Mahdollisimman mutkattomasti neljästä pienestä yhdeksi suureksi - Pyrkimys muutosvastarinnan ehkäisemiseen pankkifuusiossa
Vilen, Ella (2013)
Vilen, Ella
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena olevassa pankissa vietiin läpi laajamittainen pankkifuusio kesällä 2011, jolloin se sulautui neljästä pienestä pankista yhdeksi suureksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onnistuttiinko kohdepankissa torjumaan muutosvastarintaa fuusioitumisen yhteydessä. Tutkimuksessa keskitytään lisäksi siihen, muuttuivatko henkilöstön asenteet muutosprosessin edetessä fuusioon nähden, oliko fuusio onnistunut ja miten jatkossa pankki voisi parantaa toimintaansa, kun suuria muutoksia tapahtuu.
Nykyisessä epävakaassa taloustilanteessa fuusioitumisesta on tullut yritysten keskuudessa yksi selviytymiskeino. Yritysten fuusioituminen voi tapahtua usealla eri tavalla, riippuen siitä, valtaako joku toisen yrityksen, vai aloitetaanko kokonaan uusi yhtiö. Liikemaailmassa kilpailu on kovaa. Koko ajan pitäisi pystyä uusiutumaan ja pysymään yhä vain nopeampien muutosten kyydissä. Mikäli tämä ei ole vielä tarpeeksi haastavaa, yleensä alaiset ovat vielä muutoksia vastaan. Olipa kyseessä sitten pieni tai iso muutos, varmaa on, että se aiheuttaa muutosvastaisuutta ainakin osassa henkilöstöä. Sujuva muutosten läpivieminen on paljon johtajasta kiinni. Hyvä muutosjohtaja pystyy toimillaan vähentämään muutosvastarintaa ja saa alaiset muutoksen kannalle, eikä sitä vastaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu seuraavista osista: pankkifuusion johtamisesta ja vaikutuksesta henkilöstöön, muutoksesta ja sen johtamisesta sekä muutosvastarinnasta. Tutkimus on tapaustutkimus, jonka empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla kohdepankin toimihenkilöitä, esimiehiä ja hallintopäällikköä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdepankissa suoritettu fuusio oli pääsääntöisesti onnistunut. Muutosvastaisuutta toki jossain määrin esiintyi pankissa, mutta mitään radikaalia vastustusta ei syntynyt asiasta ja enemmistö henkilöstöstä suhtautui positiivisesti fuusioon. Haastateltavien asenne muutokseen oli säilynyt samanlaisena prosessin edetessä, eikä sillä saralla muutoksia ollut juuri tapahtunut. Tulosten perusteella voidaan todeta, että tulevaisuudessa muutoksia kohdatessa kohdepankin kannattaisi kiinnittää huomiota viestinnän tehostamiseen, konttorien tasavertaisuuden säilyttämiseen ja henkilöstön mielipiteiden kuuntelemiseen.
Nykyisessä epävakaassa taloustilanteessa fuusioitumisesta on tullut yritysten keskuudessa yksi selviytymiskeino. Yritysten fuusioituminen voi tapahtua usealla eri tavalla, riippuen siitä, valtaako joku toisen yrityksen, vai aloitetaanko kokonaan uusi yhtiö. Liikemaailmassa kilpailu on kovaa. Koko ajan pitäisi pystyä uusiutumaan ja pysymään yhä vain nopeampien muutosten kyydissä. Mikäli tämä ei ole vielä tarpeeksi haastavaa, yleensä alaiset ovat vielä muutoksia vastaan. Olipa kyseessä sitten pieni tai iso muutos, varmaa on, että se aiheuttaa muutosvastaisuutta ainakin osassa henkilöstöä. Sujuva muutosten läpivieminen on paljon johtajasta kiinni. Hyvä muutosjohtaja pystyy toimillaan vähentämään muutosvastarintaa ja saa alaiset muutoksen kannalle, eikä sitä vastaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu seuraavista osista: pankkifuusion johtamisesta ja vaikutuksesta henkilöstöön, muutoksesta ja sen johtamisesta sekä muutosvastarinnasta. Tutkimus on tapaustutkimus, jonka empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla kohdepankin toimihenkilöitä, esimiehiä ja hallintopäällikköä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdepankissa suoritettu fuusio oli pääsääntöisesti onnistunut. Muutosvastaisuutta toki jossain määrin esiintyi pankissa, mutta mitään radikaalia vastustusta ei syntynyt asiasta ja enemmistö henkilöstöstä suhtautui positiivisesti fuusioon. Haastateltavien asenne muutokseen oli säilynyt samanlaisena prosessin edetessä, eikä sillä saralla muutoksia ollut juuri tapahtunut. Tulosten perusteella voidaan todeta, että tulevaisuudessa muutoksia kohdatessa kohdepankin kannattaisi kiinnittää huomiota viestinnän tehostamiseen, konttorien tasavertaisuuden säilyttämiseen ja henkilöstön mielipiteiden kuuntelemiseen.