Taidemuseon elämyksellinen kuluttaminen
Valonen, Päivi (2006)
Valonen, Päivi
2006
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielmassa kuljetaan taidemuseokäyntien synnyttämien elämysten jäljillä. Museokäyntiä tarkastellaan elämyksellisen kuluttamisen muotona ja tarkoituksena on saada selville, miten taidemuseoita kulutetaan.
Aihetta lähestytään tutustumalla kulttuurin ja kuluttamisen keskinäiseen erityislaatuiseen ja ristiriitaiseenkin suhteeseen. Tähän teemaan liittyen sivutaan taidemuseolaitoksen syntyä, kehitystä ja tehtävää nykypäivänä. Lisäksi käsitellään kuluttajakäsityksessä viime vuosikymmeninä tapahtuneita muutoksia. Teoreettinen tarkastelu painottuu elämykselliseen kuluttamiseen. Elämyksellistä kuluttamista sekä kulutuksen luokittelua koskeva pohdinta muodostaa teoriaosuuden keskeisimmän annin ja kertoo, millaisia ulottuvuuksia museon kulutuksessa voidaan teoreettisella tasolla nähdä.
Työn empiirisessä osiossa siirrytään tutkimaan käytännön puolta. Kvalitatiivisen teemahaastattelumenetelmän avulla analysoidaan sitä, millaisen sisällön taidemuseon kuluttamisen elämykselliset ulottuvuudet saavat todellisissa tilanteissa. Empiirinen aineisto kerättiin aidossa ympäristössä taidemuseoissa kokemusten ollessa vielä tuoreina mielessä. Tässä raportissa haastattelun tulokset kuvataan teemoittain ja niiden analysointiin perustuen muodostetaan kuluttajatyyppejä, jotka esitetään tarinan keinoin.
Tuloksista selviää, että todellinen kulutuskokemus on vivahteikas ja muodostuu useiden ulottuvuuksien yhdistelmistä. Taidemuseon elämyksellisestä kulutuskokemuksesta on löydettävissä niin esteettisyyteen, emotionaalisuuteen, kognitiivisuuteen kuin sosiaalisuuteenkin liittyviä dimensioita. Näiden kombinaatiot ovat moninaisia, ja eri henkilöillä eri ulottuvuudet saavat erilaisen painoarvon. Yleisiä kuluttajatyyppejä löytyy näihin painotuksiin perustuen kolmenlaisia.
Aihetta lähestytään tutustumalla kulttuurin ja kuluttamisen keskinäiseen erityislaatuiseen ja ristiriitaiseenkin suhteeseen. Tähän teemaan liittyen sivutaan taidemuseolaitoksen syntyä, kehitystä ja tehtävää nykypäivänä. Lisäksi käsitellään kuluttajakäsityksessä viime vuosikymmeninä tapahtuneita muutoksia. Teoreettinen tarkastelu painottuu elämykselliseen kuluttamiseen. Elämyksellistä kuluttamista sekä kulutuksen luokittelua koskeva pohdinta muodostaa teoriaosuuden keskeisimmän annin ja kertoo, millaisia ulottuvuuksia museon kulutuksessa voidaan teoreettisella tasolla nähdä.
Työn empiirisessä osiossa siirrytään tutkimaan käytännön puolta. Kvalitatiivisen teemahaastattelumenetelmän avulla analysoidaan sitä, millaisen sisällön taidemuseon kuluttamisen elämykselliset ulottuvuudet saavat todellisissa tilanteissa. Empiirinen aineisto kerättiin aidossa ympäristössä taidemuseoissa kokemusten ollessa vielä tuoreina mielessä. Tässä raportissa haastattelun tulokset kuvataan teemoittain ja niiden analysointiin perustuen muodostetaan kuluttajatyyppejä, jotka esitetään tarinan keinoin.
Tuloksista selviää, että todellinen kulutuskokemus on vivahteikas ja muodostuu useiden ulottuvuuksien yhdistelmistä. Taidemuseon elämyksellisestä kulutuskokemuksesta on löydettävissä niin esteettisyyteen, emotionaalisuuteen, kognitiivisuuteen kuin sosiaalisuuteenkin liittyviä dimensioita. Näiden kombinaatiot ovat moninaisia, ja eri henkilöillä eri ulottuvuudet saavat erilaisen painoarvon. Yleisiä kuluttajatyyppejä löytyy näihin painotuksiin perustuen kolmenlaisia.