Edullisen terveyselintarvikkeen ydintuotekonseptin testaaminen
Westerberg, Linda (2012)
Westerberg, Linda
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on testata pienituloisille kuluttajille räätälöityä terveellisyyden ja edullisuuden yhdistävää ruokatuotekonseptia elintarvikealan valmistajilla ja vähittäiskaupoilla. Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena on hankkia ymmärrys uuden tuotteen kohderyhmästä luomalla katsaus pienituloisten kuluttajien ominaisuuksiin ja taloudelliseen käyttäytymiseen Euroopassa ja Suomessa. Toisena tavoitteena on kuvata tuotekehitystä elintarvikealalla sekä analysoida konseptin rakentamis- ja suunnitteluprosessia. Kolmantena tavoitteena on tutkia empiirisesti elintarvikealan valmistajien ja vähittäiskauppojen kiinnostusta ja näkemyksiä edullisempien terveyselintarvikkeiden kehittämiseen testaamalla edullisuuden ja terveellisyyden yhdistävää ydintuotekonseptia. Tutkimuksen neljäntenä tavoitteena on kehittää ydintuotekonseptia pidemmälle viety, markkinoinnillinen asemointikonsepti.
Empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Empirian keskeisenä tavoitteena oli testata puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla edullisuuden ja terveellisyyden yhdistävää ruokatuotekonseptia elintarvikealan valmistajilla ja vähittäiskaupoilla. Konseptitestauksen avulla haluttiin selvittää pienituloisille räätälöidyn, edullisuuden ja terveellisyyden yhdistävän ydintuotekonseptin kehittämis- ja kaupallistamismahdollisuuksia.
Tutkimustulokset osoittavat, että terveellisyyden ja edullisuuden yhdistävä, prosessoitu ruokatuotekonsepti on kehittämiskelpoinen ja sen kaupallistamiseen on hyvät lähtökohdat. Haastateltavat kokivat konseptiehdotuksen kiinnostavaksi ja sillä nähtiin olevan menestymismahdollisuuksia, tosin joitakin huomioon otettavia taloudellisia ja teknologisia ongelmia identifioitiin tuotantoon ja kaupallistamiseen liittyen. Tulosten ja oman analyysin pohjalta kehitettiin ehdotelma uudeksi terveelliseksi ruokatuotekonseptiksi testatun ydintuotekonseptin pohjalta.
Empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Empirian keskeisenä tavoitteena oli testata puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla edullisuuden ja terveellisyyden yhdistävää ruokatuotekonseptia elintarvikealan valmistajilla ja vähittäiskaupoilla. Konseptitestauksen avulla haluttiin selvittää pienituloisille räätälöidyn, edullisuuden ja terveellisyyden yhdistävän ydintuotekonseptin kehittämis- ja kaupallistamismahdollisuuksia.
Tutkimustulokset osoittavat, että terveellisyyden ja edullisuuden yhdistävä, prosessoitu ruokatuotekonsepti on kehittämiskelpoinen ja sen kaupallistamiseen on hyvät lähtökohdat. Haastateltavat kokivat konseptiehdotuksen kiinnostavaksi ja sillä nähtiin olevan menestymismahdollisuuksia, tosin joitakin huomioon otettavia taloudellisia ja teknologisia ongelmia identifioitiin tuotantoon ja kaupallistamiseen liittyen. Tulosten ja oman analyysin pohjalta kehitettiin ehdotelma uudeksi terveelliseksi ruokatuotekonseptiksi testatun ydintuotekonseptin pohjalta.