana on kunnan koon vaikutus sisäisen tarkastuksen järjestämistapaan. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville miten erikokoiset kunnat ovat järjestäneet sisäisen tarkastuksen toiminnon.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin lähettämällä 228 kuntaan kyselylomake, jolla haluttiin saada tietoa sisäisen tarkastuksen toiminnon järjestämisestä kunnassa. Vastausprosentti oli 51,7. Kyselylomakkeen vastauksia analysoitiin ristiintaulukoinnilla sekä khiin neliö –testillä. Khiin neliö –testillä pyrittiin tutkimaan oliko kunnan koolla vaikutusta siihen miten sisäisen valvonnan ja tarkastuksen toiminto oli kunnassa järjestetty. Empiirisen tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että erikokoiset kunnat ovat järjestäneet eri tavoin lakiin perustuvan sisäisen tarkastuksen toiminnon. Selkeimmin ero on havaittavissa verrattaessa kaikkein suurimpia kuntia muihin kuntiin. Suurimmilla kunnilla oli tavallisesti erillinen sisäisen tarkastuksen osasto. Pienimmissä kunnissa kunnanjohtaja suoritti tavallisesti itse valvontavelvollisuutensa ja näissä kunnissa korostuikin jokapäiväinen sisäinen valvonta ja tarkkailu. Keskikokoisissa kunnissa tulokset eivät olleet yhtä suoraviivaisia, mutta yksiköiden esimiehillä ja talouspäälliköllä oli tärkeä rooli sisäistä valvontaa suorittavina tahoina.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin lähettämällä 228 kuntaan kyselylomake, jolla haluttiin saada tietoa sisäisen tarkastuksen toiminnon järjestämisestä kunnassa. Vastausprosentti oli 51,7. Kyselylomakkeen vastauksia analysoitiin ristiintaulukoinnilla sekä khiin neliö –testillä. Khiin neliö –testillä pyrittiin tutkimaan oliko kunnan koolla vaikutusta siihen miten sisäisen valvonnan ja tarkastuksen toiminto oli kunnassa järjestetty. Empiirisen tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että erikokoiset kunnat ovat järjestäneet eri tavoin lakiin perustuvan sisäisen tarkastuksen toiminnon. Selkeimmin ero on havaittavissa verrattaessa kaikkein suurimpia kuntia muihin kuntiin. Suurimmilla kunnilla oli tavallisesti erillinen sisäisen tarkastuksen osasto. Pienimmissä kunnissa kunnanjohtaja suoritti tavallisesti itse valvontavelvollisuutensa ja näissä kunnissa korostuikin jokapäiväinen sisäinen valvonta ja tarkkailu. Keskikokoisissa kunnissa tulokset eivät olleet yhtä suoraviivaisia, mutta yksiköiden esimiehillä ja talouspäälliköllä oli tärkeä rooli sisäistä valvontaa suorittavina tahoina.