Jakelulogistiikan kehittäminen rengasteollisuudessa
Valtonen, Mikko (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata varastoinnin ja jakelun nykytilanne kohdeyrityksessä sekä tämän pohjalta ratkaista niiden ongelmakohtia varastoinnissa ja jakeluketjussa.
Teoriaosuudessa tarkastellaan logistiikkaan liittyviä asioita, kuten toimitusketjun hallintaa ja asiakaslähtöisyyttä. Näiden taustalle nostetaan strategian vaikutus logistiikan ja jakelukanavien valintaan. Tutkimuksessa käydään läpi varastoinnin ohjausmalleja ja kehittämiskeinoja.
Tutkimus jakelulogistiikan kehittämisestä toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmetodina käytettiin toimintatutkimusta. Aineisto saatiin kyselytutkimuksen avulla, tekstinä, havainnoinnin avulla ja haastattelujen avulla.
Empiirisen aineiston perusteella voidaan todeta, että varastoinnin ja toimintojen keskittämisellä on vaikutuksia koko toimitusketjun hallintaan ja erityisesti jakelulogistiikkaan. Tämän avulla pystytään kehittämään toimintaa asiakaslähtöisemmäksi, pienentämään sitoutunutta pääomaa sekä vähentämään kustannuksia tietyissä toimitusketjun vaiheissa.
Toimintatutkimus paljasti asioita, jotka tulisi paremmin huomioida organisaation sisäisessä työnjaossa ja toimintamalleissa. Toiminnan kehittämisessä tulee olla avoin ja kuunnella toimipaikkoja. Varsinkin logistiikan kehittämistä pidettiin tärkeänä koko ketjun kannalta
Teoriaosuudessa tarkastellaan logistiikkaan liittyviä asioita, kuten toimitusketjun hallintaa ja asiakaslähtöisyyttä. Näiden taustalle nostetaan strategian vaikutus logistiikan ja jakelukanavien valintaan. Tutkimuksessa käydään läpi varastoinnin ohjausmalleja ja kehittämiskeinoja.
Tutkimus jakelulogistiikan kehittämisestä toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmetodina käytettiin toimintatutkimusta. Aineisto saatiin kyselytutkimuksen avulla, tekstinä, havainnoinnin avulla ja haastattelujen avulla.
Empiirisen aineiston perusteella voidaan todeta, että varastoinnin ja toimintojen keskittämisellä on vaikutuksia koko toimitusketjun hallintaan ja erityisesti jakelulogistiikkaan. Tämän avulla pystytään kehittämään toimintaa asiakaslähtöisemmäksi, pienentämään sitoutunutta pääomaa sekä vähentämään kustannuksia tietyissä toimitusketjun vaiheissa.
Toimintatutkimus paljasti asioita, jotka tulisi paremmin huomioida organisaation sisäisessä työnjaossa ja toimintamalleissa. Toiminnan kehittämisessä tulee olla avoin ja kuunnella toimipaikkoja. Varsinkin logistiikan kehittämistä pidettiin tärkeänä koko ketjun kannalta