Kilpailukyvyn elvyttämistä ja luparallin pyörittämistä: Metaforat työmarkkinajärjestöjen jäsenlehtien pääkirjoituksissa
Viertola, Kirsi-Mari (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Työmarkkinat toimivat työnantajien johdolla ja työntekijöiden voimalla. Työmarkkinajärjestö on yhteisnimitys ammattiliitoista ja työnantajajärjestöistä. Työmarkkinajärjestöt vaikuttavat sekä konkreettisesti työpaikoilla pyrkien parantamaan työntekijöiden ja työnantajien elinoloja että poliittisessa päätöksenteossa. Työmarkkinapolitiikka on suomalaisille merkityksellinen teema, jonka ajankohtaisuus säilyy vuodesta toiseen.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia metaforia työmarkkinajärjestöjen jäsenlehtien pääkirjoituksissa on. Tutkimusasetelma on vertaileva, sillä valitut työmarkkinajärjestöt edustavat työnantajia ja työntekijöitä. Laajemmassa mittakaavassa tutkielmassa selvitetään, miten ja miksi metaforia käytetään organisaation viestinnän välineenä: mikä funktio metaforilla on ja mihin metaforia tarvitaan organisaation viestinnässä?
Aineistona tutkielmassa on Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK:n jäsenlehden ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsenlehden pääkirjoituksia. SAK:n jäsenlehti Palkkatyöläisen pääkirjoituksia on 20, kuten myös EK:n jäsenlehti Priman pääkirjoituksia. Menetelmänä käytetään metaforatutkimusta, jonka pohjana on Lakoffin ja Johnsonin kognitiivinen metaforateoria.
Tutkielman tulokset osoittavat, että pääkirjoitusteksteissä on nähtävissä sekä yhtenäistä että toisistaan eroavaa metaforiikkaa. Yhtenäisiä metaforien teemoja ovat rakennus, sairaus, matka ja ruokailu. Eriäviä metaforia ovat Priman pääkirjoituksissa korostuvat kilpailumetaforat sekä Palkkatyöläisen pääkirjoituksissa toistuvat ihmiskehon, luonnon, pelin, fysiikan ja kriisin tematisoinnit. Metaforat työmarkkinajärjestöjen pääkirjoituksissa ovat yhteydessä työmarkkinajärjestöjen aatteiden kanssa ja tukevat niiden aatejärjestelmiä, jolloin niitä käytetään kyseisten organisaatioiden viestinnässä vahvistamaan ja muuttamaan jo vallitsevia konnotaatioita yhteiskunnassa.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia metaforia työmarkkinajärjestöjen jäsenlehtien pääkirjoituksissa on. Tutkimusasetelma on vertaileva, sillä valitut työmarkkinajärjestöt edustavat työnantajia ja työntekijöitä. Laajemmassa mittakaavassa tutkielmassa selvitetään, miten ja miksi metaforia käytetään organisaation viestinnän välineenä: mikä funktio metaforilla on ja mihin metaforia tarvitaan organisaation viestinnässä?
Aineistona tutkielmassa on Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK:n jäsenlehden ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsenlehden pääkirjoituksia. SAK:n jäsenlehti Palkkatyöläisen pääkirjoituksia on 20, kuten myös EK:n jäsenlehti Priman pääkirjoituksia. Menetelmänä käytetään metaforatutkimusta, jonka pohjana on Lakoffin ja Johnsonin kognitiivinen metaforateoria.
Tutkielman tulokset osoittavat, että pääkirjoitusteksteissä on nähtävissä sekä yhtenäistä että toisistaan eroavaa metaforiikkaa. Yhtenäisiä metaforien teemoja ovat rakennus, sairaus, matka ja ruokailu. Eriäviä metaforia ovat Priman pääkirjoituksissa korostuvat kilpailumetaforat sekä Palkkatyöläisen pääkirjoituksissa toistuvat ihmiskehon, luonnon, pelin, fysiikan ja kriisin tematisoinnit. Metaforat työmarkkinajärjestöjen pääkirjoituksissa ovat yhteydessä työmarkkinajärjestöjen aatteiden kanssa ja tukevat niiden aatejärjestelmiä, jolloin niitä käytetään kyseisten organisaatioiden viestinnässä vahvistamaan ja muuttamaan jo vallitsevia konnotaatioita yhteiskunnassa.